Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej: przekładają potok, robią wannę [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Roboty związane z budową linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej idą pełną parą. Drogowcy pracami obejmują kolejne rejony miasta. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak postępują roboty w ramach budowy nowej trasy.

FLESZ - Przekop Mierzei Wiślanej będzie kontynuowany

Obecnie najbardziej zaawansowane prace realizowane są pomiędzy ulicami Opolską i Nad Sudołem. Od 19 września, w ramach kolejnego etapu robót, rozpoczęła się budowa północnego fragmentu tzw. kanału przełazowego niezbędnego do wykonania sieci ciepłowniczej, która będzie zasilać całą dzielnicę Prądnik Biały.

- Wykonanie tego elementu poprzedza budowę tunelu wzdłuż ul. Opolskiej, a także estakady tramwajowo-samochodowej nad doliną potoku Sudoł. Aby móc ją zrealizować zgodnie z projektem, konieczne jest też przełożenie koryta tego potoku na około 350 metrowym odcinku - informują w Zarządzie Inwestycji Miejskich, gminnej jednostce odpowiadającej za budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.

Prace w tym rejonie podzielono na dwa etapy: w tym roku potok przełożony będzie na odcinku od ul. Pleszowskiej do wysokości ul. Szopkarzy. W tym zakresie widać już postęp prac. Na sporym fragmencie potok płynie już nowym korytem. W przyszłym roku, po przebudowie kolidującej infrastruktury podziemnej i nadziemnej oraz wykonaniu fundamentów estakad nad doliną Sudołu, koryto zostanie przełożone na pozostałym odcinku.

Kraków. Postępy na budowie północnej obwodnicy miasta. Trwaj...

Budowa kanału przełazowego odbywa się też przy ul. Nad Sudołem. Dlatego wprowadzono tam ruch wahadłowy na wysokości budynku Domu Pomocy Społecznej.

Wyburzenia przy ulicach Pleszowskiej i Białoprądnickiej

Prace trwają też wzdłuż ulic Pleszowskiej i Białoprądnickiej. Są to głównie roboty wyburzeniowe oraz związane z budową lub przebudową uzbrojenia podziemnego. Na tych ulicach wprowadzony został ruch jednokierunkowy dla samochodów w kierunku Zielonek.

Podobny zakres prac realizowany jest też w rejonie skrzyżowania ulic Górnickiego i Pachońskiego. Tu dodatkowo, wykonywany jest przepust przy potoku Bibiczanka. To z kolei wymusiło zamknięcie wjazdu na ul. Pachońskiego od skrzyżowania z ul. Górnickiego.

Wanna przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej

Wykonawca – firma Intercor – nie ogranicza się jedynie do rejonu ul. Opolskiej.

- Mocno zaawansowane jest realizacja konstrukcji betonowej, tzw. wanny, którą linia tramwajowa poprowadzona będzie pomiędzy ulicami Kuźnica Kołłątajowska a Banacha - informują w ZIM.

Takie rozwiązanie ma zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców okolicznych budynków. Ekipy budowlane widać też powyżej ulicy Banacha: usuwana jest pierwsza warstwa ziemi, teren jest wyrównywany. To preludium do poważniejszych robót budowlanych związanych z budową linii tramwajowej oraz dróg dojazdowych do terminala autobusowego i parkingu park&ride, które znajdą się bezpośrednio przy pętli.

Ekipy czyszczące teren z kolidującej infrastruktury pracują też na działkach pomiędzy pętlą Krowodrza Górka a szpitalem im. Jana Pawła II. Wszystko po to, by zrobić miejsce dla torowiska tramwajowego oraz parkingu park&ride.

Nowa linia tramwajowa za 327 mln zł

Przypomnijmy – linia tramwajowa z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride. Ponad 60 procent torowiska będzie zielona.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak”. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Zgodnie z kontraktem wykonawca będzie miał 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski