Kraków i autostrada A4. Stalexport zarabia na kierowcach coraz więcej

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Udostępnij:
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, która zarządza płatnym odcinkiem A4 na trasie Kraków-Katowice wypracowała przez trzy kwartały 2021 r. wyższe przychody oraz wyższy zysk, niż miało to miejsce w analogicznym okresie 2020 r. Nic dziwnego, kierowcy jeżdżą więcej, mimo pandemii, i płacą więcej, po podwyżce.

FLESZ - Wyższe stopy procentowe, co to oznacza?

Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zwiększyły się o ok. 23,7 proc. i wyniosły 266,8 mln zł.

Zysk netto osiągnął poziom 97,5 mln zł, tj. o ponad 10 proc. więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2020 r. Wzrost zysku związany był przede wszystkim ze wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, którego najwyższy poziom odnotowywany jest każdego roku w okresie wakacyjnym.

Najwięcej pojazdów przejechało ww. odcinkiem autostrady w sierpniu – ponad 56 tys. pojazdów na dobę. Ogółem natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w trzech kwartałach 2021 roku zwiększyło się o ok. 14,6 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku i wyniosło średnio 42,8 tys. pojazdów na dobę. Wzrost odnotowano zarówno w przypadku samochodów osobowych (14,3 proc.), jak i ciężarowych (15,9 proc.).

Wraz ze wzrostem poziomu ruchu zwiększyły się przychody z tytułu poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4, wynosząc w trzech kwartałach 2021 roku 263,7 mln zł, więcej o 23,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Prawie o 31 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, na które (poza wzrostem natężenia ruchu) wpływ miała zmiana stawek opłat za przejazd tymi pojazdami (12 zł zamiast wcześniejszych 10 zł), wprowadzona 1 października 2020 roku.

Koszty operacyjne w trzech kwartałach 2021 roku były wyższe o ok. 11 proc. i wyniosły w sumie 145,5 mln zł. Koszty własne sprzedaży wzrosły w stosunku do trzech kwartałów roku 2020 o ok. 13,3 mln zł i wyniosły ponad 89 mln zł. Powodem ich wzrostu była przede wszystkim wyższa o ok. 9,5 mln zł wartość rezerwy na wymianę nawierzchni. „Płatności na rzecz Skarbu Państwa”, ujęte w kosztach ogólnego zarządu, wyniosły 20,9 mln zł (dla porównania 14,9 mln zł w analogicznym okresie roku 2020). Wyższa była także amortyzacja; 59,7 mln zł w roku 2021 wobec 43,7 mln zł w okresie trzech kwartałów roku 2020.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków i autostrada A4. Stalexport zarabia na kierowcach coraz więcej - Gazeta Krakowska

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Sq...syn Wąsacz z kolesiami
T
Tępy Wsion
Mam nadzieję, że nie gonimy A2
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie