Kraków. Bulwary wiślane przed totalną zmianą. Porównujemy: jak jest teraz, a jak może być [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody, komentuje, że na nowych bulwarach wiślanych powinno być mniej betonu niż się planuje. Przejdź do GALERII, by zobaczyć porównanie, jak obecnie wygląda nabrzeże Wisły w Krakowie, a jak zamierza je na nowo zagospodarować Zarząd Zieleni Miejskiej.

Kraków. Bulwary wiślane przed totalną zmianą

FLESZ - Parki kieszonkowe. Nowość w mieście

Patrząc na plany nowego zagospodarowania bulwarów wiślanych widzę za dużo betonu

- komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Nie podoba mu się pomysł stworzenia na dolnych bulwarach osobnego pasa ruchu dla rowerzystów. - Skończy się tym, że i tak będą tam chodzić piesi - uważa Mariusz Waszkiewicz.

Nie przekonuje go też pomysł stworzenia na niektórych odcinkach alejek z ławkami tuż przy wodzie. - W przypadku powodzi cała ta infrastruktura zostanie zalana. Jest więc zagrożenie jej zniszczenia - przekonuje prezes TnROP. - Wystarczy obecne bulwary zmodernizować, uporządkować obecną zieleń i dosadzić nowe drzewa i krzewy. Bardzo ważne jest to, by skuć beton przede wszystkim tam, gdzie już rosną stare drzewa i ich korzenie nie mieszczą się pod alejkami - dodaje.

W odpowiedzialnym za projekt rewitalizacji bulwarów Zarządzie Zieleni Miejskiej wyjaśniają, że zostanie dodane dużo zieleni. Plan jest taki, by zasadzić dodatkowo ok. 400 drzew i ok. 55 tys. krzewów i bylin.

- Bulwary mają być przede wszystkim miejscem zielonym. Powierzchnia biologicznie czynna będzie podobna do tej, jaka jest obecnie. Dodatkowe ścieżki zaplanowaliśmy tam, gdzie obecnie są przedepty, świadczące o tym, że tam często chodzą piesi. Utwardzona nawierzchnia pojawi się też w miejscu planowanego placu zabaw na bulwarze w rejonie Galerii Kazimierz. Będą jednak lokalizacje, gdzie beton zostanie zdarty i pojawi się zieleń. Jeżeli chodzi o miejsca, gdzie rosną drzewa to beton chcemy zamienić nawierzchnią mineralną, która pozwoli odpowiednio nawadniać korzenie - wyjaśnia Łukasz Pawlik, wicedyrektor ZZM.

W przypadku pomysłu wydzielenia na dolnym bulwarze trasy dla rowerzystów podkreśla, że w sumie szerokość asfaltowych traktów tam się nie zmieni. - Obecnie alejka dla pieszych z przylegająca ścieżką rowerową ma w sumie 6,5 metra. Po zmianach alejka dla pieszych będzie mieć 4 metry szerokości, a trasa dla rowerów 2,5 metra - wylicza Łukasz Pawlik.

Przypomnijmy, że Zarząd Zieleni Miejskiej przedstawił koncepcję nowego zagospodarowania bulwarów (pierwszy etap) za ok. 42,5 mln zł. Rozpoczęły się właśnie konsultacje społeczne dotyczące tej inwestycji.

Kraków. Nowe bulwary wiślane za ponad 42 mln zł. Zobacz, jak...

Nowe zagospodarowanie bulwarów wiślanych ma się odbywać w ramach projektu "Wisła Łączy". Pierwszy etap dotyczy odcinka od ujścia Rudawy (w rejonie klasztoru Norbertanek na Zwierzyńcu) do mostu Kotlarskiego (od strony Grzegórzek). Modernizacja objęłaby więc bulwary: Rodła (między ujściem Rudawy, a mostem Dębnickim), Czerwieński (pod Wawelem między mostami Dębnickim a Grunwaldzkim), Inflancki (między mostami Grunwaldzkim i Piłsudskiego) i Kurlandzki ( między mostami Józefa Piłsudskiego a mostem kolejowym w Zabłociu).

W ramach prac wyremontowane zostałyby nawierzchnie (mają być zmienione z ciemnych na jasne, które się mniej nagrzewają), uporządkowana przestrzeń w tym ujednolicone tzw. meble miejskie (np. ławki), dostosowana estetyka do rangi miejsca.

Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jak bulwary wyglądają obecnie i szczegóły, w jaki sposób mają się zmienić na różnych odcinkach.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
tymoteusz klocek

Porównajcie sobie raczej, jak wyglądał przed tzw. remontem Rynek w Podgórzu (ok 20mln) , plac przed Wawelem (ok 30mln), plac i zabudowania w okolicach Dworca Głównego (wówczas ok 2mld), ul. Krakowska i most Piłsudskiego (kwota ?), itd.. ., i tysiące innych zabetonowanych i trwale zeszpeconych "koszmarkami" miejsc. A kto za te fajne jajka płaci ? Pan płaci, pani płaci ...(film "Rejs"). Tumaństwo od sołtysa krako-huty majchronia, nie jest w stanie zrobić ani jednej rzeczy z sensem. Teraz bulwary, bo ich jeszcze nie obesr...li.

Dodaj ogłoszenie