Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków dostanie obwodnicę [WIDEO]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa wschodniej obwodnicy Krakowa będącej częścią drogi S7. W ramach inwestycji powstaje m.in. most nad Wisłą
Trwa budowa wschodniej obwodnicy Krakowa będącej częścią drogi S7. W ramach inwestycji powstaje m.in. most nad Wisłą fot. GDDKiA
Inwestycje. Małopolska od lat czekała na tak dobre wieści dotyczące nowych dróg. Wprawdzie ciągle jeszcze daleko do budowy niektórych tras, ale po raz pierwszy rząd dał pieniądze na sfinansowanie przygotowań do północnego obejścia. To realnie przybliża jego powstanie.

Stolica Małopolski może liczyć w najbliższych latach na drogowy boom. Główną inwestycją będzie północna obwodnica Krakowa, która ma powstać do 2022 roku.

Autor: Piotr Tymczak

Utworzenie drogowego ringu wokół Krakowa jest naprawdę coraz bliższe. Za rok do użytku zostanie oddana wschodnia obwodnica. Jest ona częścią drogi S7 w kierunku Warszawy, która na odcinku do granic województwa świętokrzyskiego może powstać do roku 2020.

Z dobrymi nowinami dla Krakowa i regionu przybył wczoraj minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który złożył podpis pod umową na sfinansowanie przygotowań koncepcji technicznej dla północnej obwodnicy. Zagwarantowane na ten cel 10 mln zł to pierwsze rządowe pieniądze na tę drogę, która wcześniej nie miała żadnych szans na takie finansowanie.

- Niech minister Adamczyk panuje nam jak najdłużej - mówił Krzysztof Adamczyk (nie jest krewnym ministra), doradca prezydenta Krakowa ds. inwestycji strategicznych. Przypomniał, że północną obwodnicą mieliśmy już jeździć w 2015 r. Dodał, że poprzednie rządy nie były jednak przychylne inwestycjom drogowym w regionie.

Teraz ma być inaczej, bowiem w rządzie PiS ministrem jest człowiek z Małopolski. Andrzej Adamczyk zaznacza jednak, że tu nie może być mowy o faworyzowaniu. - To inwestycja ważna dla Krakowa oraz okolicznych gmin, ale przede wszystkim droga ułatwiająca przejazd głównymi szlakami na południu Polski - mówi minister.

Równie ważna dla miasta i regionu jest droga ekspresowa S7 w kierunku Zakopanego. Wczoraj minister infrastruktury dokonał symbolicznego „wbicia łopaty” pod budowę odcinka między Lubniem i Naprawą, który ma być gotowy za dwa lata.

Samorząd krakowski też szykuje się do wielkiej inwestycji drogowej. Miasto ogłosiło niedawno przetarg na budowę Trasy Łagiewnickiej, będącej południowo-zachodnim odcinkiem III (wewnętrznej) obwodnicy. Budowa potrwa do 2020 r., a inwestycja ma kosztować 1,3 mld zł.

Za sześć lat ma zostać domknięty autostradowy ring wokół Krakowa. Północna obwodnica odciąży m.in. ulicę Opolską.

To przełomowy moment - w końcu są decyzje pozwalające realnie myśleć o budowie północnej obwodnicy Krakowa (POK). W przyszłym tygodniu ma zostać rozpisany przetarg na przygotowanie szczegółowej koncepcji dla tej trasy o długości prawie 15 km. Ma ona powstać w latach 2019-2022. Szacunkowy koszt to 1-1,5 mld zł.

Obwodnica będzie mogła powstać, bowiem zielone światło dla inwestycji dał rząd. Wczoraj w tej sprawie do Krakowa przybył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Złożył podpis pod programem inwestycyjnym dla POK, co oznacza zatwierdzenie finansowania prac przygotowawczych za ok. 10 mln zł.

- Ta inwestycja dla Małopolski, powiatu i samego Krakowa oraz otaczających go gmin będzie impulsem do rozwoju. Umożliwi sprawniejsze, szybsze przemieszczanie się po regionie, a także pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta - podkreślał A. Adamczyk.

Minister wspominał, że już przed 18 laty, kiedy był przewodniczącym Komisji Infrastruktury w Radzie Powiatu Krakowskiego, intensywnie zabiegano o budowę POK. - Wówczas wydawało się, że to przedsięwzięcie jest możliwe do realizacji do 2005 roku, góra do 2010. Minęło wiele lat i dopiero teraz udaje się finalizować decyzje, które pozwolą rozpocząć inwestycję - mówi minister Adamczyk. - To jest zwieńczenie wysiłku wielu osób i środowisk zabiegających o to, aby Małopolska była traktowana na równi z innymi regionami kraju, aby były w niej realizowane przedsięwzięcia, których brak jest kłopotem dla całej Polski - dodał.

Krzysztof Adamczyk, doradca prezydenta Krakowa ds. inwestycji strategicznych, przypomina, że władze miasta i Małopolski umowę o budowie POK podpisały już w 2008 r. - Były plany takie, że w 2015 r. pojedziemy tą drogą. Małopolska, Kraków przez wiele lat nie cieszyły się jednak miłością władz kraju. Teraz więc powinniśmy trzymać kciuki za ministra Adamczyka, aby panował jak najdłużej i byśmy doczekali się rozpoczęcia budowy POK, co wiązałoby się już z zapewnieniem pełnego finansowania tej inwestycji - komentował Krzysztof Adamczyk.

POK w znacznym stopniu odciąży drogi po północnej stronie Krakowa, szczególnie w ciągu od ronda Ofiar Katynia do Nowej Huty. - Analizy wykazują, że gdyby północna obwodnica nie powstała, to na ul. Opolskiej mielibyśmy ok. 70 tys. pojazdów na dobę. Oznaczałoby to, że ta ulica utraciłaby swoją przejezdność - przyznał minister Adamczyk.

POK powstanie między istniejącym węzłem Modlnica a planowanym - Mistrzejowice. Trasa będzie w standardzie drogi ekspresowej - dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Prędkość projektowa to 80-100 km/h. Na razie inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej. Wykonano wstępną koncepcję trasy. W przyszłym tygodniu w przetargu zostanie zlecone opracowanie koncepcji technicznej, która bardziej uszczegółowi m.in. liczbę obiektów mostowych i tunelowych. Prace koncepcyjne mają się zakończyć w przyszłym roku. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę POK.

Północna Obwodnica

14,873 - tyle kilometrów ma mieć północna obwodnica krakowa (POK)
6 - wiaduktów w ciągu POK
4 - wiadukty nad POK
3 - mosty w ciągu dróg zbiorczych
600-800 - metrów tunelu pod Zielonkami

Węzły drogowe: Węgrzce (z drogą krajową nr 7); Batowice (na skrzyżowaniu z drogą powiatową); węzeł Wolbromski zostanie ujęty do realizacji na etapie przetargu, jeśli do tego czasu planowana przez województwo małopolskie Trasa Wolbromska wejdzie w fazę realizacji (tj. ogłoszony zostanie przetarg na roboty), w innym przypadku zostanie uwzględniona rezerwa terenu pod ten węzeł

Budowa dróg serwisowych, urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, pasy zieleni izolacyjnej, przejścia dla zwierząt), oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej, urządzeń sterowania ruchem.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski