Kraków. Konserwator każe usunąć koperty w Starym Mieście,...

Kraków. Konserwator każe usunąć koperty w Starym Mieście, ZIKiT odmawia

Zdjęcie autora materiału

Piotr Ogórek

Gazeta Krakowska

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Wielkie, niebieskie koperty pojawiły się w wielu miejscach Krakowa. Mieszkańcy pukają się w głowę, bo często koło siebie znajduje się kilka kopert, jak
1/7
przejdź do galerii

Wielkie, niebieskie koperty pojawiły się w wielu miejscach Krakowa. Mieszkańcy pukają się w głowę, bo często koło siebie znajduje się kilka kopert, jak w rejonie ulic Bandurskiego i Moniuszki
©Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press

Trwa zamieszanie z organizacją ruchu w centrum Krakowa. Urzędnicy miejscy mają czas do końca sierpnia, żeby pozbyć się wielkich, niebieskich kopert z zabytkowego centrum. Taki termin wyznaczył im wojewódzki konserwator zabytków. Ale od decyzji zamierzają się odwołać. Problem mogłoby rozwiązać porozumienie dwóch ministerstw.
Spór o koperty toczy się od kilku miesięcy. Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu są tutaj świętsi od papieża i zgodnie z przepisami wymalowali w całej strefie płatnego parkowania (SPP) koperty o wymiarach 3,6 na 5 metrów. Takich kopert ma być 4 proc. w stosunku do wszystkich miejsc parkingowych w SPP. ZIKiT wymalował ich ok. 700, a do tego pozostawił te niepełnowymiarowe, a z których rzeczywiście korzystają osoby niepełnosprawne.

Bo efektem malowania pełnowymiarowych kopert jest to, że nie wszędzie mogły się zmieścić. Więc w niektórych miejscach jest np. sześć koło siebie, a używana jest jedna. Wojewódzki konserwator zabytków Jan Janczykowski stwierdził, że malowanie kopert we wściekle niebieskim kolorze w zabytkowym centrum Krakowa jest niezgodne z ustawą o ochronie zabytków i do 31 sierpnia koperty nakazał usunąć.

Konserwator: wystarczy dobra wola



Decyzja konserwatora to efekt kontroli, jakie jego pracownicy wykonali w maju i czerwcu na ulicach Krakowa. Od miesięcy spora liczba mieszkańców narzeka na ogromne rozmiary kopert, ich niebieski kolor czy bezsensowne rozlokowanie. Teraz Jan Janczykowski uznał, że koperty naruszają przepisy i nakazał je usunąć do końca sierpnia - z obszaru Starego Miasta wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a do końca października z Kazimierza i dalszych obszarów Starego Miasta.

CZYTAJ WIĘCEJ: Spór o niebieskie "koperty" w strefie płatnego parkowania. ZIKiT: nie potrzebowaliśmy zgody konserwatora

- Wskazałem, że niekoniecznie trzeba aż tak w dosłowny sposób interpretować rozporządzenie ministra infrastruktury z 2003 roku (o znakach drogowych i ich rozmieszczeniu na drogach) - mówi nam Jan Janczykowski. Jak dodaje, przepisy nie mówią o „całkowitym wypełnieniu barwą niebieską”, tylko o „wypełnieniu”. Tak samo odnosi się do rozmiarów kopert z rozporządzenia 3,6 na 5 metrów. Jego zdaniem nie oznacza to minimalnego rozmiaru.

- Wystarczy dobra wola, żeby wprowadzić korekty, aby to oznakowanie było mniej agresywne, a spełniało swoje funkcje - mówi konserwator. Zaznacza także, że ZIKiT nie konsultował z nim lokalizacji kopert. - Gdyby tak było, na pewno znaleźlibyśmy rozwiązania alternatywne, nie ingerujące tak bardzo w zabytkowy krajobraz - uważa Jan Janczykowski.

ZIKiT rozgoryczony



ZIKiT stoi jednak na stanowisku, że robi wszystko zgodnie z przepisami. Urzędnicy są rozgoryczeni, że z jednej strony wojewoda zwracał im uwagę, że w SPP nie ma 4 proc. pełnowymiarowych kopert, a teraz konserwator, którego wojewoda nadzoruje, nakazuje im te koperty usuwać.

- Wyznaczyliśmy koperty zgodnie z przepisami. Do tego zachowaliśmy mniejsze, tam gdzie chcieli tego niepełnosprawni. Czyli w sumie jest ich więcej niż 4 proc. - mówi Bartosz Piłat z biura prasowego ZIKiT. I jak dodaje, od decyzji Jana Janczykowskiego na pewno będą się odwoływać do Generalnego Konserwatora Zabytków. - Nie pojawiły się żadne nowe rozwiązania prawne. Rozumiemy postawę konserwatora, który ma swoje cele i zadania. Żałujemy jednak, że nie próbuje doprowadzić do dialogu pomiędzy jego resortem, czyli kultury, oraz infrastruktury, żeby wprowadzić jednoznaczne rozstrzygnięcia prawne w tej kwestii - mówi Bartosz Piłat.

Co ciekawe, Jan Janczykowski uważa, że byłoby to najlepsze rozwiązanie. - To rozwiązałoby problem raz na zawsze w skali całej Polski na temat sposobu oznakowania miejsc parkingowych w strefach zabytkowych. Skoro udało się w nich wprowadzić znaki drogowe o mniejszej średnicy, które mniej zasłaniają, to można by wprowadzić mniej rzucający się w oczy sposób oznakowania miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych - uważa konserwator.

Na konsensus liczy Bogdan Dąsal, pełnomocnik prezydenta ds. osób niepełnosprawnych. - Zapisy prawne trzeba stosować. Nie polemizuje o kolorystyce. Obie strony powinny znaleźć optymalne rozwiązanie, które zapewni ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, a jednocześnie nie dojdzie do niszczenia wizerunku zabytkowego miasta. Jedno z drugim w sprzeczności nie stoi - kwituje Dąsal.

Co ze strefą na Kazimierzu?


W połowie czerwca wojewoda małopolski wydał decyzje, w których nakazał ZIKiT m.in. likwidację strefy ograniczonego ruchu na Kazimierzu oraz likwidację tabliczek pod znakami zakazu wjazdu, które zwalniają z ich przestrzegania na podstawie wydanych wjazdówek. Urzędnicy mieli na to 30 dni, ale w lipcu wojewoda wydłużył termin do 21 grudnia.

CZYTAJ WIĘCEJ: Kraków. Konserwator zabytków kontroluje reorganizację strefy płatnego parkowania

Najwięcej kontrowersji budzi strefa na Kazimierzu. Teraz ZIKiT planuje wprowadzić tam strefę czystego transportu. Takie strefy umożliwia nowa ustawa o elektromobilności. Mogą do niej wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne. Z zakazu są wyłączeni mieszkańcy oraz dostawcy (w wybranych godzinach). Na temat strefy będą prowadzone konsultacje od 20 sierpnia do 10 września. Odbędą się spotkania z mieszkańcami, urzędnicy będą zachęcać do wypełniania ankiet, powstanie dedykowana strona internetowa. Będzie też spotkanie w radzie dzielnicy I. Później raport z konsultacji trafi do Rady Miasta Krakowa, która zdecyduje czy strefę wprowadzić czy nie.

Co do kwestii tabliczek rowerowych, to te są sukcesywnie usuwane. Natomiast w kwestii wjazdówek do dawnej strefy B ZIKiT szuka innej podstawy prawnej do ich wydawania, tak aby mogli z nich korzystać ci, którzy naprawdę tego potrzebują.

ZOBACZ KONIECZNIE:



FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?

Źródło: vivi24


Komentarze (22)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
absurdalne zarzuty mieszkańców

mikey (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

"Od miesięcy spora liczba mieszkańców narzeka na ogromne rozmiary kopert"
z tego co wiem nowe przepisy w sprawie kopert przewidują zwiększenie ich powierzchni a to po to żeby maksymalnie ułatwić...rozwiń całość

"Od miesięcy spora liczba mieszkańców narzeka na ogromne rozmiary kopert"
z tego co wiem nowe przepisy w sprawie kopert przewidują zwiększenie ich powierzchni a to po to żeby maksymalnie ułatwić niepełnosprawnemu na wózku czy z balkonikiem (które mają ściśle określone rozmiary) swobodne wyjście z i wejście do samochodu... jestem osobą poruszającą się na wózku i najczęściej miejsca na kopercie pomiędzy moim a sąsiednim autem, żebym mógł się przesiąść było na styk (istniało spore ryzyko zarysowania któregoś z dwóch a w najgorszym razie obu aut) a nie o to mi chodzi żeby swoim przemieszczaniem się wyrządzać szkody... poza tym trzeba wziąć pod uwagę fakt, że gabaryty aut nie są jednolite: jedne auta są większe a drugie mniejsze a chodzi o komfort i wygodę niepełnosprawnego (głupotą jest żeby taki niepełnosprawny poruszał się wyłącznie autami typu fiat seicento... ja np. mam minivana dostosowanego do moich potrzeb bo gnieżdżenie się w mniejszym aucie jest niewygodne jeśli takim autem porusza się większa liczba osób bo wózek niekoniecznie się zmieści w bagażniku)zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kolor jest rewelacyjny...

Robert (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

Od razu widać, że wolne miejsce jest dla inwalidów. Ci co narzekają na kolor to chyba nie mają prawa jazdy. Tak samo z pasami, czerwono białe, też się świetnie sprawdzają i są dużo bardziej...rozwiń całość

Od razu widać, że wolne miejsce jest dla inwalidów. Ci co narzekają na kolor to chyba nie mają prawa jazdy. Tak samo z pasami, czerwono białe, też się świetnie sprawdzają i są dużo bardziej widoczne niż pościerana zebra.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Bałagan prawny

wqd (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

Bajzel polega na tym ,że drogowcy mają Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i...rozwiń całość

Bajzel polega na tym ,że drogowcy mają Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach z którym mało kto ma do czynienia a które jak się okazuje reguluje w niektórych przypadkach znaczenie znaków drogowych pomimo tego ,że to czyni inne rozporządzenie właśnie w sprawie znaków i sygnałów drogowych określające zakres ich działania . Ten przydługi tytuł rozporządzenia jest mylący bo zamiast ściśle dotyczyć warunków technicznych reguluje kwestie do których ustawa nie daje delegacji czyli znaczenia i obowiązywania znaków i sygnałów.
W tym rozporządzeniu drogowcy przemycili wygodne dla siebie rozwiązania w zakresie znaczenia znaków drogowych do czego brak jest delegacji ustaowej.
zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
ZIKItowskie absurdy

gosc (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

Dlaczego jeszcze nie widziałem żadnego niepełnosprawnego na tych kopertach ?
Ten niebieski kolor jest paskudny, do likwodacji


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie do końca

Ghost (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

Ale to nie Zikit sobie wymyślił takie przepisy że miejsca mają być wymalowane na niebiesko.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Zikit potrafi takze robic sensowne rzeczy

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

w tym przypadku olac konserwa-tora od zbytkow na wylocie

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ego pana Franka nie pozwala mu się przyznać do błędu.

Zty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

Przecież on ma doktorat! Nie mógł się pomylić przy tak prostej robocie jak malowanie niebieskich prostokątów! :)

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Bareja

Krak (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

Wyglada to okropnie ale jesli sa takie przepisy to co ZIKIT mial zrobic? Teraz sie konserwator obudzil i kaza usunac koperty. Tlumaczenie ze to ze trzeba wypelnic kolorem nie oznacza ze trzeba...rozwiń całość

Wyglada to okropnie ale jesli sa takie przepisy to co ZIKIT mial zrobic? Teraz sie konserwator obudzil i kaza usunac koperty. Tlumaczenie ze to ze trzeba wypelnic kolorem nie oznacza ze trzeba ''calkowicie'' wypelnic kolorem to kpina i robienie z innych idiotow. To skandal. Tak gospodaruja pieniedzmi podatnikow...zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
ZIKIT nadinerpretuje przepisy

koperta nie musi być niebieska (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

Znak poziomy P-24 czyli symbol inwalidy na niebieskim tle ma wymiary 1,10 m na 1,30 m. Koperta P-20 bez zmian czyli nie musi być niebieska. Niedokładnie w artykule ujęto uzasadnienie konserwatora.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie przeczytałeś wszystkich przepisów.

Czytam do końca. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń...rozwiń całość

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach:

w pkt 5.2.4 „Linie wyznaczające stanowiska postojowe” akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„Znak P-18 „stanowisko postojowe” (rys. 5.2.4.1) stosuje się w celu wyznaczenia miejsc postoju na części jezdni i chodnika oraz na wydzielonych parkingach bez ustalonych konstrukcyjnie stanowisk. Na obszarach, gdzie wyznacza się miejsca postojowe, należy przewidzieć stanowiska przeznaczone dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Stanowiska postojowe dla pojazdów osób niepełnosprawnych powinny mieć nawierzchnię barwy niebieskiej.”,

Ostatnie zdanie. P-20 to równiez stanowisko postojowe.

Jeżeli nie wierzysz sprawdz sam: prawo.sejm.gov. pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001314zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
I to jest właśnie nadinterpretacja

nic (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

w opisie znaku koperty czyli P-24 nic nie mówi o tym że ma być niebieska. Stosowanie jednakowej interpretacji stanowiska postojowego wyznaczonego znakiem P-24 i P-18 jest błędne, inaczej nie było...rozwiń całość

w opisie znaku koperty czyli P-24 nic nie mówi o tym że ma być niebieska. Stosowanie jednakowej interpretacji stanowiska postojowego wyznaczonego znakiem P-24 i P-18 jest błędne, inaczej nie było by dwóch znaków a jeden gdyby taki był zamysł ustawodawcy. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Może tym razem się uda

Czytam do końca. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Zacytowane zdanie "Stanowiska postojowe dla pojazdów osób niepełnosprawnych powinny mieć nawierzchnię barwy niebieskiej." odnosi się do wszystkich stanowisk, zarówno wyznaczanych na parkingach, jak...rozwiń całość

Zacytowane zdanie "Stanowiska postojowe dla pojazdów osób niepełnosprawnych powinny mieć nawierzchnię barwy niebieskiej." odnosi się do wszystkich stanowisk, zarówno wyznaczanych na parkingach, jak i na drogach. Zarówno P-18 jak i P-20 to sanowiska postojowe.

Zapytam przewrotnie - skoro P-18 nie ma "białego krzyża" jak P-20 i ma tylko obwódkę, a P-24 musi być na niebieskim tle to kombinacja P-18 + P-24 z samego zapisu z P-24 ma być cała niebieska. Po co więc zapis że całe stanowisko ma być niebieskie? Założenie że jest zbędby jest z gruntu błędne.

No właśnie po to że wszystkie stanowiska niepełnosprawnych mają być całe niebieskie! :Dzwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
przepraszam za literówkę

P-20 (gość)

Zgłoś naruszenie treści

P-20 miało być zamiast P-24

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie masz racji

abaqus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

To jest komplementarne oznakowanie, które musi występować razem.
Tak samo jak przejście dla pieszych wyznacza się za pomocą D-6 ORAZ P-10. Muszą one występować łącznie, żeby przejście dla pieszych...rozwiń całość

To jest komplementarne oznakowanie, które musi występować razem.
Tak samo jak przejście dla pieszych wyznacza się za pomocą D-6 ORAZ P-10. Muszą one występować łącznie, żeby przejście dla pieszych było prawidłowo oznakowane.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Bałagan prawny wywołany przez drogowców

ca (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Nie
Jest orzeczenie SN najwyższego ,że znak pionowy D-18a czyli miejsce zastrzeżone np. dla pojazdu osoby niepełnosprawnej obowiązuje bez namalowanej koperty .
Orzeczenie SN jest w pełni zasadne...rozwiń całość

Nie
Jest orzeczenie SN najwyższego ,że znak pionowy D-18a czyli miejsce zastrzeżone np. dla pojazdu osoby niepełnosprawnej obowiązuje bez namalowanej koperty .
Orzeczenie SN jest w pełni zasadne , np. w zimie koperty nie widać a znak pionowy tak .zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Czytając do końca...

to (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

od Twojego przykładu też są wyjątki. Np. gdy jest problem z pomalowaniem nawierzchni można zastosować wyłącznie i tylko znak pionowy D-6. Przeczytałem do końca ten przepis (załączniki1-4 do...rozwiń całość

od Twojego przykładu też są wyjątki. Np. gdy jest problem z pomalowaniem nawierzchni można zastosować wyłącznie i tylko znak pionowy D-6. Przeczytałem do końca ten przepis (załączniki1-4 do szczegółowych itd...)zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ale nie przeczytałeś prawa o ruchu drogowym...

D-6 tylko razy 2 (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Znów czytając do końca, można tylko pionowym, ale D-6 muszą być dwa. Definicja z PoRD: "przejście dla pieszych – powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia...rozwiń całość

Znów czytając do końca, można tylko pionowym, ale D-6 muszą być dwa. Definicja z PoRD: "przejście dla pieszych – powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi ZNAKAMI drogowymi;" jedno przejście, a znaki w liczbie mnogiej.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Pytanie do zikit-u

Agata (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

dlaczego nadal nie ma chodnika na XX Pijarów i zakazu parkowania ? Dlaczego Straż miejska nie interweniuje w sprawie samochodów parkujących tam na chodniku i skrzyżowaniach ? To nie jest prywatna...rozwiń całość

dlaczego nadal nie ma chodnika na XX Pijarów i zakazu parkowania ? Dlaczego Straż miejska nie interweniuje w sprawie samochodów parkujących tam na chodniku i skrzyżowaniach ? To nie jest prywatna ulica pobliskiego dilera samochodowego i okolicznych biurowców. Co z samochodami parkującymi na łuku drogo Akacjowa/Ułanów albo niszczącymi trawnik na Spadochroniarzy ?zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Droga Pani

warto czasem (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

poczytać Ustawę Prawo o ruchu drogowym a nie żądać interwencji sprzecznych z prawem. Nauka popłaca i pozwala rozwiązać problemy w sposób zgodny z przepisami. Odsyłam do art. 1 Ustawy wyżej...rozwiń całość

poczytać Ustawę Prawo o ruchu drogowym a nie żądać interwencji sprzecznych z prawem. Nauka popłaca i pozwala rozwiązać problemy w sposób zgodny z przepisami. Odsyłam do art. 1 Ustawy wyżej wspomnianej, nie trzeba daleko szukać art. 1 jest na samym początku. W definicjach znajdzie tez Pani odpowiedź co to jest "skrzyżowanie" w myśl Ustawy PoRD.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Drogi gościu

Agata (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

warto się przejść w w/w miejsca i zobaczyć jak to wygląda i jakie to stwarza zagrożenie dla pieszych , kierowców i rowerzystów. Bo zza wygodnego biureczka nie dowiesz się drogi gościu do ilu...rozwiń całość

warto się przejść w w/w miejsca i zobaczyć jak to wygląda i jakie to stwarza zagrożenie dla pieszych , kierowców i rowerzystów. Bo zza wygodnego biureczka nie dowiesz się drogi gościu do ilu zdarzeń rowerzystów z samochodami dochodzi na wysokości wjazdu do BP. Zdarzeń załatwianych polubownie bo po co zgłaszać to odpowiednim służbom które szastają statystykami i teorią a aktywne są tylko w mediach i na piknikach.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Tak ciężko zrozumieć

że (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

poruszone przez Panią problemy reguluje PRAWO a nie odczucia i widzimisię.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Konserwator ma rację

SM (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

Znak poziomy P-24 czyli symbol inwalidy na niebieskim tle ma wymiary 1,10 m na 1,30 m. Koperta P-20 bez zmian. Czyli tylko 1,43 m.kw na niebiesko a nie cała koperta. Stanowiska P-18 raczej należy...rozwiń całość

Znak poziomy P-24 czyli symbol inwalidy na niebieskim tle ma wymiary 1,10 m na 1,30 m. Koperta P-20 bez zmian. Czyli tylko 1,43 m.kw na niebiesko a nie cała koperta. Stanowiska P-18 raczej należy unikać gdyż całe ma być na niebiesko.zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo