Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej: rozkopią ulicę Opolską ZDJĘCIA

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.  Kończą się prace związane z przekładką mediów. Niebawem ma rozpocząć się budowa głównych obiektów inżynierskich: tunelu oraz estakad przy ul. Opolskiej.
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Kończą się prace związane z przekładką mediów. Niebawem ma rozpocząć się budowa głównych obiektów inżynierskich: tunelu oraz estakad przy ul. Opolskiej. Andrzej Banaś/ ZIM Kraków
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Kończą się roboty związane z przekładką mediów i trwają przygotowania do budowy głównych obiektów inżynierskich przy ul. Opolskiej: tunelu oraz estakad. W tym celu na tej drodze przewidziano wykopy, pojawią się więc duże utrudnienia w ruchu.

FLESZ - Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!

od 16 lat

- Trwają prace na wielu odcinkach związanych z budową linii tramwajowej do Górki Narodowej. Nie odnotowujemy opóźnień w robotach. W rejonie ulicy Opolskiej kończą się prace związane z przekładką podziemnej infrastruktury, m.in. ciepłowniczej, energetycznej, gazowej. Po tych robotach będą mogły się rozpocząć prace związane z budową tunelu i dwóch estakad. Przewidujemy, że wspomniane roboty ruszą na przełomie lipca i sierpnia. W związku z budową tunelu potrzebne będą wykopy. To oznacza, że samochody będą musiały omijać teren objęty pracami - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Poluzowanie obostrzeń sanitarnych spowodowało, że coraz więcej osób przemieszcza się po Krakowie. Szczególnie w deszczowe dni i piątkowe popołudnia na drogach tworzą się gigantyczne korki. Tak jest np. na ul. Dietla.

Kraków tonie w korkach. Jeździ się u nas jak w Kairze i Meks...

Przy ul. Opolskiej powstaną aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Pierwszy z obiektów to ok. 100-metrowy tunel dla ruchu kołowego na linii wschód – zachód. Zaraz obok tunelu powstanie estakada dla tramwaju nad doliną potoku Sudoł i ulicą Nad Sudołem. Obok torowiska znajdzie się miejsce dla chodnika, ścieżki rowerowej, a także drogi, którą kierowcy będą mogli pojechać na północ.

Równoległy do tej estakady będzie podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem ulicy Opolskiej. Taki rodzaj skrzyżowania, od którego odseparowany będzie ruch tramwajowy, pozwoli na włączenie się w ul. Opolską i dojazd do parkingu park&ride koło pętli Krowodrza Górka.

Zaawansowane są prace związane z budową kładki dla pieszych w rejonie ul. Szopkarzy. Ma ona pozwolić na bezpieczne przejście nad powstającym torowiskiem i ulicami, ułatwiając dojście zarówno do osiedli znajdujących się w tym miejscu, jak i parkingu P&R, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku tramwajowego. W ramach prac związanych z budową kładki wykonano już m.in. część fundamentów podpór kładki i podpór pochylni centralnej. Zgodnie z planem, do końca tego roku powstaną wszystkie podpory, elementy nośne kładki oraz pochylni zachodniej, centralnej oraz wschodniej. W przyszłym roku przewidziane są prace wykończeniowe tj. malowanie obiektu, montaż balustrad, nawierzchnie.

Nad Białuchą powstaje liczący kilkanaście metrów długości i kilkanaście metrów szerokości obiekt mostowy. Znajdzie się na nim miejsce dla torowiska, ścieżki rowerowej, chodnika i nowej ulicy. Ta ostatnia ma również za zadanie przejąć ruch z istniejącej sieci dróg. Dotychczas wykonano podpory oraz tzw. ustroje nośne wraz z elementami chodnikowymi w 90 proc. Do dokończenia pozostało wykonanie zasypek, płyt przejściowych, montaż dylatacji i elementów chodnikowych na skrzydłach przyczółków. Ma to zostać wykonane do końca wakacji tego roku. Pozostałe prace wykończeniowe tj. malowanie, układanie nawierzchni oraz wyposażenie przewidziane są do wykonania w przyszłym roku.

Powstaje też przepust nad potokiem Bibiczanka. To niewielki obiekt, na którym również będą usytuowane wszystkie elementy infrastruktury komunikacyjnej: od torowiska, przez ulicę po chodnik i ścieżkę rowerową. Do tej pory wykonano połowę obiektu od strony wylotu. Obecnie trwają przygotowania do budowy palisad zabezpieczających część wlotową przepustu na czas realizacji robót fundamentowych. Ten element oraz połączenie części wlotowej i wylotowej przepustu mają zostać zrealizowane w ciągu kilku tygodni. Prace wykończeniowe obiektu mają zostać wykonane w przyszłym roku.

Przypomnijmy, że linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona.

Kraków. Tak powstawały linie tramwajowe w centrum miasta [AR...

Z pętli Krowodrza Górka torowisko poprowadzone zostanie na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ul. Siewną dojedzie do ul. Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: Pachońskiego, Siewnej i Bociana. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany ma być parking typu park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Budowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej: rozkopią ulicę Opolską ZDJĘCIA - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski