Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków kupuje zbyt krótkie tramwaje? Jest list otwarty do MPK i odpowiedź spółki

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Przedstawiciele Krakowskiej Organizacji Transportowej upublicznili list otwarty w sprawie planowanego przez MPK Kraków przetargu na nowe tramwaje. Uważają, że pasażerów w Krakowie ciągle przybywa i komunikacja miejska potrzebuje pojemniejszych pojazdów, tymczasem według nich spółka miejska MPK chce zamówić zbyt dużą liczbę krótszych tramwajów. Prosimy MPK o zajęcie stanowiska.

TREŚĆ LISTU
Szanowni Państwo,
Z wielkim rozczarowaniem przyjęliśmy plany MPK Kraków dotyczące planowanego przetargu na 30 kolejnych nowych tramwajów z opcją zakupu 30 dodatkowych. W myśl obecnych planów co do wersji podstawowej zamówienia (nie wiemy, jakie tramwaje mają zostać zamówione jako opcja), prawie połowę nowych tramwajów (14 sztuk) mają stanowić tramwaje ok. dwudziestosześciometrowe, czyli takiej samej długości jak obecnie eksploatowane Bombardiery NGT6. W świetle wzrostu populacji miasta taki zakup należałoby uznać za działanie na szkodę mieszkańców. Już obecnie tabor tej długości jeździ na liniach, na których mogłyby się przydać dłuższe tramwaje - np. "8" czy "20". Czy na pewno jako miasto potrzebujemy zwiększyć ilostan dwudziestosześciometrowców, skoro już obecnie jest ich za dużo?

MPK twierdzi, że są linie – choćby nowohuckie – gdzie tabor tej długości jest wystarczający, a które ciągle czekają na obsadzenie nowoczesnymi pojazdami niskopodłogowymi. Zgadzamy się z tym stwierdzeniem, jednocześnie jednak chcemy zauważyć, że jeśli dojdzie do zakupu dłuższych pojazdów, które następnie zastąpią krótszy tabor, to zwolnione niskopodłogowe pojazdy o długości 26 m będą mogły właśnie trafić na wspominane przez MPK linie nowohuckie. Kolejnym punktem przetargu jest zakup sześciu tramwajów dwukierunkowych o długości ok. 32 metrów. Jest to krok w dobrą stronę, który doceniamy (zważywszy, że pierwsze ogłoszenie o dialogu technicznym nie wspominało o tramwajach tej długości, tylko o krótszych) -ale zdecydowanie zbyt mały. Taka liczba tramwajów nie wystarczy do obsadzenia żadnej linii w całości, a w sporej części przypadków zabraknie ich na chociażby co drugi kurs. Do tego zakup tak niewielkiej liczby pojazdów będzie prawdopodobnie droższy w przeliczeniu na jeden tramwaj. Może także wywołać różne inne problemy, gdyż oznacza brak unifikacji z innymi eksploatowanymi pojazdami -przykładowo może zajść konieczność kupowania części zamiennych pojedynczo zamiast seryjnie, co również zwiększa koszty.

Reasumując - zgadzamy się z koniecznością zakupu tramwajów o tych parametrach, ale w większej niż 6 liczbie. Ostatnim punktem przetargu jest zakup 10 nowych tramwajów o długości ok. 43 metrów. Zdecydowanie są one w obecnej sytuacji potrzebne i zastąpią najprawdopodobniej potrójne składy Konstali 105Na (których jest obecnie 10 sztuk). W tej kwestii zgadzamy się z propozycją MPK, gdyż z pewnością jest to zakup potrzebny, choć również wydaje nam się, że w świetle nadciągającego otwarcia trasy do Górki Narodowej może się okazać, że liczba ta jest mocno poniżej realnych potrzeb.

Podsumowując - o ile cieszy nas chęć dalszego odnawiania taboru tramwajowego przez krakowskie MPK, o tyle apelujemy o całkowitą rezygnację z zakupu pojazdów o długości 24-27 m i zakup wyłącznie pojazdów o większej długości (32-34 m oraz 40-44 m). Nie wolno zapominać, że tramwaj kupuje się z myślą o czterdziestoletniej eksploatacji, a nierzadko eksploatuje się go jeszcze dłużej, więc jeśli kupimy zbyt krótkie tramwaje, bolesne skutki tej decyzji będziemy odczuwać przez najbliższe pół wieku. Tymczasem krakowska sieć tramwajowa wciąż się rozwija, a już obecnie łatwo zobaczyć, że wagonów o długości 26 m mamy nadmiar w stosunku do potrzeb. Prosimy o ponowne przemyślenie tej decyzji, bo raz popełnionego błędu nie będzie się dało naprawić przez następnych kilkadziesiąt lat..."

MPK odpowiada słowami rzecznika Marka Gancarczyka:

"Plany dotyczące zakupu tramwajów o różnej długości była konsultowana z Zarządem Transportu Publicznego. Warto podkreślić, że obejmują one zakup w pierwszej kolejności 30 wagonów o różnej długości: 10 jednokierunkowych o długości 40-45 m, 6 dwukierunkowych o długości 32-34 m oraz 14 jednokierunkowych o długości 24-27 m.

Do obsługi sporej części linii tramwajowych w Krakowie, w tym m.in. w Nowej Hucie, wystarczają wagony o długości ok. 26-27 metrów, takie jak eksploatowane od ponad 20 lat wagony typu NGT6 Bombardiera. Brak nowych wagonów o takiej długości spowoduje, że na tych liniach będą musiały być wykorzystywane wagony starszego typu, które obecnie kursują m.in. na liniach w Nowej Hucie. Decyzja o zakupie wagonów o różnej długości jest także podyktowana czynnikami ekonomicznymi – krótszy wagon to nie tylko mniejszy koszt zakupu, ale także niższe koszty eksploatacji i mniejsze zużycie torowiska ze względu na mniejszą liczbę osi i wózków.

Kraków potrzebuje oczywiście wagonów różnej długości, zarówno tych o długości ok. 24-27 metrów jak i tych najdłuższych. Przez ostatnie kilkanaście lat Kraków zamawiał nowe wagony wyłącznie o długości powyżej 30 metrów, w tym także najdłuższe w Polsce wagony ponad 40 m, które obejmowały: dostawę 36 tramwajów Krakowiak o długości powyżej 43 m oraz 134 tramwajów o długości powyżej 33 m. Od 2015 roku Krakowiaki (ponad 43 m) to nadal najdłuższe tramwaje w Polsce, bo żadne inne miasto, poza Krakowem, jak dotąd nie zdecydowało się na zakup tramwajów o takich parametrach. Gdy do tych zrealizowanych w ostatnich kilkunastu latach projektów dodamy obecne plany MPK SA to okaże się, że spośród 164 nowych tramwajów w Krakowie, tylko 14 będzie miało długość poniżej 30 metrów.

Obecnie MPK SA w Krakowie posiada 312 pociągów tramwajowych. W tym roku zakończy się dostawa 60 Lajkoników II o długości ponad 33 m (czekamy na dostawę jeszcze 44 wagonów). Przypominam, że w 2021 roku zakończyła się dostawa 50 Lajkoników o długości ponad 33 m."

Podziemny Wawel jeszcze w tym roku!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków kupuje zbyt krótkie tramwaje? Jest list otwarty do MPK i odpowiedź spółki - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski