Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejne zmiany w ruchu na Kazimierzu. Zmiana kierunku na Miodowej i podział na dwie strefy

Pog
Plac Nowy na Kazimierzu
Plac Nowy na Kazimierzu Joanna Urbaniec / Polska Press
Jak informują urzędnicy, strefę ograniczonego ruchu na Kazimierzu czekają zmiany, które są wynikiem wniosków przesyłanych przez mieszkańców do końca 2019 r. Wśród najważniejszych jest m.in. pilotażowe podzielenie strefy na dwie podstrefy, a także odwrócenie ruchu na Miodowej. Zmiany wejdą w życie w weekend 8 i 9 lutego.

WIDEO: Krótki wywiad

- Przez pierwsze miesiące funkcjonowania strefy ograniczonego ruchu na Kazimierzu zbieraliśmy wnioski. Na podstawie informacji, które zostały nam przekazane, przygotowaliśmy propozycje nowych rozwiązań – mówi Łukasz Gryga, dyrektor wydziału miejskiego inżyniera ruchu. Na początku wymieniają jednak, czego nie zrobią w strefie na Kazimierzu.

Co się nie zmieni w strefie

Urzędnicy mówią wprost, że nie uwzględniane były postulaty likwidacji strefy ograniczonego ruchu. - Podobnie wniosek o wyłączenie ul. Miodowej ze strefy, w szczególności, że był podparty tezą o istotności wskazanej ulicy w ruchu tranzytowym. Ulica Miodowa nie jest przystosowana do prowadzenia takiego ruchu, co m.in. wykazano w analizie, a równoległa do niej ul. Dietla o zdecydowanie lepszych parametrach technicznych w pełni przejmuje wyżej wymieniony ruch – mówi Gryga.

Z konieczności zapewnienia dojazdu do posesji, garażu, stanowisk zastrzeżonych, zasad dojazdu pojazdów zaopatrzenia w godzinach dostawy towarów oraz ze względu na liczbę wydanych identyfikatorów nie zdecydowano się na uwzględnienie całodobowego wjazdu na zasadach identyfikatora mikroprzedsiębiorcy. Nie znaleziono też podstaw do uwzględnienia zapisu dopuszczającego wjazd do strefy dla oznakowanych pojazdów MPK.

– Zdecydowaliśmy się na dodanie zapisu na tablicy umieszczonej pod znakiem B-1 o pojazdach elektrycznych, z uwagi na nawiązanie do poprzednich stref, które dopuszczały możliwość wjazdu tego typu pojazdów – mówi Gryga.

W ubiegłych latach abonament typu E uwzględniał pojazdy elektryczne, a obecnie dla tych pojazdów nie jest wydawany z uwagi na brak ponoszenia opłat w strefie. Uwzględniając jednak przewidywany wzrost liczby pojazdów elektrycznych poruszających się po ulicach Krakowa, powyższe dopuszczenie może w przyszłości ulec zmianie, przykładowo, gdy liczba samochodów elektrycznych znacząco wzrośnie, co powodować będzie sytuacje zagrażające bezpieczeństwu niechronionym uczestnikom ruchu (tj. pieszym i rowerzystom) lub gdy liczba pojazdów elektrycznych spowoduje znaczące utrudnienia w ruchu.

Co się zmieni w strefie

Ponadto, z uwagi na wnioski podmiotów funkcjonujących w obszarach dołączonych w 2019 r. do strefy (w szczególności rejonu pl. Wolnica) zdecydowano się na pilotażowe podzielenie obecnej strefy ograniczonego ruchu na dwie podstrefy. Na wydzielonych obszarach będą obowiązywać następujące ograniczenia:

  • na obszarze ograniczonym ulicami (strefa czerwona): Wawrzyńca, Gazowa, Trynitarska, Krakowska zostanie wprowadzony znak B-1 (11-6), który umożliwi wjazd do strefy wszystkim uczestnikom ruchu od godziny 6 do 11 (czyli takich, jak godziny zaopatrzenia w drugiej części strefy – na rysunku strefa niebieska);
  • na pozostałym obszarze strefy oznakowanie B-1 będzie funkcjonować całodobowo.
  • Powyższe wydzielenie podstref było możliwe do wprowadzenia z uwagi na istotnie mniejszy udział pieszych w szczycie porannym niż w popołudniowym w rejonie ulicy Mostowej, co będzie podlegać ponownej weryfikacji w przyszłych badaniach natężeń ruchu.

Przesunięcie godzin wjazdu dla pojazdów zaopatrzenia (wydłużenie o godzinę w szczycie popołudniowym, kosztem skrócenia w porannym) wynika z częściowego uwzględnienia postulatów związanych z funkcjonowaniem targowiska na placu Nowym.

Odwrócenie ruchu na ul. Miodowej na odcinku pomiędzy ulicami Brzozową a Bożego Ciała ma za zadanie poprawić płynność ruchu oraz jego czytelność i zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Wynika to ze zgłoszeń mieszkańców oraz Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie oraz straży miejskiej. Poprawiono tym samym również czytelność pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu ulic Brzozowej z Miodową.

Obszar na niebiesko to strefa, w której pozostaje obecny znak B-1. Na czerwono zaznaczono granice strefy, w której zostanie wprowadzony znak B-1 z godzinowym zapisem 11-6. W obu przypadkach zostaną również dokonane zmiany w zapisie na tablicach pod znakami B-1.

Na wiosnę zostaną przeprowadzone pomiary natężenia ruchu pieszego i pojazdów, które zobrazują, jak strefa ograniczonego ruchu na Kazimierzu funkcjonuje na co dzień.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Kolejne zmiany w ruchu na Kazimierzu. Zmiana kierunku na Miodowej i podział na dwie strefy - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski