Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kiedy pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej zaczną jeździć częściej?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Pasażerowie oczekują, że pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Balice - Kraków - Wieliczka będą jeździć częściej.
Pasażerowie oczekują, że pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Balice - Kraków - Wieliczka będą jeździć częściej. PKP PLK
Od niedzieli, 12 czerwca, wprowadzono nowy rozkład jazdy dla kolei aglomeracyjnej w Małopolsce. Mieszkańcy są jednak rozczarowani, że np. w ramach linii nr 1 (Wieliczka - Balice) nie przywrócono kursów co pół godziny. Urzędnicy odpowiadają, że na pełną dostępność Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej trzeba będzie jeszcze poczekać, bowiem wciąż trwają prace związane z rozbudową infrastruktury kolejowej w Krakowie.

- Poinformowano, że od 12 czerwca zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów, a korekta ma przynieść dużą poprawę oferty przewozowej na obszarze węzła krakowskiego. Ciekawe jednak, czy są plany, aby pociągi szybkiej kolei z Wieliczki do Krakowa i potem na lotnisko kursowały co pół godziny tak jak to było kilka lat temu, a nie co godzinę? Bo na razie wygląda na to, że zamiast rozwoju, to się cofamy - komentuje pan Adam, jeden z pasażerów.

- Niestety wciąż trwają prace związane z przebudową stacji Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów, które skutkują ograniczoną dostępnością krawędzi peronowych. Nie daje to możliwości zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów - wyjaśnia Magdalena Opyd p.o. rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, który odpowiada za organizację Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Małopolsce.

W Urzędzie Marszałkowskim przekonują jednak, że korekta rozkładu jazdy 2021/2022, która weszła w życie 12 czerwca br. przyniosła szereg pozytywnych zmian w całej Małopolsce. Podkreślają tam, że w związku z postępem prac na odcinku Kraków Główny – Podłęże, po wielu miesiącach przerwy czynne są dwa tory pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Najistotniejszą zmianą z tym związaną jest likwidacja uciążliwej przerwy w ruchu pociągów linii SKA1 na odcinku Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia w dni robocze między godziną 10 a 14.

- Do Wieliczki można więc dotrzeć pociągiem co godzinę przez cały dzień. Poprawa sytuacji nastąpiła również na linii SKA3 do Tarnowa. Czas przejazdu pociągów się skrócił, jest mniej komunikacji zastępczej i mniej pociągów kursuje trasami objazdowymi. Zwiększona przepustowość krakowskiej linii średnicowej przyniosła również poprawę sytuacji na cieszącej się coraz większą popularnością linii SKA2 od strony Skawiny - informują w Urzędzie Marszałkowskim. - Od 12 czerwca dzięki dwóm czynnym torom na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Główny, większość pociągów z Podborów Skawińskich nie kończy już biegu na przystanku Kraków Podgórze, a dociera do Krakowa Głównego. Podobnie jak w ubiegłym roku w rozkładzie pojawią się również popularne wakacyjne pociągi Kolei Małopolskich z Krakowa do Zakopanego, z Jasła do Krynicy oraz z Muszyny do słowackiego Popradu - dodają.

Przypomnijmy, że trwająca rozbudowa infrastruktury kolejowej w centrum stolicy Małopolski realizowana jest w ramach projektu (za ponad 1 mld zł) „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” - największej unijnej inwestycji transportowej w Krakowie. Zakończenie prac planuje się w połowie 2023 r.

Jak informują w małopolskim urzędzie, połączenia linii SKA2 w kierunku Skawiny i SKA3 w kierunku Tarnowa są realizowane z zakładaną częstotliwością. Połączenia do Tarnowa realizowane są z 60-minutową częstotliwością z dogęszczeniami w godzinach szczytu do 30-minutowej. Z uwagi na trwające prace na stacjach Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów, wybrane kursy w dalszym ciągu kierowane są trasami objazdowymi lub komunikacją zastępczą do Podłęża (takich kursów jest obecnie mniej niż przed 12 czerwca). Z kolei na odcinku do Skawiny przez większą część dnia kursują po dwa pociągi w godzinie (po jednym Kolei Małopolskich do Podborów Skawińskich i Polregio w kierunku Bielska-Białej lub Suchej Beskidzkiej).

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest na ukończeniu. Nad jednym z tuneli powstał budynek i boiska.

Kraków. Trasa Łagiewnicka z centrum zarządzania i boiskami n...

W Urzędzie Marszałkowskim zaznaczają też, że w ramach porozumienia w sprawie ustalenia zasad dotyczących planowania, organizowania i finansowania zintegrowanego publicznego transportu zbiorowego w Metropolii Krakowskiej zawartego pomiędzy Województwem Małopolskim, Gminą Miejską Kraków, Stowarzyszeniem Metropolia Krakowska oraz gminami wchodzącymi w skład tego Stowarzyszenia, trwają obecnie prace dotyczące wprowadzenia integracji taryfowo-biletowej w publicznym transporcie zbiorowym w Metropolii Krakowskiej, zmierzające do wprowadzenia biletu umożliwiającego przejazd zarówno pociągami, jak i autobusami komunikacji miejskiej oraz linii dowozowych.

FLESZ - Ceny samochodów mocno w górę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Kiedy pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej zaczną jeździć częściej? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski