Kraków. Mało stacji dla „elektryków”. Kiedy pojawią się kolejne?

Bartosz DybałaZaktualizowano 
15.02.2019 krakow stacja ladowania prad pojazd elektryczny plac na groblach 3n/z:fot: adam wojnar/polska press/gazeta krakowska Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Miejscy urzędnicy założyli, że do końca 2019 roku w Krakowie będzie 156 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Ale sami do końca nie wierzą w to, że plan uda się zrealizować. Jak twierdzą, inwestycja jest skomplikowana.

W Krakowie powstanie duża sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Kiedy to się stanie, nie wie nikt, nawet sami urzędnicy. Podczas ostatniej Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa przypomnieli, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, minimalna liczba punktów ładowania, zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach, ma do końca 2020 roku wynieść 210.

Wyliczyli, że pod Wawelem takich punktów jest obecnie 50. Tymczasem pojazdów elektrycznych, które z takich stacji korzystają, do tej pory zarejestrowano w naszym mieście 228. Zaznaczmy, że w jednej stacji może być więcej niż jeden punkt ładowania.

- Na koniec 2019 roku powinniśmy mieć 156 punktów - przekazał radnym miejskim Wacław Skubida, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa. Jednak jak sam przyznał, to bardzo optymistyczna wersja, bo proces inwestycyjny jest skomplikowany i - jego zdaniem - niewiele różni się np. od budowy drogi.

- To nie są łatwe rzeczy - nie krył Skubida. Na trudności zwracają uwagę również urzędnicy w odpowiedziach na nasze pytania. Wskazują m.in. na to, że wybudowanie stacji ładowania pojazdów w obrębie pasa drogowego wymaga dokonania licznych uzgodnień oraz uzyskania zezwoleń.

Powstanie specjalny raport

Co zgodnie z ustawowymi wymogami musi zrobić gmina? Przede wszystkim do 15 stycznia 2020 roku musi być gotowy raport, dotyczący liczby i lokalizacji ogólnodostępnych punktów ładowania „elektryków”. Czyli takich, z których może skorzystać każdy kierowca, tak jak ze stacji benzynowej. Jeśli z raportu wyniknie, że stacji jest mniej, niż przewidują to przepisy, urzędnicy będą musieli sporządzić plan budowy brakujących stacji.

Przypomnijmy, że w lipcu 2017 roku gmina podpisała porozumienie ze spółką Smart City Polska, dotyczące m.in. współpracy właśnie na rzecz rozwoju sieci stacji ładowania „elektryków”. Efektem działania spółki jest jak do tej pory m.in. oddanie do użytku zaledwie jednej stacji ładowania aut elektrycznych przy Placu na Groblach. Do końca ubiegłego roku - zgodnie z pierwotnymi założeniami - miało być ich 24 w różnych miejscach miasta, ale jak tłumaczy spółka na swojej stronie internetowej, „niestety ze względów niezależnych nie było to możliwe”.

I dodaje: „Realizowane przez Spółkę stacje ładowania, zlokalizowane są w pasie drogowym, co z kolei wymaga szeregu uzgodnień z wieloma podmiotami, które z kolei posiadają prawo do wymagania dokumentacji nieprzewidzianej w stosowanych procedurach”.

Na Komisji Infrastruktury pojawił się przedstawiciel spółki. Poinformował, że montaż stacji powinien rozpocząć się w ciągu ok. trzech tygodni. Z kolei urzędnicy przekazali nam informację, że Smart City Polska prowadzi aktualnie prace przy ulicach: Szlak, Radziwiłłowskiej, Rajskiej, Zamoyskiego/Warneńczyka, Lubicz, Piłsudskiego oraz przy Rynku Podgórskim. Łącznie ma być tam 14 punktów ładowania.

- Trwają prace sieciowe, dostosowujące złącza kablowe do potrzeb zasilania stacji ładowania - poinformował nas Kamil Popiela z biura prasowego magistratu. I dodał, że ze względu na złożony proces montażu stacji, „podanie choćby przybliżonego terminu realizacji nie jest możliwe”.

Będą kolejne stacje

Drugą firmą, z którą urzędnicy podpisali porozumienie, jest Go+ EAuto. Doszło do tego nieco później niż w przypadku porozumienia ze Smart City Polska, bo w październiku ubiegłego roku.

Firmie udało się już postawić stacje ładowania na terenie Prądnika Białego (ul. Siewna). - W tym tygodniu uruchomimy kolejne: przy ul. Praskiej i pod Centrum Handlowym M1 - twierdzi Marcin Gonet, przedstawiciel Go+ EAuto i dodaje, że w każdej z nowych lokalizacji będą dostępne po trzy punkty ładowania „elektryków”.

Zgodnie z planem, jaki miejskim radnym zaprezentowali urzędnicy, do końca tego roku liczba punktów ładowania, udostępnionych przez Smart City Polska ma wynieść 48, z kolei w przypadku Go+ EAuto 50. Dwa kolejne ma też udostępnić gmina na parkingu Park and Ride, zlokalizowanym w Małym Płaszowie.

Przypomnijmy, że gmina ma również swoje stacje ładowania, w których kierowcy mogą korzystać z sześciu punktów. Są zlokalizowane na parkingach Park&Ride na osiedlach Kurdwanów i Nowy Bieżanów.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Mało stacji dla „elektryków”. Kiedy pojawią się kolejne? - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3