Kraków. Elektroniczne tablice nie dla autobusów

Piotr Tymczak, Karina CzernikZaktualizowano 
Andrzej Wiśniewski
Krakowscy urzędnicy od lat nie potrafią sobie poradzić z tym, by pasażerowie o godzinie odjazdu autobusu mogli się dowiedzieć z elektronicznych tablic na przystankach. Kiedy uda się rozwiązać problem? W magistracie nie potrafią podać żadnych konkretów.

Mieszkańcy Krakowa zwracają uwagę, jak komfortowym rozwiązaniem jest informowanie o godzinie odjazdu pojazdu za pomocą elektronicznych tablic na przystankach. Nie trzeba wtedy sprawdzać rozkładów jazdy w gablocie czy w aplikacji w telefonie komórkowym.

System takiej elektronicznej informacji funkcjonuje od 2006 roku w Krakowie, ale tylko w przypadku tramwajów. Mieszkańcy i turyści od lat nie mogą się doczekać, aby w podobny sposób mogli się dowiadywać o kursach autobusów. To rozwiązanie jest standardem w innych miastach.

Krakowscy urzędnicy już pięć lat temu mówili o włączeniu autobusów do systemu. Dlaczego tak się nie stało? Okazuje się, że nadal duża liczba, bo około 40 procent z 567 autobusów MPK, nie jest wyposażona w urządzenie nawigacji satelitarnej, pozwalające na zlokalizowanie pojazdu, co jest niezbędne do przesłania danych na tablicę elektroniczną.

- Informacji dotyczących przejazdów autobusów jest obecnie za mało, aby umieszczać na tablicach - przyznaje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

W MPK zapewniają, że chcą jak najszybciej wszystkie autobusy wyposażyć w urządzenia nawigacji satelitarnej. Nie podają jednak konkretnych terminów, kiedy mogłoby to nastąpić.

***

Pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej od kilku lat nie mogą się doczekać, by na tablicach elektronicznych - zamontowanych przy przystankach - wyświetlane były również rozkłady jazdy autobusów. Wciąż można dowiedzieć się z nich tylko, kiedy przyjedzie tramwaj. Informacji o autobusach nie ma, bowiem tylko część tych pojazdów jest wyposażona w system umożliwiający ich lokalizację.

A elektroniczne tablice - jak wielokrotnie podkreślaliśmy - są dużym ułatwieniem dla pasażerów, ponieważ można na nich szybko - bez przeglądania wywieszonych w gablotach małych rozkładów - zobaczyć, kiedy przyjedzie pojazd.

- System tablic elektronicznych powstawał w 2006 roku na podstawie systemu sterowania sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Dopiero w ostatnich latach autobusy zaczęły być systematycznie wyposażane w system do ich lokalizacji, co sprawia, że można myśleć o zbudowaniu kompleksowego dynamicznego informowania pasażerów o tym, kiedy przyjedzie ich autobus - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Obecnie po krakowskich drogach jeździ 567 autobusów MPK. W system nawigacji satelitarnej (GPS) wyposażonych jest ponad 330 tych pojazdów, a więc ok. 60 procent.

- Tabor autobusowy nie jest wymieniany naraz, tylko sukcesywnie i jak tylko ilość floty z komputerami pokładowymi GPS osiągnie poziom umożliwiający wskazywanie dynamiczne pojazdów bez wprowadzania pasażerów w błąd, zostanie to zrobione - zaznacza Sebastian Kowal.

Tłumaczy również, dlaczego na tablicach nie są prezentowane te linie, na których wszystkie kursujące autobusy mają odpowiednie urządzenia. - Autobusy na danej linii codziennie są zmieniane. Istnieje możliwość, że na tablicy wyświetlałyby się pojedyncze kursy danego autobusu, a nie cały rozkład. Ludzie mogliby się poczuć zdezorientowani, gdyby wyświetlał się autobus za 5 minut, a następny za 55 minut - argumentuje Sebastian Kowal.

Urzędnicy nie podają konkretnych terminów, kiedy w końcu pasażerowie doczekają się, by na tablicach na przystankach pojawiły się także informacje o godzinach odjazdu autobusów. Odsyłają do MPK, a tam też konkretnych dat nie znają.

- Chcemy, by jak najszybciej wszystkie nasze autobusy zostały wyposażone w system nawigacji satelitarnej - zapewnia Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.

Wyjaśnia, że obecnie ta miejska spółka prowadzi analizę związaną z możliwością montowania urządzeń GPS w autobusach, które nie są jeszcze wyposażone w tego typu system.

W MPK przyznają, że obecnie w system GPS wyposażone są wszystkie autobusy jeżdżące w obszarze pierwszej obwodnicy i tam już można byłoby na tablicach elektronicznych na przystankach wyświetlać informacje o godzinach kursów pojazdów.

- Informacji dotyczących przejazdów autobusów jest jednak obecnie za mało, aby umieszczać je na tablicach - tłumaczy Sebastian Kowal.

W ZTP wyjaśniają, że na razie dostępny jest jeden system gromadzenia danych z pojazdów komunikacji miejskiej, który wykorzystuje MPK. A do wyświetlania na elektronicznych tablicach godzin przyjazdu autobusów potrzebne jest uruchomienie ujednoliconego pliku z danymi pochodzącymi z różnych systemów, jakie obsługują autobusy w krakowskiej komunikacji. Trzeba bowiem pamiętać, że po ulicach Krakowa, także w obrębie pierwszej obwodnicy, jeżdżą również autobusy firmy Mobilis. W sumie w naszym mieście pasażerowie mogą korzystać z 79 pojazdów tego przewoźnika. Wszystkie z nich są wyposażone w GPS, ale nie są zsynchronizowane z systemem obsługiwanym przez MPK.

- Od marca prowadzone są prace nad dostosowaniem urządzeń w naszych autobusach do miejskiego elektronicznego systemu informacji pasażerskiej. Już udało się połączyć systemy, teraz prowadzone są testy - informuje Paweł Paruch, kierownik zajezdni Mobilis w Krakowie. Ocenia, że jesienią tego roku wszystko powinno być już gotowe.

Przypomnijmy, że już ponad dwa lata temu mieszkańcy Krakowa podkreślali na naszych łamach, że w wielu innych polskich miastach na tablicach elektronicznych na przystankach prezentowana jest również informacja, za ile minut przyjedzie dany autobus, a nie tylko tramwaj. - Wszystkie nasze tramwaje, ale również autobusy, są wyposażone w specjalny system, dzięki czemu czasy ich przyjazdu są wyświetlane na tablicach elektronicznych - podkreślali już w 2017 roku pracownicy biura prasowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu.

Krakowscy urzędnicy już w 2014 roku mówili o możliwości włączenia autobusów do całego systemu. Do dziś się to im nie udało i nawet nie wiedzą, kiedy krakowianie będą mogli korzystać z udogodnień dostępnych w innych miastach.

Czytaj także

WIDEO: Krótki wywiad

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
W
Wojtek

Gazeta Wyborcza, 30 stycznia 2019 roku:

"Na razie sprawdzić będzie można realny czas przejazdu dla około 60 proc. autobusów MPK (w niezbędne do tego urządzenia zostało wyposażonych 330 z 567 autobusów). W przyszłości ta liczba będzie rosła.

MPK planuje, że wszystkie autobusy będą wyposażone w urządzenia lokalizujące w połowie 2019 r."

Minęło pół roku, postępu brak.

Y
Y
2019-07-10T11:11:34 02:00, ?:

Nie no. Co wy? Urzędnicy polegli? W Krakowie? To co zrobiono to i tak jest mega sukces. Przy takiej niekompetencji.

Jak spółka parkingowa

B
Burmistrz Nowej Huty

Chcecie informacji o przyjazdach autobusów? Przecież w tym mieście nie ma nawet tablic informacyjnych za ile przyjedzie metro

?

Nie no. Co wy? Urzędnicy polegli? W Krakowie? To co zrobiono to i tak jest mega sukces. Przy takiej niekompetencji.

n
niedasię

niedasię

G
Gość

Przede wszystkim powinny jednak autobusy sobie generować zielone światło, gdyż obecna sygnalizacja woła o pomstę do nieba i dizala tak, że to właśnie autobusy najwięcej razy (spośród wszystkich uczestników ruchu) są zatrzymywane przez czerwone światła. Efektem tego jest nie tylko spadek prędkości komunikacyjnej, ale - przede wszystkim - wzrost zużycia paliwa (i to znaczny) oraz wzrost emisji spalin. To przede wszystkim autobus powinien mieć wszędzie pierwszeństwo na sygnalizacjach (nawet kosztem tramwaju, gdyż tramwaj hamując oszczędza prąd) i wyeliminowane zatrzymania niezwiązane z wymianą pasażerów. Przystanki na liniach autobusowych powinny być rzadziej rozstawione niż na tramwajowych (ekonomia eksploatacji).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3