Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa trasy do Górki Narodowej. Na oczyszczenie terenu pod pętlę tramwajową ze szkodliwych substancji wydano 48 mln złotych

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Budowa pętli tramwajowej
Budowa pętli tramwajowej Andrzej Banas
48 mln zł - tyle ostatecznie kosztowało oczyszczenie skażonego terenu, który został przewidziany pod budowę pętli tramwajowej na Górce Narodowej. Jak przekonują miejscy urzędnicy, stężenia szkodliwych substancji, które znajdowały się w gruncie, znacznie przekraczały dopuszczalne normy, więc remediacja była konieczna. W ziemi zalegały wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i metale: miedź, nikiel, ołów itp. Tymczasem trasa do Górki Narodowej jest już prawie gotowa. Wkrótce ma pojechać nią pierwszy tramwaj.

Udało się unieszkodliwić niebezpieczne substancje

Substancje znajdowały się na terenie o powierzchni 7 tys. m2. Ich objętość wynosiła 60 tys. m3. Przedstawiciele Zarządu Inwestycji Miejskich wyliczają, że wśród zanieczyszczeń znajdowały się m.in. węglowodory ropopochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (m.in. naftalen, antracen, chryzen), jak również metale ciężkie (m.in. cyna, cynk, kadm, arsen, chrom, miedź, molibden, nikiel).

Wstępne plany remediacji terenu pod budowę pętli tramwajowej wraz z terminalem autobusowym i parkingiem P+R zakładały wywóz zanieczyszczonego gruntu i jego utylizację poza obszarem inwestycji, jednak proponowana kwota za takie działanie już kilka lat temu, kiedy ceny robocizny, paliwa i materiałów budowlanych były znacznie niższe niż obecnie przekraczała 100 mln zł. Dlatego, jak mówią miejscy urzędnicy, wybrano tańszy sposób, polegający na unieszkodliwieniu zanieczyszczeń na miejscu.

Ostatecznie koszt oczyszczenia ziemi ze szkodliwych substancji (niektóre mogą być rakotwórcze) wyniósł 48 mln złotych. W procesie remediacji wykorzystano m.in. specjalny preparat z bakteriami, produkującymi enzymy, które rozkładają toksyczne substancje. Oczyszczanie gruntu trwało pół roku.

Linia tramwajowa do Górki Narodowej jest niemal gotowa. Miasto zapowiada, że już 28 sierpnia odbędzie się próbny przejazd tramwaju, a za kilka tygodni rozpoczną się nasadzenia 3,5 tys. nowych roślin. Początek nowej trasy o długości ok. 5 km znajduje się przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr Twardego i Wybickiego. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ulicy Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, a później pojedzie wzdłuż tej drogi i wzdłuż ul. Siewnej.

Następnie w rejonie ul. Bociana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej oraz Banacha i biegnie aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz z miejscami postojowymi, przystosowanymi do ładowania pojazdów na prąd.

W Zarządzie Inwestycji Miejskich podkreślają, że budowa linii tramwajowej między Krowodrzą Górką a Górką Narodową to największa i najważniejsza inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Budowa trasy do Górki Narodowej. Na oczyszczenie terenu pod pętlę tramwajową ze szkodliwych substancji wydano 48 mln złotych - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski