Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. MPK zainteresowane pojazdami zasilanymi wodorem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Łukasz Gdak
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie oraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały list intencyjny z PKN Orlen zakładający współpracę na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Krakowie oraz zasilanych wodorem pojazdów używanych do wykonywania zadań własnych gminy.

FLESZ - Znamy stawki za połączenia międzynarodowe

od 16 lat

W ramach współpracy mają zostać podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.

– Doskonale zdajemy sobie sprawę, że szczególnie na pierwszym etapie rozwoju technologii wodorowej będzie miała ona największe znaczenie w transporcie publicznym i towarowym. Dlatego już dziś podejmujemy działania, które pozwolą nam z jednej strony na zajęcie dobrej pozycji konkurencyjnej, z drugiej zaś dadzą możliwość samodzielnego rozwijania technologii. List intencyjny podpisany z krakowskimi spółkami przełoży się korzystnie na jakość środowiska w mieście, a jednocześnie pozwoli nam na rozbudowę własnego know-how w obszarze paliwa wodorowego – powiedział Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

W MPK podkreślają, że celem tej spółki jest systematyczne zwiększanie udziału bezemisyjnych oraz niskoemisyjnych pojazdów w krakowskiej flocie autobusowej. - To dlatego sześć lat temu zdecydowaliśmy się na uruchomienie w Krakowie pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej wyłącznie autobusami elektrycznymi. Dzisiaj w naszym mieście kursuje 28 autobusów elektrycznych oraz 34 autobusy hybrydowe. W przyszłym roku do Krakowa trafi kolejnych 50 autobusów elektrycznych. Podpisany list intencyjny sprawi, że coraz bardziej realne staje się wprowadzenie w naszej flocie kolejnego przyjaznego dla środowiska rozwiązania, którym jest zasilanie wodorowe – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Współpraca z PKN Orlen umożliwi powstanie na terenie Małopolski miejsc do tankowania autobusów zasilanych wodorem i pozwoli przetestować krakowskiemu przewoźnikowi to rozwiązanie w regularnym ruchu. List intencyjny zakłada również promocję rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego oraz nowego rodzaju napędu autobusów w Krakowie.

Kraków jako pierwsze w Polsce miasto wdrożył Program Ograniczania Niskiej Emisji, który wpłynął na radykalne obniżenie skali emisji zanieczyszczeń z pieców opalanych paliwami stałymi. Od 1 września 2019 roku w naszym mieście obowiązuje całkowity zakaz ich używania.

Miasto chce również stać się pionierem w ograniczaniu poziomów szkodliwych emisji pochodzących z komunikacji. W związku z tym Krakowski Holding Komunalny SA, na polecenie prezydenta Krakowa, pełni od 2018 r. rolę integratora działań gminnych w zakresie działań wskazywanych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jako lider grupy zakupowej „Elektromobilność w Gminie Miejskiej Kraków” KHK przeprowadził w ubiegłym roku przetarg na pozyskanie 47 pojazdów elektrycznych. Pozyskał także 39 wewnętrznych stacji ładowania.

– Dzięki zastosowanemu przez KHK SA zintegrowanemu podejściu grupa zakupowa zredukowała pierwotnie planowane koszty o ponad 2 mln złotych, a Kraków jako jedyna gmina w Polsce wypełniła warunek posiadania 10 proc. pojazdów zeroemisyjnych w swojej flocie. Nasza aktywność została doceniona przez grono polskich ekspertów z tej dziedziny, czego dowodem są liczne nagrody przyznane za działalność w tym obszarze, np. statuetka Lidera Elektromobilności 2019 czy nagroda Nowy Impuls i Ekostrateg 2019 - powiedział Tadeusz Trzmiel, prezes zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA w Krakowie. - Przypominam, że działania KHK obejmują horyzont do 2025 roku, czyli datę wyznaczoną w ustawie, kiedy to jednostki samorządu terytorialnego będą musiały osiągnąć próg 30 proc. pojazdów zeroemisyjnych. Dlatego też chcemy promować napędy wodorowe oraz rozszerzyć dostępną ofertę dla jednostek gminnych o pojazdy napędzane tym paliwem. Mam nadzieję, że współpraca z PKN Orlen i MPK SA przyniesie wymierne korzyści dla każdej ze stron, a pojazdy napędzane wodorem staną się wkrótce stałym elementem zarówno w obszarze szeroko rozumianej komunikacji publicznej jak również prywatnej – dodał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. MPK zainteresowane pojazdami zasilanymi wodorem - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski