Kraków. Historyczne oraz elektryczne auta pod Wawelem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zabytkowe samochody oraz nowoczesne ekologiczne pojazdy będzie można podziwiać podczas dwóch rajdów, które odbędą się w Krakowie i na drogach Małopolski. Od czwartku do niedzieli (5-8 września) odbędą się: 8. Rajd Polski Historyczny oraz 2. Rajd Polski Nowych Energii.

Warunek uczestnictwa w RPH to start w aucie wyprodukowanym do końca 1990 r. Na starcie staną załogi z wielu krajów. Podstawowy warunek uczestnictwa w RNE to jazda samochodem elektrycznym. Start honorowy obu rajdów nastąpi dziś o godz. 18 na Rynku Głównym (tam będzie też wystawa pojazdów zabytkowych). W kolejne dni załogi mają rywalizować na drogach gmin w rejonie Krakowa. Metę rajdów wyznaczono na placu Wielkiej Armii Napoleona, w sąsiedztwie Wawelu, w sobotę o godz. 16.40 (8. RPH) i 17.10 (2. RNE).

- Jak co roku kibice będą mieli okazję obejrzeć start honorowy z Rynku Głównego w Krakowie, gdzie w czwartek 5 września zaprezentują się w klasycznych samochodach rajdowych i w autach z napędem alternatywnym nie tylko najlepsze krajowe załogi, ale także czołowi zawodnicy z Austrii, Niemiec, Luksemburga, Litwy i Węgier. W tym czasie na Rynku Głównym będą również wystawione wyjątkowe okazy samochodów zabytkowych. Bazą zawodów jest niezmiennie Wieliczka – informuje Erwin Meisel, dyrektor zawodów.

- Są na liście zgłoszeń nazwiska zawodników, którzy gościli u nas już wielokrotnie; wymienię w pierwszym rzędzie czołowego kierowcę rajdów na regularność, Luksemburczyka Christiana Crucifixa. Z kolei Duńczyk Otto Kristensen, wielce doświadczony pilot, to ważne ogniwo, które łączy współczesne Rajdy Polski Historyczne z dawnymi krakowskimi edycjami Rajdu Polski w randze Mistrzostw Europy. Otóż pan Kristensen czterokrotnie brał udział w Rajdzie Polski w latach 1966-1971 r. Jego najlepszy wynik został osiągnięty 48 lat temu, kiedy pilotował Pera Sandagera w Fordzie Escorcie Twin Cam i wspólnie zajęli 11. miejsce w klasyfikacji generalnej naszej koronnej imprezy samochodowej. Teraz będzie pilotem Kennetha Simonsena w Lancii Fulvii Coupe z rocznika 1968 - dodaje Erwin Meisel.

- Ważne, że wśród faworytów nie brakuje polskich załóg. W tym gronie trzeba zwrócić uwagę w pierwszym rzędzie na zwycięzców zeszłorocznego RPH, Marcina i Mateusza Stryczaków w Porsche 911 (rocznik 1974) oraz Daniela i Mateusza Surmaczów, przed rokiem trzecich (Ford Sierra rocznik 1986). Stanisław i Anna Postawkowie to nasza czołowa załoga w tej kategorii rajdów, opromieniona sukcesami m.in. w Rallye Monte Carlo Historique. Państwo Postawkowie pojadą Zastavą 101 z 1979 roku – uzupełnia Bogusław Sajdak, wicedyrektor rajdu.

Na uczestników czeka blisko 900-kilometrowa trasa, prowadząca najtrudniejszymi odcinkami dróg na południu Małopolski. - Niemal trzecia część całego dystansu to próby klasyfikacyjne w formie testów na regularność jazdy. Pierwszy dzień to zmagania na nocnych odcinkach po Jurze Krakowskiej, drugiego dnia trasy wiodą po Pogórzu Wielickim, Beskidzie Wyspowym i Niskim, zaś w trzecim dniu – po Beskidzie Makowskim. Meta rajdu – w Krakowie na Placu Wielkiej Armii Napoleona u stóp Wawelu (sobota 7 września) – zaznacza Bogusław Sajdak.

Zarówno 8. Rajd Polski Historyczny, jak i 2. Rajd Polski Nowych Energii są rozgrywane w formule testów regularności; w tej konkurencji liczy się perfekcyjna jazda z zadaną średnią prędkością na trudnych technicznie odcinkach specjalnych. Odchylenia od tej prędkości idealnej są mierzone w punktach kontrolnych z dokładnością do 0,1 sek. za pomocą systemu satelitarnego.

-Gorąco zapraszamy do kibicowania uczestnikom zawodów, bo w rajdach na regularność jazdy wcale nie brakuje sportowych emocji. Będą je dostarczać także uczestnicy 2. Rajdu Polski Nowych Energii, którzy staną do współzawodnictwa w najnowszych generacjach samochodów elektrycznych - informuje Paweł Owczyński, prezes Automobilklubu Krakowskiego. - Polsko-francuska załoga Artur Prusak/Thierry Benchetrit w VW reprezentuje absolutnie mistrzowski poziom światowy. Nie inaczej jest z francuską załogą Didier Malga/Anne Bonnel; rok temu byli drudzy w RPNE, startując w Renault Zoe, a tym razem pojadą w Tesli. Będą też włoskie załogi w samochodach Audi e-tron oraz silna grupa zawodników krajowych, w tym związanych ze spółką GO+EAuto, która jest promotorem elektromobilności w Polsce; nasze zawody będą rozegrane także w klasyfikacji Pucharu GO+ – dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie