Kraków. MPK bierze gigantyczny kredyt i kupi 90 nowych...

Kraków. MPK bierze gigantyczny kredyt i kupi 90 nowych tramwajów

Zdjęcie autora materiału
Arkadiusz Maciejowski

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

"Krakowiaki" to obecnie najnowsze krakowskie tramwaje
1/7
przejdź do galerii

"Krakowiaki" to obecnie najnowsze krakowskie tramwaje ©Adam Wojnar/Polska Press

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Krakowie kredytu na łączną sumę 376 mln zł (ok. EUR 87 m) na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów w Krakowie oraz modernizację istniejących. "Dzięki oferowanym przez EBI atrakcyjnym warunkom finansowania krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu" - informują w MPK.
"Podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny krok do tego, aby MPK mogło zrealizować dodatkowe zamówienie 15 wagonów (w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów zawartej z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA) oraz ogłosić przetarg na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów (w ramach Projektu współfinansowanego przez EBI) z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów" - czytamy na stronie internetowej krakowskiego MPK.



- MPK SA w Krakowie po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI, planuje że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

- Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu - stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Nowy kredyt w wysokości 376 mln zł jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielanym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI bezpośrednie wsparcie na poziomie PLN 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.

W MPK przypominają, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt dużych planów miasta dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:




Komentarze (15)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Pani Wodzianka obiecała, że jak wygra wybory

author (gość)

Zgłoś naruszenie treści

To kupi nowe tramwaje. I są. Porządna kobieta dotrzymuje obietnic.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
tylko gdzie nowe trasy

olo (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

super tylko gdzie nowe trasy - na gorke narodową miało sie dziać a dalej nic nie ruszyli


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nowych tras brak

obserwator (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Niestety nowe trasy, a szczególnie trasa na Górkę Narodową jest stałym elementem kampanii Jacka Majchrowskiego, na którą nabierają się wyborcy co 4 lata.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Najlepszy pretekst

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

do podwyzki cen biletow

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
geszeft

mieszkaniec (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

czuję że warunkiem jest kupienie tramwajów producentów spoza Polski. Bo kasa się musi zwrócić,

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Czy

max (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

Wcześniej będą tramwaje niż trasy na Górke Narodową , Azory ?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Głupota

olo (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

I fajnie, świetnie się siedzi w wykolejonym, ale nowym tramwaju. Albo w korku tramwajów jak dziś od Dworca do Ronda Mogilskiego. Pierwszy się rozkraczył i wszystko stanęło. Autobusy by przynajmniej...rozwiń całość

I fajnie, świetnie się siedzi w wykolejonym, ale nowym tramwaju. Albo w korku tramwajów jak dziś od Dworca do Ronda Mogilskiego. Pierwszy się rozkraczył i wszystko stanęło. Autobusy by przynajmniej ominęły zawalidrogę i pojechały dalej. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Hahaha

Juter (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 6

Majchrowski nie kupuje taboru i jezdzimy starym to zle, Majchrowski kupuje tabor to zle bo zadluza i nie ma po czym jezdzic i tworza sie korki, Majchrowski nie buduje infrastruktury komunikacyjnej...rozwiń całość

Majchrowski nie kupuje taboru i jezdzimy starym to zle, Majchrowski kupuje tabor to zle bo zadluza i nie ma po czym jezdzic i tworza sie korki, Majchrowski nie buduje infrastruktury komunikacyjnej to zle bo korki, Majchrowski buduje trasy i obwodnice to zle bo dlugi i wycinanie drzew, Majchrowski nie remontuje torowisk to zle bo tramwaje sie wykolejaja i sa korki Majchrowski remontuje torowiska intensywniej na kilku ulicach to zle bo sa korki, Wy jestescie popierd......trolle...zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Taki naród

Bakem (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

Dokładnie. Polactwo w pigułce.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Po czym bedą jeździć ?

jojontek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

Czy koś sprawdzał ile % torowisk nadaje się do ruchu ?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Za dużo tramwajów, za mało autobusów.

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 29

W Krakowie jest za dużo tramwajów a jednocześnie za malo autobusów. Prąd drożeje, więc tramwaje wcale nie będą takie opłacalne i może wreszcie "przeproszą" autobusy, ale trzeba autobusom zapewnić...rozwiń całość

W Krakowie jest za dużo tramwajów a jednocześnie za malo autobusów. Prąd drożeje, więc tramwaje wcale nie będą takie opłacalne i może wreszcie "przeproszą" autobusy, ale trzeba autobusom zapewnić priorytet na sygnalizacjach (niestety, takiego w Krakowie nie ma). To autobus powinien pędzić jak karetka pogotowia i trąbić na pieszych a tramwaj jechać z szybkością … dorożki (tego wymaga ekonomia eksploatacji). Za dużo tramwajów to także korki na pasach tramwajowo-autobusowych, przez co autobusy stoją w korkach tramwajowych. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Dziwi mnie ta filozofia

red (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

Mam wrażenie, że jesteś ze wsi, do której autobus dojeżdżał co dwie godziny. Nadmieniam, że nic nie mam przeciwko ludziom ze wsi. Jednak takie komentarze przerażają mnie.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Brednie

Krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 9

Ty nadal nie bierzesz lekow?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Dziwne rozumowanie

człek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 13 / 4

Autobus nawet z priorytetem będzie gorszym środkiem transportu od wydzielonego tramwaju. Po pierwsze dlatego, że jest mniej pojemny niż tramwaj- przez to zawsze będzie miał gorszą zdolność...rozwiń całość

Autobus nawet z priorytetem będzie gorszym środkiem transportu od wydzielonego tramwaju. Po pierwsze dlatego, że jest mniej pojemny niż tramwaj- przez to zawsze będzie miał gorszą zdolność przewozową. Po drugie układ napędowy tramwaju ma lepszą charakterystykę trakcyjną. Niestety wadą jest słaby współczynnik tarcia stali o stal. Po trzecie jest trwalszy - chociażby z powodu konstrukcji układu prowadzenia kół (brak mechanizmów kierowniczych). Jeszcze jedną wadą tramwaju jest natomiast brak zdolności omijania awarii innego pojazdu na torach. Już wiele "nowoczesnych" niegdyś miast przeprosiło się z tramwajami. Więc wyciągajmy wnioski.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
To nie dotacje, trzeba będzie zwrócić!

KRK (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 9 / 13

Nie wystarczy, że trasę Łagiewnicką budujemy na kredyt? Są programy operacyjne z dotacjami bezzwrotnymi, z których chętnie korzystają inne duże miasta. Kraków Majchrowskiego jest widocznie bogatym...rozwiń całość

Nie wystarczy, że trasę Łagiewnicką budujemy na kredyt? Są programy operacyjne z dotacjami bezzwrotnymi, z których chętnie korzystają inne duże miasta. Kraków Majchrowskiego jest widocznie bogatym miastem.zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

Egzamin gimnazjalny - trzeba się postarać

Egzamin gimnazjalny - trzeba się postarać

Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej

Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Od królowej przedmieścia do globalnego koncernu

Od królowej przedmieścia do globalnego koncernu