Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Konserwator daje zielone światło na trasę metra pod zabytkowym centrum miasta

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym.
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects
W poniedziałek, 30 grudnia, doszło do spotkania małopolskich władz konserwatorskich i przedstawicieli firmy, która wykonuje studium bezkolizyjnego transportu, w tym metra dla Krakowa. I nastąpił przełom, bowiem jest wstępna pozytywna opinia konserwatorów dla większości zaproponowanych lokalizacji przystanków podziemnej kolejki w centrum.

WIDEO: Barometr Bartusia

- Zaproponowane nowe rozwiązanie dotyczące przystanku metra pod rondem Mogilskim byłoby do zaakceptowania, jeżeli prace nie będę prowadzone w obrębie pozostałości po dawnej zabudowie fortyfikacyjnej. W tym celu zaleciłam dodatkowe konsultacje ze specjalistami w dziedzinie Twierdzy Kraków - informuje Dominika Długosz, zastępca małopolskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Zaznacza, że kolejny raz odrzucona została propozycja lokalizacji podziemnej stacji w rejonie Plant Krakowskich - u zbiegu ulic: Dunajewskiego, Karmelickiej i Podwale.

Koncepcja z 2017 r. przygotowana w ramach studium rozwoju transportu dla Krakowa, jakie na zlecenie miasta (za 762 tys. zł) przygotowało Biuro Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski&Krych z Poznania.

Miasto wydaje miliony na metro, a konserwator się nie zgadza

Do zaakceptowania przez władze konserwatorskie jest natomiast nowa propozycja dotyczącą budowy przystanku pod placem (obecnie jest tam naziemnym parking) między ul. Karmelicką i Dolnych Młynów. W tym miejscu ma powstać miejski park. - Jeżeli najpierw miałby powstać park, to zalecenie jest takie, by prace związane z późniejszą budową podziemnej stacji w jak najmniejszym stopniu wpłynęły na zieleń, która się tam pojawi, objęły np. przesadzenia - wyjaśnia Dominika Długosz.

O budowie parku przy ul. Karmelickiej krakowianie zadecydowali w ramach budżetu obywatelskiego w 2019 r. Gdyby najpierw miał powstać park, to mógłby zostać tak zbudowany, by np. zieleń wysoka, mocno ukorzeniona, powstała w centralnej części, a od strony ul. Karmelickiej i Dolnych Młynów byłoby miejsce na zieleń niską. Później, jeżeli doszłoby do budowy podziemnej stacji, wykopy można byłoby zrobić od strony dwóch wspomnianych ulic i tam wykonać wyjścia z przystanku. Jest też koncepcja, by od strony ul. Karmelickiej powstał budynek, jako uzupełnienie zabudowy wzdłuż tej arterii. Jeżeli tak by się stało, to ten obiekt mógłby być powiązany z wyjściem z podziemnego przystanku.

Władze konserwatorskiej zaleciły też, by tunel metra pod centrum oddalić od Barbakanu. Podziemna trasa miałaby być tam drążona na głębokości ok. 12-15 metrów.

Autorzy studium przedstawili dwa warianty przebiegu podziemnej komunikacji pod centrum - dla metra i szybkiego tramwaju. - Obie trasy są do siebie podobne. Zalecenia dotyczące przystanków są więc obowiązujące tak dla metra, jak i podziemnej trasy dla tramwaju - przyznaje Dominika Długosz.

Przypomnijmy, że w maju 2014 r. krakowianie w referendum opowiedzieli się za budową metra. Firma ILF Consulting Engineers Polska do końca 2019 r., za 9,4 mln zł, miała na zlecenie miasta opracować studium wykonalności bezkolizyjnego transportu w Krakowie, w tym metra. Po świętach władze Krakowa poinformowały, że dokument nie powstanie w terminie, bowiem propozycje lokalizacji podziemnych przystanków dla metra negatywnie zaopiniowały władze konserwatorskie. Zgodziły się one jedynie na przystanek pod placem Nowaka-Jeziorańskiego, a więc w sąsiedztwie Dworca Głównego. Nie było zgody na przystanki pod rondem Mogilskim, skrzyżowaniem ulic Dunajewskiego, Karmelickiej i Podwale oraz pod placem między ulicami Karmelicką i Dolnych Młynów. Przedstawiciele firmy ILF Consulting Engineers Polska zaproponowali więc nowe rozwiązania dla przystanków i tym razem jest zgoda na dwa z nich, ale ze wspomnianymi warunkami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Konserwator daje zielone światło na trasę metra pod zabytkowym centrum miasta - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski