„Demon” Marcina Wrony (reżyser m.in. „Mojej krwi” i „Chrztu”), historia odsłaniająca mechanizm zbrodni z przeszłości, budząca upiory Polaków, jednogłośnie zachwycił ekspertów przyznających w tym roku dotacje na realizację scenariuszy filmowych w Krakowie i w Małopolsce.
– Marcin Wrona przedstawił niezwykle interesujący projekt nawiązujący m.in. do „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Historia opisana w scenariuszu w inteligentny sposób porusza problem tożsamości narodowej. Reżyser dotyka w niej także wątku żydowskiego. Jako twórca trzyma się jednak z dala od polityki, skupiając się na delikatnym zagadnieniu dotyczącym rozliczeń z przeszłością – mówi Magdalena Piekorz, reżyserka, członek Rady Programowej Konkursu na Wspieranie Produkcji Filmowej. Jej szeregi zasilili także filmoznawca prof. Tadeusz Lubelski oraz reżyser i scenarzysta Tomasz Detloff.
W konkursie organizowanym przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, Miasto Kraków i Województwo Małopolskie dofinansowane zostaną także dwa inne filmy fabularne: „Fale” Grzegorza Zaricznego i „The Red Captain” Michala Kollara (Czechy).
– To międzynarodowa koprodukcja, dzięki której Małopolska może zyskać na promocji poza granicami kraju – zwraca uwagę Katarzyna Wodecka-Stubbs, przewodnicząca komisji przyznającej dofinansowanie, kierownik generalny ds. Produkcji Filmowych w Krakow Film Commission.
Akcja „The Red Captain” rozgrywa się w niedalekiej przeszłości, trzy lata po upadku muru berlińskiego, sześć miesięcy przed podziałem Czechosłowacji. Młody detektyw z wydziału zabójstw rozpoczyna ryzykowne śledztwo. Ślady prowadzą bowiem do elit Kościoła katolickiego i wysoko postawionych agentów tajnych służb.
„Fale” to z kolei opowieść o młodej dziewczynie, która wchodzi w dorosłe życie. Proces konfrontacji młodzieńczych marzeń o lepszym życiu z rzeczywistością okazuje się brutalny. Bohaterka przekonuje się o tym, że nie zawsze dostaje się to, czego się oczekuje.
Co wyniknie z tych produkcji? Przekonamy się o tym, kiedy filmy wejdą na ekrany polskich kin.
Zanim to jednak nastąpi, twórców czeka kolejny etap rozmów. – Laureatów konkursu czeka negocjacja umowy koproducenckiej, a następnie jej podpisanie. Łączna tegoroczna wnioskowana kwota zawarta w poprawnych formalnie wnioskach złożonych do konkursu wyniosła ponad 7,5 mln zł – mówi Karolina Grysiak z Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Dofinansowane zostaną także cztery filmy dokumentalne. Jeden z nich jest poświęcony poecie – Ryszardowi Krynickiemu („Ryszard Krynicki: Tłumaczenie ciszy” Edyty Wróblewskiej). Reżyserka podejmie w nim próbę ukazania wewnętrznego wizerunku artysty, przedstawi osobiste, nieraz bolesne doświadczenia Krynickiego. Wraz z poetą odbędziemy fascynującą podróż do bliskich mu miejsc. Scenariusz dzieła napisał krakowski autor – Andrzej Franaszek.
Pozostałe dokumenty opowiadają o ludziach zwyczajnych i niezwyczajnych. Poznamy historię człowieka, który marnuje swój talent („Hipnotyzer” Przemysława Kamińskiego), a w filmie „Z pogranicza cudu” Tomasz Jurkiewicz przybliży widzom postać Wiesława Konecznego, pisarza – emerytowanego górnika.
Emocje budzi też scenariusz „Podziemnego schronu” Andrzeja Celińskiego. – Scenariusz czyta się jak najlepszy thriller – zapewnia Piekorz. To historia przedstawiająca trzy próby ucieczki z obozu koncentracyjnego w Brzezince, które podejmuje piątka jeńców.
W konkursie doceniono też animacje, m.in. scenariusz Anki Damian „Czarodziejska góra”. Życie głównego bohatera – antykomunisty, który wyemigrował z Polski w latach 60., poznajemy za sprawą poruszających listów pisanych do córki. Uwagę ekspertów przykuł też scenariusz „Czapu, czipu”.
Napisz do autora
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?