Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków musi mieć w końcu metro

Redakcja
Większa część komunikacji miejskiej mogłaby być prowadzona w podziemiach - np. pod Alejami FOT. WOJCIECH MATUSIK
Większa część komunikacji miejskiej mogłaby być prowadzona w podziemiach - np. pod Alejami FOT. WOJCIECH MATUSIK
Kraków powinien stawiać na swe naturalne atuty: naukę, turystykę i rozwój nowoczesnych technologii. Rozwój miasta nie powinien zniszczyć jego zabytkowego charakteru. Aby to osiągnąć, konieczne są m.in. przemyślane rozwiązania komunikacyjne.

Większa część komunikacji miejskiej mogłaby być prowadzona w podziemiach - np. pod Alejami FOT. WOJCIECH MATUSIK

Mówi KRZYSZTOF STYPUŁA

Pojawiające się propozycje gondol napowietrznych zniszczyłyby zabytkowy charakter Krakowa. Jedynym sensownym rozwiązaniem komunikacji miejskiej w śródmieściu jest schowanie jej pod ziemię, czyli metro - łączące centrum miasta z Nową Hutą, z południowymi osiedlami od strony Wieliczki, z Azorami, a w przyszłości z Kampusem UJ na Ruczaju i z sąsiednimi osiedlami. Przy końcowych stacjach metra, np. od strony Wieliczki, parking w systemie "park & ride", gdzie zostawiają samochody ci, którzy chcą uniknąć parkowania w centrum. Parking darmowy dla tych, którzy wykupią bilet metra. Trzeba powiedzieć wyraźnie: tzw. szybki tramwaj nie jest rozwiązaniem docelowym na lata, to jedynie chwilowa ulga dla komunikacji miejskiej za cenę spowalniania innych środków transportu. Wystarczy porównać nasz szybki tramwaj z metrem w Warszawie, by zobaczyć przewagę tego ostatniego środka lokomocji.

Zobacz więcej pomysłów na to, jak powinien wyglądać Kraków w 2025 roku >>

Uzupełnieniem metra powinna być nowoczesna, szybka kolejka do Balic. Dalej aktualny jest pomysł wykorzystania torów kolejowych i szynobusów do powiązania sąsiednich gmin i terenów podmiejskich z centrum miasta.

Z rozwiązań drogowych od lat prosi się połączenie z autostradą tunelem pod Wzgórzem św. Bronisławy. Istotne dla odciążenia miasta od ruchu tranzytowego jest wybudowanie północnej obwodnicy i udrożnienie wyjazdu w kierunku Kielc i Warszawy.

Problem parkowania aut powinien zostać rozwiązany przez budowę podziemnych parkingów pod niektórymi placami i parkami, np. pod pl. Biskupim, Parkiem Krakowskim itd. Pilnego rozwiązania wymaga problem parkowania przy dworcu kolejowym i autobusowym, np. przez dobudowanie dodatkowej płyty nad istniejącym parkingiem galerii handlowej. Trudno byłoby znaleźć w innych dużych miastach europejskich dworzec kolejowy bez parkingów.

Ten sam problem mają nowo oddawane inwestycje mieszkaniowe, konieczna jest więc zmiana polityki udzielania pozwoleń na budowę. W sytuacji posiadania w rodzinach często dwu aut należy wymagać od inwestorów, aby liczba miejsc parkingowych pod budynkami przekraczała liczbę mieszkań - co może być związane z projektowaniem dwu- lub trzypoziomowych parkingów pod budynkami.

Jeżeli nie chcemy mieć przykrych następstw klimatycznych i smogu nad Krakowem, to nie należy zabudowywać bulwarów wzdłuż Wisły, gdyż jest to jedyny naturalny korytarz wentylacyjny miasta. Co do różnych pomysłów na zagospodarowanie brzegów Wisły - zamiast kosztownych kładek dla pieszych można by powrócić do tradycji przewozu łódką na drugi brzeg, np. spod Wawelu pod Mangghę.

Odrębnym problemem jest uporządkowanie zagospodarowania przestrzennego obszarów pomiędzy starą częścią Krakowa a Nową Hutą oraz najbardziej obecnie zaniedbanej części Krakowa, jaką jest Nowa Huta. Wiele obiektów, takich jak stare pawilony handlowe, budynki poprzemysłowe czy budynki po byłych hotelach robotniczych powinny zniknąć z tego terenu, a na ich miejsce stopniowo należy wprowadzać zabudowę mieszkaniową i biurową odpowiadającą współczesnym standardom.
W tym rejonie Krakowa należałoby także ulokować strefę pod rozwój przedsiębiorstw działających w obszarze tzw. czystego przemysłu i nowoczesnych technologii. Strefa taka powinna zostać połączona odcinkiem drogi o standardzie drogi szybkiego ruchu z autostradą A4.

Problemem naszych tzw. stref ekonomicznych jest fakt, iż nie wystarczy przeznaczyć terenu na taką strefę, ale trzeba zatroszczyć się o infrastrukturę na tym obszarze oraz zapewnić jego skomunikowanie z siecią autostradową, lotniskiem etc.

Notował ARKADIUSZ MACIEJOWSKI

Krzysztof Stypuła

Wykładowca Politechniki Krakowskiej. Członek wielu organizacji naukowych, m.in. Sekcji Mechaniki Konstrukcji i Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN. Wykonawca ponad 150 prac naukowo-badawczych (10 grantów), w tym cyklu kilkudziesięciu prac dotyczących drgań wywołanych budową i eksploatacją warszawskiego metra oraz drgań kolejowych.

KOMENTUJĄ DLA KRONIKI

MONIKA URBAN, studentka

Moim zdaniem jedną z kluczowych inwestycji, jaką Kraków powinien poczynić w najbliższych latach, jest budowa linii tramwajowej Wielicka - Lipska. Zdecydowanie ułatwi to komunikację w mieście i skróci czas podróży między różnymi fragmentami miasta. Po drugie, uważam, że miasto powinno zaprzestać skracania kolejnych linii autobusowych. Przesiadki - wbrew opinii urzędników - są naprawdę bardzo uciążliwe i wydłużają czas podróży.

Dodatkowo przy przesiadkach marnuje się pieniądze, bo często tracą ważność bilety np. 15-minutowe. Uważam, że powinno się także cały czas modernizować pojazdy - tak, aby po Krakowie kursowało coraz więcej nowoczesnych tramwajów i autobusów, wyposażonych w automaty biletowe i zapowiedzi głosowe kolejnych przystanków.

Już wiele razy pojawiał się też temat budowy metra. Myślę, że byłoby ono bardzo dobrym rozwiązaniem dla naszego miasta. Urzędnicy powinni również podjąć jakieś działania, aby tak często nie podnosić cen biletów.

TOMASZ BIELECKI, miłośnik komunikacji miejskiej

Zdecydowanie postawiłbym na rozbudowę infrastruktury tramwajowej. Powinny pojawić się nowe torowiska, np. na Azory, Prądnik, a w dalszej kolejności nawet do Skawiny. Część komunikacji miejskiej powinna być sprowadzona do podziemi. Należy budować więcej tuneli tramwajowych, np. pod Alejami Trzech Wieszczów.

Jestem również zwolennikiem planowanej przez miasto remarszrutyzacji - tak, aby uporządkować wszystkie linie. W krótszej perspektywie powinno się także rozbudować system informacji pasażerskiej. Tablice instalowane na przystankach mogłyby wskazywać także czas przyjazdu linii autobusowych. Zdecydowanie ułatwiłoby to pasażerom poruszanie się po mieście i zwiększyłoby komfort jazdy.

Oferta komunikacji miejskiej musi być ciągle poszerzana

* Codziennie z krakowskiej komunikacji miejskiej korzystają setki tysięcy pasażerów. Kraków musi postawić więc na nowe, sprawdzone w zachodnich krajach rozwiązania, aby poprawić swą ofertę przewozową. Przede wszystkim aż prosi się o budowę chociaż jednej nitki metra łączącej centrum miasta z Nową Hutą. Jednocześnie musi być rozwijana kolej aglomeracyjna, połączona z budową parkingów przy stacjach oraz dworcach kolejowych.

Problemy do rozwiązania

40: Tyle procent krakowskich kierowców w najbliższych latach nie będzie miało miejsca, żeby zaparkować swoje samochody w centrum miasta. Konieczne jest więc tworzenie nowych miejsc parkingowych.

* W bardzo małym stopniu wykorzystywany jest potencjał Wisły. Rozwijany powinien być transport wodny, który pod Wawelem w tej chwili praktycznie nie istnieje.

* Zagospodarowanie przestrzenne - szczególnie Nowej Huty - musi zostać uporządkowane. Z krajobrazu tej historycznej części miasta powinno zniknąć wiele szpecących budynków.

WYŚLIJ **DO** NAS LIST:**al. Pokoju 3, 31-548 Kraków, z dopiskiem Kraków 2025

WYŚLIJ E-MAIL: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski