Kraków dla Mieszkańców przeciwko podwyżce cen biletów. "To...

Kraków dla Mieszkańców przeciwko podwyżce cen biletów. "To podwyżka o 90 proc."

Zdjęcie autora materiału
Piotr Ogórek

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Ceny biletów na tramwaje i autobusy mają wkrótce wzrosnąć

Ceny biletów na tramwaje i autobusy mają wkrótce wzrosnąć ©Andrzej Banas / Polska Press

Klub radnych Kraków dla Mieszkańców protestuje przeciwko rozważanym przez urzędników podwyżkom cen biletów na tramwaje i autobusy. Łukasz Gibała zwraca uwagę, że w związku z planami likwidacji biletów miesięcznych na jedną i dwie linie, podwyżka może wynieść nawet 90 proc.
Ceny biletów na tramwaje i autobusy mają wkrótce wzrosnąć

Ceny biletów na tramwaje i autobusy mają wkrótce wzrosnąć ©Andrzej Banas / Polska Press

Przypomnijmy, że urzędnicy proponują podwyższenie opłaty za bilet jednoprzejazdowy z 3,8 do 4 zł, zlikwidować bilet 20-minutowy za 2,8 zł oraz zlikwidować miesięczne bilety na jedną i dwie linie. Do korzystania z tramwajów i autobusów ma zachęcić natomiast zmniejszenie opłaty z 72 do 65 zł za bilet miesięczny na wszystkie linie dla posiadaczy Karty Krakowskiej (dla osób płacących podatki w stolicy Małopolski).

Wielu mieszkańców podkreśla jednak, że obecnie kupuje bilety miesięczne na codzienne dojazdy do pracy jedną albo dwoma liniami - na Kartę Krakowską odpowiednio za 37 albo 52 zł. A po zmianach byliby zmuszeni kupować bilet sieciowy za 65 zł, co i tak oznacza większe wydatki.

Likwidację biletów na jedną i dwie linie jeszcze bardziej odczułyby osoby, które dojeżdżają autobusem spoza granic Krakowa w ramach biletu aglomeracyjnego. Zostałby im bilet sieciowy za 123 zł z Kartą Krakowską oraz 140 zł bez niej. Wielu z nich zwraca więc uwagę, że w takiej sytuacji lepiej skorzystać z auta. A przecież prezydent, urzędnicy i radni powtarzają, że chcą ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do Krakowa.

– Planowane zmiany cen biletów idą w kierunku dokładnie przeciwnym do tego, w jakim Kraków powinien podążać – tak radny elekt Łukasz Gibała komentuje prezydencki pomysł na zmiany w taryfach MPK. Klub Kraków dla Mieszkańców formalnie jeszcze nie powstał, ale radni zgodnie zapowiadają, że sprzeciwią się podwyżkom. Dlaczego? Bo proponowane zmiany w cenniku będą zniechęcać do korzystania z komunikacji publicznej. Jak dodają, dla osób korzystających obecnie z miesięcznego na jedną linię byłaby to podwyżka o ponad 90 proc.

– Pytanie, ile z tych osób z powodu podwyżek zrezygnuje z korzystania z MPK i przesiądzie się do własnego samochodu – mówi Łukasz Gibała. – W obliczu dwóch potężnych problemów, z jakimi mierzą się mieszkańcy Krakowa, czyli smogu i korków, powinniśmy robić wszystko, żeby jak najwięcej osób przesiadało się z aut do MPK. Planowane zmiany spowodują dokładnie przeciwny efekt – dodaje, zapowiadając, że w przyszłej radzie miasta cały klub Kraków dla Mieszkańców z oczywistych względów będzie głosował przeciw takiemu projektowi.

Radni Krakowa dla Mieszkańców podkreślają również, że planowana „reforma” dotknie mocno osoby dojeżdżające do Krakowa z sąsiednich gmin. Dzisiaj mogą one korzystać z biletów miesięcznych aglomeracyjnych na jedną linię (70 zł) lub na dwie linie (78 zł). Likwidacja takich miesięcznych zmusi ich do kupowania biletu sieciowego za 140 zł, czyli dwukrotnie droższego.

