Kraków. Miasto ogłosiło przetarg na opracowanie koncepcji linii tramwajowych z Małego Płaszowa do autostrady i na osiedle Złocień

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Kraków przygotowuje się do budowy nowej linii tramwajowej, która ma być poprowadzona od pętli w Małym Płaszowie, wzdłuż osiedla Rybitwy, do węzła drogowego Kraków Przewóz. Tam też ma powstać terminal autobusowy i parking park&ride. W ramach inwestycji planowana jest również przedłużenie ul. Domagały - od skrzyżowania z ulicą Nad Drwiną do skrzyżowania ulic Śliwiaka i Bartników. Władze miasta ogłosiły właśnie przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji dla takich rozwiązań. Autorzy opracowania mają też przeanalizować możliwość budowy linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do osiedla Złocień.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

W urzędzie podkreślają, że wielowariantowa koncepcja (wraz z szacunkiem kosztów) będzie podstawą do dalszych działań zmierzających do realizacji nowych rozwiązań komunikacyjnych w rejonie Rybitw.

Wielowariantowa koncepcja ma się składać z trzech części. Pierwsza z nich obejmie plany przedłużenia linii tramwajowej od pętli tramwajowej Mały Płaszów do węzła drogowego Kraków Przewóz autostrady S7 wraz z budową pętli tramwajowej, terminala autobusowego i parkingu park&ride. Autorzy opracowania mają zawrzeć w nim zakres niezbędnej przebudowy układu drogowego (w tym m. in. ulic: Lipskiej, Surzyckiego, Rybitwy, Botewa i Śliwiaka wraz ze skrzyżowaniami z drogami poprzecznymi i węzła drogowego Kraków Przewóz) oraz infrastruktury technicznej.

W przypadku linii tramwajowej układ drogowy powinien uwzględniać priorytet w ruchu komunikacji dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów. "W przypadku zachowania odpowiednich odległości międzyprzystankowych, infrastruktura torowa powinna umożliwiać prowadzenie ruchu tramwajowego z prędkością 70 km/h" - zaznaczono w specyfikacji przetargowej.

Pętla tramwajowa ma składać się z dwóch peronów dla przyjeżdżających i jednego peronu dla odjeżdżających oraz miejsca umożliwiającego postój minimum trzech składów o długości 45 m poza przystankami, tak aby nie wpływał on na prawidłowe funkcjonowanie pętli.

Terminal autobusowy ma posiadać minimum trzy krawędzie peronowe o długości minimum 20 metrów każda. Perony przyjazdowe i odjazdowe mają zostać rozdzielone. Projekt przewiduje też lokalizację tam jednego niezależnego stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych wraz z ładowarką pantografową.

Jeżeli chodzi o parking park&ride, to ma powstać obiekt kubaturowy (składający się z kondygnacji podziemnych lub nadziemnych) o pojemności co najmniej 500 miejsc postojowych, z uwzględnieniem możliwości rozbudowy w przyszłości.

Przy pętli tramwajowej mają także powstać zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, w liczbie stojaków stanowiących 10 proc. liczby stanowisk postojowych dla samochodów.

Druga część koncepcji będzie obejmować rozbudowę ul. Domagały polegającą na jej przedłużeniu od skrzyżowania z ul. Nad Drwiną do skrzyżowania ulic Śliwiaka oraz Bartników.

Trzecia część opracowania to studium koncepcyjne linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wraz ze zmianą układu drogowego oraz budową pętli tramwajowej. Wykonawca ma sporządzić co najmniej 5 wariantów zawierających następujące rozwiązania:
- poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wzdłuż przebiegu ul. Półłanki wraz ze zlokalizowaniem w rejonie os. Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie skrzyżowania ulic: Śliwiaka, Botewa i Półłanki;
- wyznaczenie trasy tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wzdłuż istniejącej i planowanej ul. Domagały wraz ze zlokalizowaniem w rejonie os. Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie
skrzyżowania ulic: Śliwiaka, planowanej Domagały i Bartników;
- zaplanowanie linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień wzdłuż drogi ekspresowej S7 wraz ze zlokalizowaniem w rejonie os. Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie węzła drogowego Kraków Przewóz;
- 2 alternatywne rozwiązania autorskie.

Proponowane warianty muszą przewidywać zintegrowanie nowej linii tramwajowej do os. Złocień z przystankiem kolejowym Kraków Złocień. Przy pętli tramwajowej mają powstać zadaszone miejsca postojowe dla rowerów (30 stojaków).

Założenie jest takie, że koncepcje dla nowych linii tramwajowych mają powstać do 15 listopada 2021 r. Zadanie obejmuje także przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie proponowanych rozwiązań. Termin otwarcia ofert wyznaczono na 16 lipca tego roku.

Przypomnijmy, że o budowę nowych linii tramwajowych do węzła Kraków Przewóz i os. Złocień w zeszłym roku apelowali miejscy radni. Zaznaczali, że w rejonie Rybitw planowane są nie tylko duże osiedla mieszkaniowe, ale to także teren rezerwowany pod dzielnicę wieżowców. Rozbudowuje się również os. Złocień. Radni przestrzegali, że jeżeli odpowiednio wcześniej nie powstanie nowa linia tramwajowa do obwodnicy autostradowej w sąsiedztwie Rybitw i odnoga na os. Złocień, to w tej części Krakowa powtórzą się problemy jakie były na Ruczaju, a teraz są np. na Górce Narodowej. Tam najpierw powstały blokowiska, a później dopiero pomyślano o tramwaju. Mieszkańcy Ruczaju doczekali się go po latach, a na Górce Narodowej nadal wypatrują szynowych pojazdów.

Najlepsze siłownie i kluby fitness w Krakowie według interna...

Baseny w Krakowie. Lista pływalni w mieście i nowe zasady od...

Czytaj także

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wpg

Co się da podziel na dwa. Albo na trzy. Oferty złóż do miesiąca czasu. A wykonaj za rok. Chociaż nie ma co wymyślać bo ulica długa i prosta.

g
gosc

Park też zrobić w tej części.

Z
Zbigniew Rusek

o co? 70 km/h? To przefci3ż max. możliwości techniczne tramwaju czyli jazda z max. technicznym, a to oznacza duże zużcyei prądu i hałas. lepiej, by autobusom legalnie pozwolono jeźzić 70 km/h (czasem jeżdżą - niezgodnie z przepisami), tym bardziej, że autobus ma Vmax. 120 km/h a także skrzynię biegów (automatyczną) a przy małej szybkości automat nie włączy wysokiego biegu i w efekcie autobus jadąc max. 50 km/h zużyje więcej paliwa i więcej wyemituje spalin niż gdyby jechał 70 km/h (to jest optymalna szybkość dla autobusu, gdyż zapewnia najmniejsze zużycie paliwa i najmniejszą emisję spalin). Tramwaj dla oszczędności prądu nie powinien w ogóle przekraczać 40 km/h!!! Po pierwsze, po co te tramwaje, po drugie, po co ten rozrost miasta!!! Nie budować tych blokowisk! Kraków nie może rosnąć w nieskończoność! Niech Katowice się przestaną wyludniać (oraz Łódź)!!!

A
Adam Szwed
Krakoska logika to dublowanie połączeń.

Ze Złocienia dojedziemy pociągiem do centrum w max. 15 minut.

Czyli zaraz trzeba będzie zbudować za setki milionów tramwoj, żeby dało się dojechać także opcjonalnie 40 minut.

Podobna akcja jest w Bronowicach.

Właśnie otwarto PKP Kraków Bronowice czyli pociągiem można w 8 minut. Teraz trzeba wywalić w kosmos 10 miliardów, i zbudować metro , żeby się dało dojechać o 1 minutę szybciej.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3