Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto wybuduje kilka kładek pieszo-rowerowych. Jakie są plany na ten rok? [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto planuje budowę w Krakowie czterech nowych kładek pieszo-rowerowych.
Miasto planuje budowę w Krakowie czterech nowych kładek pieszo-rowerowych.
Miasto planuje budowę czterech nowych kładek pieszo-rowerowych. Najbliższa realizacji jest kładka Grzegórzki - Zabłocie. Mają też powstać kolejne obiekty nad Wisłą łączące Ludwinów z Kazimierzem i Zwierzyniec z Dębnikami. Zaplanowano również kładkę pomiędzy ul. Żabiniec i al. 29 Listopada.

-

Najbliżej realizacji wydaje się kładka pieszo-rowerowa, która połączy Zabłocie z Grzegórzkami. Miasto współpracuje przy tym projekcie z PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Spółka kolejowa uzyskała wcześniej zgody na realizację kładki w ramach swojego dużego zadania inwestycyjnego, co otwiera drogę do szybkiej budowy

- informują w Zarządzie Inwestycji Miejskich, jednostce gminnej, która będzie odpowiadać za budowę nowych kładek.

Budowę Mariny Krakowskiej zaplanowano na bulwarze w sąsiedztwie Krakowskiej Akademii na Zabłociu, w rejonie mostu Kotlarskiego.

Kraków. Miasto planuje marinę dla jachtów i łodzi motorowych...

W ZIM podkreślają, że miniony 2020 rok okazał się pozytywny dla kładek pieszo-rowerowych. – Mamy wybrany wariant realizacji kładki Zwierzyniec – Dębniki oraz kładki pomiędzy osiedlem Żabiniec a okolicami alei 29 Listopada. Dla obu konstrukcji posiadamy koncepcje architektoniczne. W tym drugim przypadku dysponujemy decyzjami lokalizacyjnymi. Będziemy zlecać dalsze przygotowania do budowy kładek – zapewnia Łukasz Szewczyk, dyr. ZIM.

Za przełomowy trudno za to uznać mijający rok w przypadku kolejnej z kładek, za które odpowiada ZIM, przeprawy pomiędzy Kazimierzem i Ludwinowem. – Mamy satysfakcję z tego, że udało nam się obronić zapisy jednego z pozwoleń konserwatorskich dla tej inwestycji, wydanych kilka lat temu. Zdajemy sobie jednak sprawę, że do ogłoszenia pełnego sukcesu w tej sprawie droga jeszcze daleka – przyznaje dyr. Łukasz Szewczyk.

Jakie są najbliższe plany dotyczące budowy kładek?

Kładka Kazimierz - Ludwinów

Budowę kładki łączącej Kazimierz i Ludwinów przygotowywana jest od 2008 r. W tegorocznym budżecie na to zadanie zapisano 251 500 zł i plan jest taki, by na koniec 2021 r. na inwestycję zostało pozyskane pozwolenie na budowę.

Projekt zakłada, że obiekt wyróżniałby się niecodziennym kształtem, przypominającym serpentyny. W tradycyjny sposób po kładce można byłoby przejść albo przejechać na rowerze po dwóch platformach. Między nimi architekci zaprojektowali trzecie przejście w formie sinusoidy prowadzącej częściowo nad i częściowo pod pozostałymi platformami. W koncepcji obiektu najwyższy punkt konstrukcji wyznaczono na wysokości 8 m od głównego biegu kładki i 15 m powyżej górnego bulwaru. W taki sposób powstałby nowy punkt widokowy.

Kładka Grzegórzki - Zabłocie

Kładka Grzegórzki - Zabłocie ma powstać przy okazji budowy nowych mostów kolejowych nad Wisłą (to zadanie realizują PKP PLK). Na ten obiekt w tegorocznym budżecie miasta zarezerwowano ponad 35 mln zł. Oczekiwane efekty w 2021 r. to pozyskanie decyzji zezwalającej na budowę i rozpoczęcie prac.

Kładka pieszo-rowerowa Grzegórzki – Zabłocie realizowana jest w ramach inwestycji PKP PLK pod nazwą „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm, którego liderem jest Strabag. W ramach umowy z inwestorem, wykonawca zobowiązany jest do opracowania dokumentacji projektowej w zakresie poszerzenia jednego z mostów kolejowych o ścieżkę pieszo–rowerową, a następnie realizacji robót budowlanych.

Kładka Zwierzyniec - Dębniki

Pomysł na budowę kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę pomiędzy Zwierzyńcem a Dębnikami ma już kilka lat. W 2019 roku Rada Miasta Krakowa powierzyła ZIM rozpoczęcie przygotowań do budowy tego obiektu na przedłużeniu ul. Flisackiej od strony Zwierzyńca oraz w obszarze Parku Dębnickiego od strony Dębnik. W tym celu w przetargu wybrano biuro projektowe, którego zadaniem miało być przygotowanie wielobranżowej i wielowariantowej koncepcji nowej przeprawy przez Wisłę. Wybraną koncepcję kładki wstęgowej, która w perspektywie bulwarów ma tworzyć cienką linię. Konstrukcję będzie stanowił prefabrykowany pomost żelbetowy o szerokości 7 m i długości ok 200 m.

Do kontynuacja realizacji zadania potrzebne jest doszczegółowienie lokalizacji kładki w celu zminimalizowania „wejścia” w tereny prywatne, pozyskanie terenu od prywatnych właścicieli, wprowadzenie zmian w zapisach obowiązującego na tym terenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie zgód administracyjnych na realizację.

Kładka ul. Żabiniec - al. 29 Listopada

W tegorocznym budżecie miasta na budowę kładki łączącej ul. Żabiniec z al. 29 Listopada zarezerwowano 200 tys. zł. Plan jest taki, by w 2021 r. miasto ogłosiło przetarg, wybrało wykonawcę i zawarło umowę na projekt nowego obiektu.

Przypomnijmy, że na zlecenie ZIM powstała wielobranżowa i wielowariantowa koncepcja kładki między osiedlem Żabiniec a al. 29 Listopada. W oparciu o opracowane materiały zostały wydane dwie decyzje o ustaleniu lokalizacji celu publicznego (ULICP) dla tego zadania: dla terenów kolejowych przez wojewodę małopolskiego, a dla pozostałych działek – przez prezydenta Krakowa. Obie decyzje są ostateczne, więc w oparciu o nie będzie można prowadzić dalsze przygotowania do budowy.

Wariant połączenia pieszo-rowerowego między Żabińcem a al. 29 Listopada, dla którego uzyskano ostateczne decyzje ULICP, obejmuje realizację kładki jednoprzęsłowej nad łącznicą kolejową zlokalizowaną po stronie południowo-zachodniej Uniwersytetu Rolniczego oraz przejścia tunelowego pod linią kolejową nr 8. Dojście do kładki od strony ul. Klemensiewicza zaprojektowano jako ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m. Przez tereny ogródków działkowych również zaprojektowano wspólny ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m, który od strony ul. Żabiniec dołączono do istniejącego chodnika. Łącznie cały ciąg pieszo-rowerowy będzie miał ok. 400 metrów.

FLESZ - Jak będą wyglądały tegoroczne ferie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski