Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Linia wzdłuż Trasy Łagiewnickiej już prawie gotowa, ale tramwaje pojadą nią najwcześniej za 9 miesięcy [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowa linia tramwajowa powstająca w ramach Trasy Łagiewnickiej jest już prawie gotowa, ale tramwaje pojadą nią najwcześniej dopiero w wakacje przyszłego roku.
Nowa linia tramwajowa powstająca w ramach Trasy Łagiewnickiej jest już prawie gotowa, ale tramwaje pojadą nią najwcześniej dopiero w wakacje przyszłego roku. Trasa Łagiewnicka
W około 90 procentach wykonana jest już nowa linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej, która powstaje w ramach Trasy Łagiewnickiej. Okazuje się jednak, że mieszkańcy długo będą musieli poczekać na to, by skorzystać z tego połączenia. Torowisko zostanie bowiem oddane do użytku wraz z zakończeniem całej trasy, a to przewidywane jest na koniec czerwca 2022 r. Niemal więc przesądzone jest półroczne opóźnienie inwestycji, która miała się zakończyć do końca 2021 r.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

- W przypadku linii tramwajowej na większości trasy ułożono już torowisko. Z przyczyn technologicznych, dla zapewnienia przejazdu pojazdów obsługujących budowę, torów nie ułożono na niewielkim odcinku przy wyjeździe z tunelu w rejonie ulicy Zakopiańskiej. Trwają też jeszcze prace związane z budową przystanku podziemnego między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i Jana Pawła II - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Przyznaje jednak, że można oszacować, iż prace związane z budową linii tramwajowej z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej wykonano już w ok. 90 procentach. Do zakończenia tej części zadania pozostało więc niewiele, ale pasażerowie nie będą mogli korzystać z nowego połączenia tramwajowego od przyszłego roku.

Okazuje się bowiem, że nowa linia tramwajowa, przebiegająca m.in. w tunelu wybudowanym między sanktuariami (w sąsiedztwie tunelu samochodowego), będzie obsługiwana przez wspólny system bezpieczeństwa - przewidziany także dla części drogowej (z kilkoma tunelami). - Większość prac związanych z budową części drogowej też zostało wykonanych. W tym wypadku są jednak opóźnienia, które sprawią, że obecny harmonogram zakłada testowanie systemów bezpieczeństwa w czerwcu przyszłego roku - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (za 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł), powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej miała być gotowa do końca 2021 r. Najpierw jednak wykonawca złożył wniosek o wydłużenie prac o trzy miesiące - do końca marca 2022 r., uzasadniając to problemami związanymi z trzecią falą pandemii koronawirusa, podczas której część pracowników przebywało na zwolnieniach lekarskich albo kwarantannie. To spowodowało wstrzymanie części robót. W nadzorującej inwestycję spółce Trasa Łagiewnicka, oceniono, że nie ma więc podstaw do nieprzyjęcia wniosku wykonawcy.

Planowana linia tramwajowa o długości ok. 4,5 km ma połączyć Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera.

Kraków. Wiemy dokładnie, którędy pojedzie tramwaj z ulicy Me...

Wszystko wskazuje także na to, że zaakceptują tam kolejny wniosek - tym razem o wydłużenie prac do końca czerwca 2022 r. Tym razem wskazywaną przyczyną są ulewne deszcze w okresie wakacyjnym, które spowodowały podtopienia w rejonie ul. Zakopiańskiej i Zbrojarzy. Z tego powodu na tym odcinku prace opóźniły się o około miesiąc. - To oznacza, że wykonawca nie zdąży z pracami związanymi z betonowaniem i asfaltowaniem przed okresem zimowym, w którym nie można oczekiwać realizacji takich zadań ze względu na warunki atmosferyczne. Takie roboty będzie można rozpocząć pod koniec marca. W miesiącach zimowych będą prowadzone inne prace wykończeniowe - informuje Krzysztof Migdał.

W 2022 r. zostałyby więc do wykonania na odcinkach prace związane z budową nowych jezdni Trasy Łagiewnickiej, roboty wykończeniowe oraz odbiory inwestycji, w tym systemu zapewniającego bezpieczeństwo w tunelach. W ramach inwestycji takie obiekty powstają pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ok. 700 metrów), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

Linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej ma mieć długość ok. 1,7 km (podwójnego toru). Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ten podziemny przystanek mają obsługiwać dwie windy o pojemności 14 osób), przy ul. Zakopiańskiej. Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu nie trzeba będzie już jeździć z Kurdwanowa na około do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski