Kraków. Kolejne podejście miasta do budowy parkingu park&ride przy stadionie Hutnika w Nowej Hucie

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Nowej Hucie miasto planuje budowę parkingu park&ride Suche Stawy.
W Nowej Hucie miasto planuje budowę parkingu park&ride Suche Stawy. Joanna Urbaniec
Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił przetarg na opracowanie projektu i wykonanie robót dotyczących przebudowy istniejącej płyty postojowej dla aut przy ul. Ptaszyckiego i budowy tam parkingu park&ride "Suche Stawy". Plan jest taki, by nowy obiekt w sąsiedztwie stadionu i hali Hutnika powstał w 2022 r.

FLESZ - Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

- Założenie jest takie, by na przełomie tego i przyszłego roku powstał projekt nowego parkingu. Później inwestycja zostałaby zrealizowana. Chcielibyśmy, by oddanie parkingu zbiegło się z zakończeniem przebudowy torowiska tramwajowego na ulicy Ptaszyckiego. W rejonie parkingu powstanie większy niż dotychczas przystanek tramwajowy. Po zostawieniu auta na parkingu kierowcy będą mogli przejść na przystanek i przesiąść się na komunikację zbiorową - informuje Michał Pyclik z ZDMK.

Otwarcie ofert złożonych w przetargu zaplanowano na 25 października 2021 r. W specyfikacji przetargowej zaznaczono, że zamówienie ma zostać wykonane w terminie 200 dni od dnia zawarcia umowy. W tym 140 dni ma być na wykonanie dokumentacji projektowej i wydanie jej zamawiającemu (wraz z ostatecznymi wiążącymi decyzjami), wykonanie robót drogowych i instalacyjnych, oddanie parkingu do eksploatacji jako otwartego ogólnodostępnego obiektu. Druga cześć zadania (do 200 dni od zawarcia umowy) dotyczy testowania i uruchomienia systemu parkingowego i wykonania nowej organizacja ruchu.

Już teraz w Krakowie tworzą się duże korki. Armagedon może jednak nadejść wraz z rozpoczęciem modernizacji ul. Księcia Józefa i przebudowy torowiska do Borku Fałęckiego.

Kraków. Nadciąga komunikacyjny koszmar na Zwierzyńcu. Miasto...

Parking ma pomieścić ok. 94 samochodów osobowych. - To będzie parking taki jak np. park&ride "Czerwone Maki", a więc ze szlabanami i samoobsługowy - wyjaśnia Michał Pyclik.

W celu adaptacji parkingu dla potrzeb systemu „parkuj i jedź” w ramach zadania mają zostać zamontowane urządzenia wraz z oprogramowaniem systemu parkingowego oraz wykonany monitoring i oświetlenie. System parkingowy ma być zintegrowany z systemem Karty Krakowskiej i Krakowskiej karty Miejskiej (KK i KKM), tak by na obiekcie można było pozostawić pojazd na podstawie biletów okresowych na przejazdy tramwajami i autobusami.

Mieszkańcy zastanawiają się, czy tym razem uda się wybudować niewielki parking park&ride w Nowej Hucie. To już bowiem kolejne podejście miasta do tej inwestycji. Przypomnijmy, że już w 2018 r. spółka Miejska Infrastruktura przygotowywała remont istniejącej płyty parkingowej wraz z oświetleniem przy ul. Ptaszyckiego i utworzenie tam parkingu „parkuj i jedź”. Przetarg został jednak wtedy unieważniony, bowiem nie złożono żadnej oferty. Spółka Miejska Infrastruktura została zlikwidowana dwa lata temu. Zadania związane z budową parkingów przejął od niej ZDMK i teraz ogłosił kolejne zamówienie na budowę obiektu w rejonie obiektów sportowych Hutnika.

Urzędnicy z ZDMK liczą na to, że tym razem nowy parking uda się wybudować na wiosnę przyszłego roku, a więc w okresie, w którym ma się zakończyć wymiana torowiska na al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego - w związku z tą inwestycją tramwaje na razie nie kursują na odcinku od placu Centralnego do przystanku „Bardosa”.

W Krakowie obecnie funkcjonują cztery parkingi park&ride: Czerwone Maki na Ruczaju (oddany do użytku w 2012 r., 200 miejsc postojowych); Kurdwanów (2017 r., 167 miejsc), Bieżanów (2017 r., 160 miejsc), Mały Płaszów (2019 r., 165 miejsc). To w sumie niespełna 700 miejsc. Z końcem sierpnia zamknięty został P&R przy Giełdzie Balickiej na 50 miejsc. Urzędnicy uznali bowiem, iż kierowcom w tym rejonie wystarczy nowy parking w Mydlnikach, na którym może zaparkować 87 samochodów (44 miejsca postojowe wyznaczono też wzdłuż rozbudowanej ul. Brzezińskiego).

Jakie jeszcze nowe parkingi park&ride planuje wybudować miasto? - Obecnie projektowany jest nowy węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym – prace związane z jego budową planowane są w przyszłym roku - informuje Michał Pyclik.

P&R Bronowice na ok. 220 miejsc ma powstać w ramach węzła przesiadkowego w rejonie skrzyżowania ulic Balickiej, Armii Krajowej i Złoty Róg, w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego przystanku kolejowego Kraków-Bronowice. To inwestycja, która została oprotestowana przez okolicznych mieszkańców.

Trzy P&R mają też zostać wybudowane w ramach realizowanej obecnie (z opóźnieniem) linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Obiekty wyznaczono przy pętli Krowodrza Górka (na ok.110 miejsc postojowych), przy ul. Pachońskiego (w rejonie ul. Szopkarzy, ok. 94 miejsca), przy pętli Górka Narodowa (parking dwupoziomowy na ok. 240 miejsc). Za to zadanie odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich. Termin zakończenia prac wyznaczono na koniec 2022 r. Nie wiadomo jednak, czy ten termin zostanie dotrzymany i ile będzie w nim gotowych P&R. Miasto wciąż bowiem prowadzi postępowanie dotyczące pozyskania terenu pod największy z tych obiektów przy pętli "Górka Narodowa".

W ZDMK podkreślają też, że obecnie miasto - przy współudziale PKP PLK - realizuje przebudowę stacji kolejowej Kraków Swoszowice wraz z budową parkingu P&R na 154 miejsca postojowe. Oddanie do użytku inwestycji planowane jest na IV kwartał 2021 r. - W niedalekiej przyszłości mieszkańcy mogą się także spodziewać budowy parkingu P&R na 202 miejsca postojowe przy planowanym przystanku szybkiej kolei aglomeracyjnej Kraków Prądnik Czerwony. Planowane oddanie do użytkowania całej inwestycji to 2023 rok - informują w urzędzie.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Kolejne podejście miasta do budowy parkingu park&ride przy stadionie Hutnika w Nowej Hucie - Gazeta Krakowska

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jak_zwykle_bez_hejtu
13 października, 11:15, Gość:

i myslicie że słoiki i wieski tam bedo parkowac? jak zrobicie płatny wjazd na granicy krakowa to to ma sens. inaczej żaden wiesiek tam nie stanie i dalej beda korki. bo to oni je robia. wystarczy popatrzec na blachy aut. [połowa spoza krk. i jeszcze podatków nie płaca

A zaraz potem zrobmy platny wjazd do Wegrzcow, Michalowic, Zielonek, Wieliczki i wszystkich innych miejscowosci wokol Krakowa tak zebys przed wyjazdem na wakacje albo do rodziny za miasto mocno musial zlapac sie za portwel.... co za burackie myslenie.... przeciez 90% tych Twoim zdaniem "wieskow" przyjedza do Krakowa pracowac w firmach, ktore w Krakowie placa podatki dzieki, ktorym Tobie zyje sie lepiej wiec zamiast upraszczac ten dojazd, budowac drogi, parkingi, rozbudowywac komunikacje miejska takie mlotki jak Ty prowadza otwarta wojne przeciwko kierowcom i autom, zwezaja drogi, likwiduja miejsca postojowe, wstawiaja na ulicach tysiace slupkow a potem skamlaja, ze w miescie sa korki i smog..... sami sobie sracie we wlasne gniazdo !

G
Gość
i myslicie że słoiki i wieski tam bedo parkowac? jak zrobicie płatny wjazd na granicy krakowa to to ma sens. inaczej żaden wiesiek tam nie stanie i dalej beda korki. bo to oni je robia. wystarczy popatrzec na blachy aut. [połowa spoza krk. i jeszcze podatków nie płaca
j
jak_zwykle_bez_hejtu
Przypominam, ze w cywilizowanych miastach typu Wieden przy wiekszosci stacji koncowych oraz przy wezlach przesiadkowych znajduja sie wielopietrowe parkingi PR zdolne pomiescic od kilkuset do kilku tysiecy aut. Wszystkie samochody stoja pod dachem, jest monitoring i szlabany wiec ludzie nie martwia sie o swoje pojazdy. Cena za 24 postoju to mniej wiecej koszt 1.5 godziny postoju w miescie !!! Do tego w wielu miejscach blizej centrum sa glebokie (nawet 8 pieter !!) parkingi podziemne na kilkaset aut. Wszystkie biurowce budowane w ciagu ostatnich 20 lat maja duze parkingi podziemne, tak samo nowe bloki mieszkane. Nawet w starych remontowanych kamienicach czasem robi sie parkingi w piwnicach (zeby nie bylo ciasnno laczy sie piwnice np. 4 sasiadujacych kamienic) Zastanawiam sie dlaczego w Krakowie, gdzie mamy setki developerow betonujacych miasto, nie pozwolic im zbudowac parkingow PR z prawdziwego zdarzenia (a nie badziew z krzywych betonowych plyt czy blotne klepisko bez dachu na 50-70 pojazdow i w dodatku bez zadnej ochrony) i czerpac z nich zyski przez nastepne 30 lat !!
M
Melinda Muscatello
Kiedy rozpocznie się budowa przystanku i parkingu P
Dodaj ogłoszenie