W ostatniej kampanii kandydaci komitetu Gibały z nim na czele postulowali całkowite zwolnienie z opłat za bilety MPK osób płacących podatki w Krakowie – wzorem stolicy Estonii, gdzie takie rozwiązanie nie tylko nie uszczupliło miejskiego budżetu, a wręcz przeciwnie – wzrost wpływów z podatku dochodowego wyraźnie przekroczył tam ubytek wpływów z biletów. W swoim programie wyborczym Łukasz Gibała mocno przekonywał do tego, że władze miasta powinny stosować jak najwięcej zachęt do korzystania z komunikacji publicznej zamiast własnego auta.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:



WIDEO: Poważny program

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze (23)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
GRATULUJĘ BETONIARSTWA UMYSŁOWEGO

V. (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Był Gibała? Była Wassermann? Byli inni?
TAK, ale chcieliście dekle STAREGO DZIADA, BUCA i KOMUCHA...
Teraz sobie siedzi i się z was śmieje...
A wy wyborcy pre-zydenta na co narzekacie?...rozwiń całość

Był Gibała? Była Wassermann? Byli inni?
TAK, ale chcieliście dekle STAREGO DZIADA, BUCA i KOMUCHA...
Teraz sobie siedzi i się z was śmieje...
A wy wyborcy pre-zydenta na co narzekacie?
Chcieliście to macie STARY BETONIE KRAKOWSKI.
A już, jak widziałem jego mine po WYBORACH, to już wiedziałem co myśli "ALE BĘDĘ WAS DYMAŁ W TE GŁUPIE DUPSKA IDIOCI..." zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
vc

vc (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

A Pan Gibała korzysta z komunikacji zbiorowej , czy jeździ po Krakowie własnym samochodem?? Tak z ciekawości pytam.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
?

ja (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Gdzie ten protest? Głodują? Robią zrzutkę na dofinansowanie do najtańszych biletów? Aktywnie szukają na to jakichś środków i przedstawiają projekty? Czy cały protest to tylko puste gadanie, co by...rozwiń całość

Gdzie ten protest? Głodują? Robią zrzutkę na dofinansowanie do najtańszych biletów? Aktywnie szukają na to jakichś środków i przedstawiają projekty? Czy cały protest to tylko puste gadanie, co by to nie zrobili za nie swoje pieniądze?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
fotofereza

Krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

To trolle G jeszcze zyja? Niedobitki walcza do konca...tyle ze i tak juz nic nie wskuracie waszym skowytem...

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Wracam do auta

Ab (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

Teraz płacę ok 160 zł za pociag i tramwaj na jedną linię. Przy likwidacji biletów na jedną linię zaplace ok 220 złotych! Jeżdżąc samochodem wydam 180 zl na miesiąc i jeszcze zakupy zrobię w drodze...rozwiń całość

Teraz płacę ok 160 zł za pociag i tramwaj na jedną linię. Przy likwidacji biletów na jedną linię zaplace ok 220 złotych! Jeżdżąc samochodem wydam 180 zl na miesiąc i jeszcze zakupy zrobię w drodze powrotnej. Wszyscy znajomi w podobnej sytuacji myślą tak samo. Wybory się skończyły to trzeba zedrzeć z wyborców aby na premie było! Zwykli ludzie się teraz nie liczą, a smog jest ważny dla JM tylko przed wyboramizwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
.

krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

dlaczego filmy odtwarzają sie z automatu?
zgłaszam to do URE

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
majxer

krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7

zastanawiam sie nad zameldowaniem na wsi. niższe oc i nie wspieram tej bandy podatkami.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Brawo

adas (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

Mnie zlikwidowali linie tramwajowa 23 i muszę się przesiadać nikt nie zwracał uwagę na to że dojazd mój wydłużył się i jest droższy gdyż kartę na 1 linie zamieniłem na wszystkie linie.

Zdjęcie autora komentarza
Chcieliscie Majchrowskiego to macie

Maciej Bania

Zgłoś naruszenie treści / 19

Brawo

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Podwyzka cen biletow to pewnie podpucha

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

z ktorej pan pre-zydent w trosce o mieszkancow szybko sie wycofa ale jako rekompensate tej rezygnacji zabierze kursy linii tramwajowych 50 i 52 co 5 minut a niewykluczone ze na innych liniach co...rozwiń całość

z ktorej pan pre-zydent w trosce o mieszkancow szybko sie wycofa ale jako rekompensate tej rezygnacji zabierze kursy linii tramwajowych 50 i 52 co 5 minut a niewykluczone ze na innych liniach co 7.5 a dodatkowo zlikwiduje torowiska jak to do Walcowni czyli i tak wyjdzie na swojezwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

Egzamin gimnazjalny - trzeba się postarać

Egzamin gimnazjalny - trzeba się postarać

Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej

Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Od królowej przedmieścia do globalnego koncernu

Od królowej przedmieścia do globalnego koncernu