Kraków. Kuriozalne, podwójne miejsca postojowe. Deweloper tłumaczy: to miejsca rodzinne

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Podwójne miejsca postojowe przy inwestycji deweloperskiej przy ul. Walerego Sławka Ekohorror.pl
Przy ulicy Walerego Sławka w Krakowie trwa realizacja inwestycji deweloperskiej. Okoliczni mieszkańcy zwrócili już uwagę na dość specyficzne podwójne miejsca parkingowe. Wygląda tak, że jeśli w przednim rzędzie będą zaparkowane auta, to te z tylnego nie wyjadą. Deweloper tłumaczy, że to miejsca rodzinne, dla jednego gospodarstwa domowego, więc nie ma problemu.

FLESZ - Nowe przepisy ubezpieczeniowe dla bezrobotnych

Loku Vista to inwestycja realizowana przez dewelopera Lokum przy ulicy Walerego Sławka. Aktualnie w budowie jest III etap inwestycji, w ramach którego powstaje 121 mieszkań. Ukończony niedawno został II etap.

To, co rzuca się już w oczy, to dość nietypowe miejsca postojowe, które zostały już wybudowane przy inwestycji Lokum Vista. To w sumie 10 podwójnych miejsc parkingowych, każde za blokadą. Problem w tym, że z drugiego rzędu nie ma innego wyjazdu, niż przez pierwszy rząd. Za każdym razem ktoś musi wyjechać z przodu, aby ktoś inny mógł wjechać, czy wyjechać. Deweloper tłumaczy nam jednak, że miejsca postojowe są dobrze przemyślane.

- Miejsca postojowe, których fotografię pan przesłał, są standardowym rozwiązaniem traktowanym jako miejsca postojowe rodzinne, czyli należące do jednego gospodarstwa domowego. Z oczywistych względów nie mogą być to miejsca, które należą do obcych wobec siebie osób - mówi nam Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper.

Dopytywaliśmy jeszcze o podanie liczby miejsc parkingowych budowanych w ramach inwestycji oraz liczbę mieszkań i współczynnik miejsc parkingowych do mieszkań w pozwoleniu budowlanym. - Inwestycja jest wieloetapowa, więc na każdym z etapów indywidualnie dopasowujemy liczbę miejsc postojowych do decyzji odpowiednich organów - odparł Michał Witkowski.

Obecnie w Krakowie obowiązuje program parkingowy, który dla zabudowy wielorodzinnej (poza ścisłym centrum i starą Nową Hutą) współczynnik miejsc parkingowych w stosunku do liczby mieszkań wynosi minimum 1,2. Przykładowo więc, dla III etapu Lokum Vista, deweloper powinien wybudować 145 miejsc postojowych (zarówno podziemnych, jak i naziemnych).

Budowanie miejsc parkingowych to dla deweloperów mało opłacalna sprawa. Budowanie parkingów podziemnych jest jednym z droższych elementów budowy danego bloku. Do tego klienci nie zawsze chcą kupować takie droższe miejsca. Z kolei na powierzchni często nie ma miejsca na wymaganą liczbę stanowisk postojowych. Stąd zdarzają się przykłady kreatywnego liczenia miejsc parkingowych, aby były zgodne z liczbą wskazaną w pozwoleniu na budowę.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Kuriozalne, podwójne miejsca postojowe. Deweloper tłumaczy: to miejsca rodzinne - Gazeta Krakowska

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PRZYGANIAŁ KOCIOŁ GARNKOWI

Facet, który wykonał te zdjęcia wykazuje niesamowitą troskę o współczynnik miejsc postojowych, tymczasem sam mając jedno mieszkanie zajmuje swoimi samochodami połowę osiedla, bo ma flotę taksówek i wypożyczalnię samochodów. Śmiech na sali.

T
To byłem ja, Jarząbek
23 kwietnia, 09:42, GDR:

Cześć wszystkim, mimo że deweloperzy wielokrotnie dają nam przykłady działań mających na celu głównie zwielokrotnienie zysku nie zawsze z myślą o klientach, to jednak takie zauważam że każdy artykuł o tej branży dla zasady zawsze po nich jedzie. W tym wypadku nie uważam (i wiem z autopsji) że jest to taka wielka krzywda ponieważ osobiście kupiliśmy z Partnerką takie miejsce zastawne w hali garażowej w inwestycji w której mieszkamy w Gdańsku, ale co jest istotne a nie zostało w ogóle przedstawione w artykule za takie dwa miejsca zapłaciliśmy 40tys zamiast 60 za dwa pojedyncze... uważam że jest to korzystne rozwiązanie i nie zawsze powinno się tylko dla potwierdzenia "demoniczności" deweloperów pisać takie artykuły lub chociaż pisać o korzyściach dla klientów wynikających z wyboru takiego rozwiązania... pozdrawiam, Michał

Łubu-dubu, łubu-dubu, niech żyje nam deweloper długo, niech ży-je nam!

G
GDR

Cześć wszystkim, mimo że deweloperzy wielokrotnie dają nam przykłady działań mających na celu głównie zwielokrotnienie zysku nie zawsze z myślą o klientach, to jednak takie zauważam że każdy artykuł o tej branży dla zasady zawsze po nich jedzie. W tym wypadku nie uważam (i wiem z autopsji) że jest to taka wielka krzywda ponieważ osobiście kupiliśmy z Partnerką takie miejsce zastawne w hali garażowej w inwestycji w której mieszkamy w Gdańsku, ale co jest istotne a nie zostało w ogóle przedstawione w artykule za takie dwa miejsca zapłaciliśmy 40tys zamiast 60 za dwa pojedyncze... uważam że jest to korzystne rozwiązanie i nie zawsze powinno się tylko dla potwierdzenia "demoniczności" deweloperów pisać takie artykuły lub chociaż pisać o korzyściach dla klientów wynikających z wyboru takiego rozwiązania... pozdrawiam, Michał

:]

"Deweloper tłumaczy nam jednak, że miejsca postojowe są dobrze przemyślane. "

"Przemyślane" -- co prawda nie tak znowu "dobrze", a w ogóle to poniewczasie -- to jest jedynie wytłumaczenie tego nonsensu.

W sumie mógł powiedzieć, że "to są miejsca parkingowe dla zamożnych ludzi, którzy będą tam stawiać samochód i przyczepę turystyczną -- nie dla was, hołoto". :D

G
Gość

A komu to przeszkadza? Nie ma przymusu kupowania tych mieszkań!

G
Gość
22 kwietnia, 11:06, Gość:

Szanowni Państwo, Współczynnik miejsc postojowych dla tej inwestycji wynosił w I i II etapie ~0.4. Dla późniejszych etapów będzie tak samo (choć deweloper zarzeka się że na całym osiedlu wpsółczynnik ma być pow. 1) bo WZ'ka została wydana przed nowelizacją ustawy deweloperskiej. Takie miejsca deweloper prawdopodobnie (Domysł - brak informacji) sprzedaje w cenie 2 miejsc postojowych, przez co osoby które potrzebują tylko jednego nie mogą ich wykupić (cena i sposób umiejscowienia). Przez takie działanie, współczynik będzie się teoretycznie zgadzał, a większość mieszkańców i tak będzie zmuszona do parkowania poza osiedlem co już powoduje frustrację innych mieszkanców okolicznych osiedli. Nabywcy mieszkań z I i II etapu są zbywani przez dewelopera obietnicami miejsc postojowych w III etapie (Tym z I-go wcześniej obiecywano miesca przy budowie II-go etapu - nieliczni się załapali). Dodatkowo osiedle miało być ogrodzone, ale przez uchwałę RM Krakowa, w której mowa o nieogradzaniu nowo budowanych osiedli, deweloper zdecydował się na demontaż ogrodzenia. Nieważne, że nadal dla regionów miasta gdzie nie ma planu zagospodarowania obowiązuje uchwała (z lat 70tych) o współczyninku miejsc postojowych 1.0 dla zabudowy wielorodzinnej - współczynnik 0.4 jest dobry bo WZ'ka została wydana na całe osiedle które na WZ'ce nie było nawet etapowane. Deweloper stosuje przepisy tylko wtedy kiedy są dla niego korzystne. Po wydaniu WZ'ki nie ma kontroli wobec zgodności z aktualnymi przepisami. W imieniu mieszkańców tego osiedla proszę Gazetę Krakowską o dalszą weryfikację tej sprawy.

Apropos ogrodzenia osiedla - chodziło mi o to, że uchwała została wydana w 2020 a WZ'ka była na ogrodzone osiedle. Skoro WZ'kę można zmienić w oparciu o uchwałę Rady Miasta to dlaczego nie stosować przepisów USTAWYw kwestii miejsc postojowych?

G
Gość

Szanowni Państwo, Współczynnik miejsc postojowych dla tej inwestycji wynosił w I i II etapie ~0.4. Dla późniejszych etapów będzie tak samo (choć deweloper zarzeka się że na całym osiedlu wpsółczynnik ma być pow. 1) bo WZ'ka została wydana przed nowelizacją ustawy deweloperskiej. Takie miejsca deweloper prawdopodobnie (Domysł - brak informacji) sprzedaje w cenie 2 miejsc postojowych, przez co osoby które potrzebują tylko jednego nie mogą ich wykupić (cena i sposób umiejscowienia). Przez takie działanie, współczynik będzie się teoretycznie zgadzał, a większość mieszkańców i tak będzie zmuszona do parkowania poza osiedlem co już powoduje frustrację innych mieszkanców okolicznych osiedli. Nabywcy mieszkań z I i II etapu są zbywani przez dewelopera obietnicami miejsc postojowych w III etapie (Tym z I-go wcześniej obiecywano miesca przy budowie II-go etapu - nieliczni się załapali). Dodatkowo osiedle miało być ogrodzone, ale przez uchwałę RM Krakowa, w której mowa o nieogradzaniu nowo budowanych osiedli, deweloper zdecydował się na demontaż ogrodzenia. Nieważne, że nadal dla regionów miasta gdzie nie ma planu zagospodarowania obowiązuje uchwała (z lat 70tych) o współczyninku miejsc postojowych 1.0 dla zabudowy wielorodzinnej - współczynnik 0.4 jest dobry bo WZ'ka została wydana na całe osiedle które na WZ'ce nie było nawet etapowane. Deweloper stosuje przepisy tylko wtedy kiedy są dla niego korzystne. Po wydaniu WZ'ki nie ma kontroli wobec zgodności z aktualnymi przepisami. W imieniu mieszkańców tego osiedla proszę Gazetę Krakowską o dalszą weryfikację tej sprawy.

A
Ala

Liczy się zysk. I tyle, po co ma robić większy parking jak to kosztuje jak u tak się znajdą amatorzy takiego absurdu. U mnie w bloku garaż podziemny też ma takie cuda.

G
Gość
21 kwietnia, 18:01, Zbigniew Rusek:

2 auta na jedno gospodarstwo domowe to za dużo - zwłaszcza w tak przeludnionym mieście, jakim jest Kraków.

dokładnie

Z
Zbigniew Rusek

2 auta na jedno gospodarstwo domowe to za dużo - zwłaszcza w tak przeludnionym mieście, jakim jest Kraków.

j
jak_zwykle_bez_hejtu

A nie bylo by madrzej wyznaczyc tych miejsc po 2, jedno obok drugiego ?

Tak to trzeba bedzie nosic 2 pary kluczykow ze soba !!

Dodaj ogłoszenie