Kraków. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Przełomowy moment w przygotowaniach dużej inwestycji [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic ma powstać do 2024 r. Część trasy zaplanowano na poziomie -1 z odcinkiem w tunelu.
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic ma powstać do 2024 r. Część trasy zaplanowano na poziomie -1 z odcinkiem w tunelu. Gülermak
Udostępnij:
W środę (5 stycznia) przedstawiciele władz miasta poinformowali o kluczowym momencie dotyczącym budowy linii szybkiego tramwaju z ul. Meissnera do Mistrzejowic, jakim jest złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego przedsięwzięcia. Urzędnicy podkreślają, że w dużej części tramwaj nową trasą będzie przejeżdżał pod ziemią. Zadanie ma zostać zrealizowane w ten sposób, by w przyszłości linia tramwajowa mogła zostać połączona z planowanymi połączeniami: premetrem oraz trasą tramwajową do przystanku kolejowego "Prądnik Czerwony".

- Z początkiem roku możemy przedstawić dobrą wiadomość. Firma Gülermak, działająca w imieniu miasta, składa wniosek o ZRID. To bardzo ważny moment zamykający wiele działań planistyczno-konsultacyjnych. Cieszymy się, że projekt z każdym miesiącem staje się coraz bardziej realny. To ważne przedsięwzięcie ze względu na to, że mieszkańcy otrzymają nowe połączenie tramwajowe, ale także z powodu możliwości ograniczenia zanieczyszczenia powietrza - podkreślił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

- Dla nas złożenie wniosku o ZRID jest o tyle istotne, że udało się uwzględnić kilka krytycznych elementów. Znaczna część trasy znajdzie się w tunelu. Część mieszkańców nie będzie więc dotknięta dolegliwościami komunikacyjnymi. To także przyspieszy przejazd tramwajów - dodał wiceprezydent Kulig.

Podkreślił, że trasa została tak zaprojektowana, by w przyszłości bez problemu mogła się połączyć z planowaną linią premetra, a także z proponowaną linią tramwajową i przystankiem kolejowym na Prądniku Czerwonym.

W urzędzie spodziewają się, że dzięki nowej trasie wielu mieszkańców przesiądzie się z samochodu do tramwaju, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji spalin.

W ramach dalszych działań początek 2022 r. ma upłynąć na finalizowaniu uzgodnień i kompletowaniu dokumentów niezbędnych do wydania ZRID dla inwestycji. Rozpatrywanie wniosku o jego wydanie może potrwać do kilku miesięcy. Finalizowane mają być także rozmowy z bankami w celu podpisania umowy dotyczącej finansów, która ma dać zielone światło dla realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem budowa ma się rozpocząć w II kwartale 2022 r. Zakończenie prac planowane jest natomiast pod koniec 2024 r.

- Dzięki inwestycji mieszkańcy Mistrzejowic uzyskają szybszy dostęp do centrum miasta - o około 12 minut. Jeżeli chodzi o przemieszczanie się komunikacją zbiorową, to ogromna różnica. Dojazd będzie bardziej przyjazny i bezpieczny. Dołożyliśmy wszelkich starań, by było to rozwiązanie ekologiczne. Zaprojektowaliśmy zielone torowisko, planujemy znaczące nasadzenia roślinami, które są specjalnie dobrane do obszarów miejskich. Chcemy też spiąć ten projekt z fotowoltaiką, tak by podziemne elementy były zasilane z ogniw fotowoltaicznych, które znajdą się na wiatach na przystankach tramwajowych - zaznaczył Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, gminnej jednostki odpowiadającej za przedsięwzięcie.

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej: trwa wy...

Nowa linia tramwajowa z Mistrzejowic do skrzyżowania ulic Lema i Meissnera ma mieć długość ok. 4,5 km.

To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S.

Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.

Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Po wykonaniu analiz zdecydowano o wprowadzeniu w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu tam torów poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1200 metrów z planowanych wcześniej 900 m. Koszt dodatkowych prac oszacowano na ok. 136 mln zł. Po doliczeniu tej kwoty całość zadania ma kosztować ok. 1,3 mld zł.

Mieszkańcy wnioskowali również o budowę w ramach inwestycji tunelu na odcinku ulic Dobrego Pasterza - Bohomolca, ale nie uwzględniono tego postulatu. Urzędnicy tłumaczyli, że proponowany dodatkowy zakres inwestycji nie mieściłby się w wydanej dla tego zadania decyzji dotyczącej uwarunkowań środowiskowych. Przekonywali też, że przeniesienie trasy na poziom "-1" na tym odcinku i wyprowadzenie na pętlę w Mistrzejowicach byłoby zadaniem nadzwyczaj trudnym (ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu) i zwiększającym zajętość terenu.

FLESZ - Co składa się na cenę paliwa?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
PanSamochodzik
5 stycznia, 12:54, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przeklętego tramwaju, a wreszcie dzdza prioryet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych (zielone dla autobusu bez uprzedniego zatrzymania się, kosztem innych uczestników ruchu - nawet tramwaju), wybudują przejście podziemne przy Almie (daloby się wtedy zlikwidować jedną sygnalizację), poszerzą pasy ruchu (obecne są jakby dla innych pojazdów niż autobus). Precz z tramwajami!!!

tramwaj to maly pociag, podroz bardzo przyjemna bez rzucania na zakretach, stania w korkach i hamowaniu na ch*ma. Rozbudowywac linie tramwajowe i wycofywac autobusowe. Autobusy tylko zajmuja bus-pasami jezdnie dla autek.

L
Lukasz
Ruszta moze juz z ta budowa bo tylko rysujeta i rysujeta i wzdychata nad tymi rysunkami.
A
Andrzej Szydłowski
5 stycznia, 12:54, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przeklętego tramwaju, a wreszcie dzdza prioryet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych (zielone dla autobusu bez uprzedniego zatrzymania się, kosztem innych uczestników ruchu - nawet tramwaju), wybudują przejście podziemne przy Almie (daloby się wtedy zlikwidować jedną sygnalizację), poszerzą pasy ruchu (obecne są jakby dla innych pojazdów niż autobus). Precz z tramwajami!!!

********I autobusy w Krakowie

A
Andrzej Szydłowski
5 stycznia, 12:54, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przeklętego tramwaju, a wreszcie dzdza prioryet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych (zielone dla autobusu bez uprzedniego zatrzymania się, kosztem innych uczestników ruchu - nawet tramwaju), wybudują przejście podziemne przy Almie (daloby się wtedy zlikwidować jedną sygnalizację), poszerzą pasy ruchu (obecne są jakby dla innych pojazdów niż autobus). Precz z tramwajami!!!

******** i autobusy w Krakowie

A
Andrzej Szydłowski
5 stycznia, 12:54, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przeklętego tramwaju, a wreszcie dzdza prioryet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych (zielone dla autobusu bez uprzedniego zatrzymania się, kosztem innych uczestników ruchu - nawet tramwaju), wybudują przejście podziemne przy Almie (daloby się wtedy zlikwidować jedną sygnalizację), poszerzą pasy ruchu (obecne są jakby dla innych pojazdów niż autobus). Precz z tramwajami!!!

******** i autobusy w Krakowie

Z
Zbigniew Rusek
Niech nie budują tego przeklętego tramwaju, a wreszcie dzdza prioryet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych (zielone dla autobusu bez uprzedniego zatrzymania się, kosztem innych uczestników ruchu - nawet tramwaju), wybudują przejście podziemne przy Almie (daloby się wtedy zlikwidować jedną sygnalizację), poszerzą pasy ruchu (obecne są jakby dla innych pojazdów niż autobus). Precz z tramwajami!!!
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie