Kraków. Czytelnik: obsługa konduktorska nie zasłania nosa i ust. Koleje Małopolskie: wyjaśnimy sprawę

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Pasażerowie pociągów Kolei Małopolskich narzekają, że obsługa konduktorska w nieprawidłowy sposób zasłania usta i nos. Przewoźnik przeprasza i tłumaczy, że pracownicy są szkoleni i informowani o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa, a w razie czego pouczani za brak maseczek czy przyłbic.

FLESZ - Wakacje za granicą. Tam nie pojedziesz

Do naszej redakcji zgłaszają się Czytelnicy, którzy twierdzą, że nie wszyscy pracownicy Kolei Małopolskich w prawidłowy sposób zasłaniają usta i nos w pociągach. Proszą o wskazanie przepisów, na podstawie których obsługa konduktorska jest zwolniona z obowiązku noszenia maseczek czy przyłbic.

- Codziennie podróżuję na trasie Kraków Dworzec Główny - Wieliczka Rynek Kopalnia pociągiem, odjeżdżającym o godz. 14.40 z Krakowa. Wielokrotnie na tej trasie można usłyszeć komunikaty, przypominające o obowiązku zasłaniania twarzy w środkach komunikacji miejskiej. Państwo sprawdzający bilety mają jednak maseczki zasłaniające co najwyżej usta - zwraca uwagę jedna z Czytelniczek. Podkreśla, że ostatnio doszło ponadto do kuriozalnej sytuacji. "Pani, sprawdzając bilety, zakupione w aplikacji, czyli posiadające kod QR, wielokrotnie dotykała ekranów telefonów kolejnych pasażerów!" - zwraca uwagę. Sytuacja jest dla naszego Czytelnika tym bardziej oburzająca, że w ostatnich dniach - jak twierdzi - u jednego z pracowników Kolei Małopolskich, który miał kontakt z pasażerami, stwierdzono obecność koronawirusa.

Czytaj także

Koleje Małopolskie w reakcji na interwencję naszego Czytelnika zapowiedziały przeprowadzenie kontroli, wyjaśniającej opisane przez niego sytuacje. - Nic nie zwalnia naszych drużyn z obowiązku zasłaniania ust i nosa, o czym są regularnie informowane, a w przypadku nieprzestrzegania tego obowiązku, wyciągane są wobec nich konsekwencje.

Pracownicy otrzymali jasne wytyczne, co do zasad bezpieczeństwa. Ci, którzy ze względów zdrowotnych nie mogą zasłaniać ust i nosa, zostali odsunięci od pracy z podróżnymi - tłumaczy nam Wojciech Friediger z Kolei Małopolskich. Co do biletów, to zgodnie z regulacją, powinny zostać skontrolowane bezdotykowo, niezależnie od ich formy.

- Podjęliśmy szereg działań, m.in. szkoleń, pouczeń, kontroli i zarządzeń, mających na celu wyeliminowanie niebezpieczeństw, związanych z rozprzestrzenianiem się pandemii. W związku z zaistniałym stanem epidemiologicznym, w celu ochrony zarówno naszych pracowników, jak i podróżnych, wszystkie składy Kolei Małopolskich są regularnie dezynfekowane, zostały wyposażone w płyny do odkażania rąk - dodaje Friediger. Obsługa pociągu dostaje maseczki ochronne, jednorazowe rękawiczki oraz płyn do dezynfekcji do osobistego użytku.

- Biorąc pod uwagę inwestycję czasu i środków na zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów i pracowników, jest nam przykro z powodu niechlubnego wyjątku, który opisała Czytelniczka. W związku z zaistniałą sytuacją czujemy się zobligowani do jeszcze intensywniejszego edukowania naszych pracowników w zakresie bezpieczeństwa epidemiologicznego - dodają w Kolejach Małopolskich.

Nasza Czytelniczka zwróciła uwagę też na inną oburzającą jej zdaniem sytuację. - Byłam świadkiem zwrócenia uwagi przez Obsługę starszemu mężczyźnie, który w związku z sytuacją epidemiologiczną preferował podróż poza przedziałem z miejscami siedzącymi. Pasażer stał w miejscu nie utrudniającym w żaden sposób przemieszczania się między przedziałami ani wysiadania z pociągu - poinformowała nas Czytelniczka. Okazuje się, że można stać między przedziałami. - W kwestii możliwości zajmowania miejsca w pociągu, jedyne ograniczenia przebywania w przestrzeni pasażerskiej mogą wynikać z konieczności zapewnienia swobody przemieszczania się po pociągu lub bezpieczeństwa przewozu - dodaje Friediger.

Zapytaliśmy też o rzekomo zarażonego pracownika Kolei Małopolskich. Friediger przekazał, że koronawirusa potwierdzono u jednego pracownika, obsługującego Autobusowe Linie Dowozowe. Wszyscy, którzy mieli kontakt z zarażonym, zostali odsunięci od pracy, pozostają w izolacji i zostaną skierowani przez spółkę na badania. Czy pracownik miał kontakt z pasażerami? - Pasażerowie Autobusowych Linii Dowozowych w Wieliczce mieli kontakt z zarażonym, przy czym nasz pracownik był wyposażony w środki zabezpieczające. Informowaliśmy już w mediach i w kanałach elektronicznych gdzie i kiedy wystąpiło ryzyko zarażenia - odpowiedziały nam Koleje Małopolskie.

Poniżej publikujemy czas i rozkłady jazdy autobusów, o których mowa:

Kraków. Czytelnik: obsługa konduktorska nie zasłania nosa i ust. Koleje Małopolskie: wyjaśnimy sprawę

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Czytelnik: obsługa konduktorska nie zasłania nosa i ust. Koleje Małopolskie: wyjaśnimy sprawę - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3