Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy chcą zieleni a nie komercję pod estakadami między Kazimierzem i Grzegórzkami

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Miejskim Centrum Dialogu odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne dotyczące możliwości zagospodarowania terenów pod estakadami kolejowymi jakie do 2021 roku mają przeciąć centrum Krakowa. Licznie przybyli mieszkańcy podkreślali, że chcą tam zieleni i przestrzeni rekreacyjnych.

W związku z budową dodatkowych torów dla kolei aglomeracyjnej między ul. Kopernika a Miodową w miejscu nasypu kolejowego tory zostaną poprowadzone na estakadach. Dzięki temu powstaną wolne przestrzenie między Kazimierzem a Grzegórzkami. Wcześniej pojawiały się różne propozycje ich wykorzystania, m.in. na parkingi albo punkty handlowe czy gastronomiczne. To spotkało się z licznymi protestami okolicznych mieszkańców. W odpowiedzi na ich apele urzędnicy przygotowali konsultacje, które mają na celu stworzenie projektu zagospodarowania terenów pod estakadami.

- Komercji w Krakowie mamy już dość. Nie chcemy pod estakadami knajp, kiosków, parkingów, tylko zieleń i rekreację – podkreślała Barbara Bełkowska-Kosycarz.

Mieszkańcy Grzegórzek podkreślali, że w związku z inwestycją kolejową wycięto wiele drzew i zlikwidowane zostaną nasypy, na których była zieleń. Postulowali, że rekompensatą mogą więc być nasadzenia drzew na terenie Grzegórzek i nowe tereny z zielenią w rejonie inwestycji. - Mieszkańcy Grzegórzek tęsknią za zielenią. Zieleń przyjmiemy z otwartymi ramionami – mówił Wojciech Kościelniak.

Architekt Stanisław Deńko zwrócił uwagę, że pod estakadami można byłoby poprowadzić ulicę, a dzięki temu po obu stronach obecnego nasypu zamiast dróg można wprowadzić przestrzenie ogrodowe. - Żałuję, że w projekcie nie ma też podziemnego parkingu – dodał Stanisław Deńko.

Mieszkańcy byli również bardzo zainteresowani jakie są możliwości przejęcia przez miasto od PKP obszarów pod estakadami. - Ten teren nigdy nie będzie własnością miasta, zawsze będzie należał do PKP. Jedyne co możemy zrobić, to go wydzierżawić od PKP – wyjaśniła wiceprezydent Krakowa Elżbieta Koterba. Zaznaczyła, że jest po wstępnych rozmowach z PKP w tej sprawie. Ale miasto ostateczne umowy może podpisać po tym jak już będzie znana ostateczna koncepcja zagospodarowania nowych terenów. - Gdyby się okazało, że projekt będzie zakładał jakieś funkcje komercyjne, to przestrzeń pod nie będą dzierżawić właściciele takich punktów – dodała wiceprezydent Elżbieta Koterba.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami w ramach konsultacji społecznych dotyczących przyszłości terenów pod przyszłymi estakadami odbędzie się w styczniu 2018 r. Po ustaleniu jakie są oczekiwania mieszkańców ma zostać przeprowadzony konkurs na koncepcję architektoniczną, a następnie z udziałem mieszkańców zostanie wybrany najlepszy projekt. Wtedy miasto będzie mogło starać się o pozwolenia na budowę i oszacować koszty inwestycji oraz zarezerwować na nią pieniądze w budżecie.

W celu zapewnienia jak najlepszego wyboru optymalnego wariantu powołany został zespół zadaniowy ds. zagospodarowania terenów pod budowanymi estakadami, w składzie którego znaleźli się przedstawiciele urzędu, radni, architekci, urbaniści i miejscy aktywiści.

Uwagi i pomysły dotyczące zagospodarowania terenów pod estakadami między ulicami Kopernika a Miodową można składać w formie papierowej lub elektronicznej do 31 stycznia 2018 roku na adres: Miejskie Centrum Dialogu
ul. Bracka 10 31–005 Kraków lub mailowo: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski