Jego prezentacja odbyła się wczoraj w południe, w zajezdni Nowa Huta. To nietypowy pojazd, ponieważ ma zamontowany na dachu układ do odzysku energii. Jest ona gromadzona podczas hamowania.
Skumulowana energia może być później wykorzystywana przy przyspieszaniu, a także do jazdy bez konieczności pobierania na odcinkach trasy energii z sieci trakcyjnej.
Prezentacja tramwaju Solaris Tramino
Autor: Piotr Tymczak
- W pierwszej kolejności chcielibyśmy zdjąć sieć trakcyjną w ścisłym centrum, w pierwszej obwodnicy, aby poprawić wizerunkowo przestrzeń publiczną, jak również uniezależnić możliwość przejazdu tramwaju od rozwieszenia sieci przyczepionej do starych kamienic, co jest kwestionowane przez ich właścicieli i zarządców - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel
Autor: Piotr Tymczak
- Jeżeli okaże się, że tramwaje będą mogły przejeżdżać bez korzystania z sieci na odcinkach kilkukilometrowych, to będziemy zainteresowani takim rozwiązaniem - dodaje wiceprezydent Trzmiel. - Technicznie jest możliwa przebudowa tramwaju tak, by bez wykorzystania trakcji mógł przejechać dwa, trzy kilometry - zapewnia Dariusz Długaszek z firmy Solaris.
W tramwajach liczy się już nie tylko niska podłoga
Obecnie na 260 krakowskich pociągów tramwajowych około połowa ma niską podłogę.
Autor: Piotr Tymczak
- Jest to spowodowane czysto finansowymi kwestiami. Wymiana 130 pociągów to koszt kilkuset milionów złotych - wyjaśnia Rafał Świerczyński, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.
Koszt jednego tramwaju wynosi obecnie 7 - 10 mln zł. Miasta nie stać na to, by do 2020 roku wymienić pół taboru na nowoczesny: z niską podłogą, klimatyzacją i systemem informacji pasażerskiej.
Kraków liczy jednak na unijne wsparcie. Aktualnie obowiązuje okres unijnego dofinansowania na lata 2014 - 2020.
- Trudno przypuszczać, abyśmy otrzymali w tym czasie unijne wsparcie na 130 tramwajów. Nie uda się nam to do perspektywy 2020 roku - przyznaje prezes Rafał Świerczyński. Dodaje również, że MPK - jako operator taboru komunikacyjnego - musi wyeksploatować te pojazdy, które ma już obecnie do dyspozycji, aby uzyskać zwrot nakładów poniesionych na ich zakup we wcześniejszych latach.
W tym roku do Krakowa dotrze 36 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, które dostarczy bydgoska PESA. Ta firma wygrała przetarg na dostarczenie nowych pojazdów za 358 mln zł (inwestycja dofinansowywana przez UE w okresie programowania 2007 - 2013). To będą najdłuższe (42,83 metra) tramwaje w Polsce. Tramwaj "Krakowiak" został zaprojektowany specjalnie dla potrzeb wąskich ulic naszego miasta.
- Pierwsze dostawy nowych tramwajów mają być w czerwcu i lipcu tego roku - zapowiada wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Pierwsze "Krakowiaki" powinny trafić na trasę linii nr 4 z Bronowic do Nowej Huty. Tramwaje PESY będą też jeździć na linii szybkiego tramwaju nr 50 z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki. Plan jest taki, aby pojawiły się na tej linii we wrześniu, po oddaniu do użytku ostatniego odcinka trasy szybkiego tramwaju, łączącego ulice Wielicką i Lipską.
Kolejne nowe tramwaje krakowski przewoźnik planuje kupić w perspektywie finansowania ze środków UE w latach 2014 - 2020. Władze miasta aplikują, aby w tej perspektywie, w latach 2016 - 2017, dzięki unijnemu wsparciu przybyło 30 - 40 nowych tramwajów.
Specjaliści od miejskiej komunikacji są mocno zainteresowani tym, aby były to pojazdy dające możliwość gromadzenia energii i przejazdu na poszczególnych odcinkach bez korzystania z sieci trakcyjnej. Stąd obecne testy na krakowskich torach tramwaju Tramino Solaris. Mają one także wykazać, w jakim stopniu pojazd jest energooszczędny. Spodziewany efekt to zaoszczędzone ok. 30 proc. energii elektrycznej.
Autobusów w Krakowie jest ponad 500. Są to pojazdy niskopodłogowe. W tym przypadku łatwiej wymieniać tabor, bo koszt jednego autobusu to ok. 1 mln zł.
Kraków będzie aplikował o zakup kolejnych stu autobusów (prawdopodobnie hybrydowych) w ramach unijnego wsparcia na projekty związane z rozwojem komunikacji zbiorowej w aglomeracji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?