Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ekolodzy przeciwko trasie Pychowickiej przecinającej las łęgowy w Przegorzałach

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Ekolodzy protestują przeciw budowie w ramach Trasy Pychowickiej obiektów mostowych przecinających las łęgowy w Przegorzałach.
Ekolodzy protestują przeciw budowie w ramach Trasy Pychowickiej obiektów mostowych przecinających las łęgowy w Przegorzałach. Materiały prasowe
Rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Ekolodzy protestują przeciwko budowie drogi przecinającej las łęgowy w Przegorzałach. Nie zgadzają się więc na żaden z proponowanych przez miasto wariantów. Ich zdaniem jedyne rozwiązanie, to tunel nie tylko pod Wisłą ale także pod cennym przyrodniczo terenem.

- Las łęgowy w Przegorzałach to jeden z najcenniejszych w Krakowie fragmentów zieleni. Budowa trasy przez ten las spowoduje przerwanie korytarza migracji zwierząt. Zaplanowano tam most wantowy, o który będą się rozbijać ptaki. Będzie też zagrożenie dla zwierząt z powodu oświetlenia na moście. Do tego dochodzi hałas i zacienianie pasa lasu - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Przeciwny proponowanym wariantom jest też kolektyw Siostry Rzeki.

- Ze względu na ochronę lasu łęgowego jedyne możliwe rozwiązanie to poprowadzenie trasy wraz linią tramwajową nie tylko tunelem pod Wisłą ale także pod tym cennym przyrodniczo terenem - podkreśla Cecylia Malik, krakowska artystka i aktywistka z kolektywu Siostry Rzeki i Koalicji Ratujmy Rzeki.

Przeciw planom miasta są także przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa. - Do konsultacji przygotowano kilka wariantów, z których żaden nie jest do przyjęcia ze względu na objęcie inwestycją terenu lasu łęgowego. Miasto powinno przygotować jeden sensowny wariant, a to co się proponuje może podczas konsultacji jedynie skłócić kierowców samochodów ze zwolennikami komunikacji miejskiej, rowerzystami i osobami propagującymi zrównoważony rozwój - mówi Maciej Fijak z Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Przypomnijmy, że Trasę Pychowicką zaplanowano od oddanej niedawno do użytku Trasy Łagiewnickiej (kończy się na ul. Grota-Roweckiego) do ul. Księcia Józefa, a Trasę Zwierzyniecką od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia (w jej ramach ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Obie nowe drogi mają mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Zadanie ma też objąć budowę linii tramwajowej z planowanego węzła w Przegorzałach na Salwator. Przy ul. Księcia Józefa zaplanowano węzeł przesiadkowy z pętlą tramwajową, pętlą autobusową, parkingiem park&ride i przystankiem dla autobusów turystycznych.

W przypadku Trasy Pychowickiej zaproponowano budowę trasy samochodowej wraz z linią tramwajową nad Wisłą i terenem przeznaczonym pod planowany Kanał Krakowski albo w tunelu pod Wisłą i pod planowanym terenem pod kanał. W tym drugim przypadku w tunelu przebiegałaby jednak tylko trasa samochodowa, a linię tramwajową zaplanowano na estakadzie nad Wisłą i lasem łęgowym w Przegorzałach.

- Jest kilka przyczyn, które nie pozwalają na poprowadzenie w ramach Trasy Pychowickiej drogi wraz z linią tramwajową w tunelu pod Wisłą i lasem łęgowym. Jedną z nich są uwarunkowania techniczne związane z uzyskaniem odpowiedniego nachylenia dla torowiska, tak by mogło zostać wyprowadzone do planowanej pętli tramwajowej przy ul. Księcia Józefa. W rozwiązaniu tunelowym nie byłoby też możliwości przekroczenia Wisły dla ruchu rowerowego i pieszego - wyjaśnia Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, która przygotowuje budowę kolejnych dwóch tras.

Zwraca też uwagę, że w przypadku poprowadzenia trasy tramwajowej pod ziemią byłby problem z utworzeniem przystanku podziemnego pod ul. Tyniecką na głębokości ok. 24 metrów gdzie przy Wiśle jest grząski grunt, a także trzeba byłoby wykluczyć lokalizację przystanku na wcześniejszym odcinku - przy ul. Sodowej.

- Już zostało to potwierdzone, że są techniczne możliwości poprowadzenia obiektu mostowego nad lasem łęgowym bez konieczności ingerencji w to miejsce podczas prac budowalnych - zaznacza Krzysztof Migdał. - Niektórzy wypominają, że wcześniej rozmawialiśmy o poprowadzeniu Trasy Pychowickiej w tunelu także pod lasem, ale przypomnę, że wtedy nie było mowy o linii tramwajowej, o którą wnioskowali mieszkańcy - dodaje.

W przypadku Trasy Zwierzynieckiej bierze się pod uwagę wariant z linią tramwajową (od ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy) albo samą drogę dla samochodów.

W ramach Trasy Zwierzynieckiej ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy o długości ok. 2200 metrów.

Kraków. Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka z tunelami i tramwa...

Konsultacje społeczne dotyczące budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej potrwają do 18 listopada 2022 roku.

Przeciwnicy proponowanych wariantów dla nowych tras w internecie utworzyli wydarzenie pod hasłem: "Nie tędy droga" i zamieścili następujące postulaty:

  • - Nie zgadzamy się na żaden z opracowanych przez miasto wariantów przebiegu Trasy Pychowickiej i jednocześnie żądamy opracowania takiego, który nie zakłada ingerencji w teren lasu łęgowego w Przegorzałach!
  • - Nie zgadzamy się na formę konsultacji społecznych przeprowadzanych w pośpiechu i bez możliwości realnego pochylenia się nad tematem. Nie tak ma wyglądać partycypacja społeczna!
  • - Nie zgadzamy się na realizację tak ogromnej i kosztownej inwestycji bez kompleksowego i długoterminowego planu i strategii miasta na sprawną organizację transportu zbiorowego w mieście!
  • - Mówimy NIE niszczeniu najcenniejszego lasu w Krakowie!

Pierwszy raz w historii zmieniono kurs planetoidy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Ekolodzy przeciwko trasie Pychowickiej przecinającej las łęgowy w Przegorzałach - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski