Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na Kazimierzu ma powstać nowa ulica, ale planują zablokowanie Starowiślnej. Mieszkańcy krytykują pomysły urzędników

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W 2020 r. mieszkańcy protestowali na ul. Starowiślnej przeciwko ograniczeniom w ruchu na Kazimierzu. Teraz pojawiły się kolejne koncepcje zmian, które wzbudziły oburzenie.
W 2020 r. mieszkańcy protestowali na ul. Starowiślnej przeciwko ograniczeniom w ruchu na Kazimierzu. Teraz pojawiły się kolejne koncepcje zmian, które wzbudziły oburzenie. Konrad Kozłowski
Rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu przygotowywane są przez urzędników w rejonie granicy Kazimierza i Grzegórzek. Zarząd Dróg Miasta Krakowa prowadzi obecnie postępowanie przetargowe na koncepcję nowej drogi, która ma połączyć ul. Dietla z Wrzesińską. Ta miejska jednostka przygotowuje się też do przebudowy ul. Starowiślnej. Mieszkańcy są mocno zaniepokojeni planami wprowadzenia na niej dużych ograniczeń dla samochodów, jakie przedstawiono w ramach projektu "Klimatyczny Kwartał", za który odpowiada inna miejska jednostka - Zarząd Transportu Publicznego.

FLESZ - Polacy mogą tankować najtańsze paliwo w Europie

- Już teraz na ulicach Dietla, Starowiślnej i Wielopole tworzą się duże korki. Tak nawet było w ostatnią sobotę. Miasto z jednej strony planuje nową drogę, ale z drugiej zamierza znacznie ograniczyć ruch na pozostałych ulicach w tym rejonie, w tym głównie na Starowiślnej. To spowoduje tylko jeszcze większe zatory w ruchu, hałas i spaliny pod oknami - komentuje jedna z mieszkanek.

Miasto przygotowuje się do przebudowy ul. Starowiślnej.
Miasto przygotowuje się do przebudowy ul. Starowiślnej. Andrzej Banaś

Michał Pyclik z ZDMK przekonuje: - Budowa nowej drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej tego obszaru.

Mieszkańcy zwracają jednak uwagę, że w tym przypadku urzędnicy mówią o "poprawie dostępności komunikacyjnej", a tuż obok na ul. Strowiślnej planują ogromne ograniczenia w ruchu, a więc tę dostępność zamierzają znacznie utrudnić.

Budowa nowej drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską jest tylko jedną ze zmian planowanych w tym rejonie, gdzie przygotowywana jest ogromna rewolucja w organizacji ruchu. Koncepcję w tym zakresie przedstawiono w ramach masterplanu dla "Klimatycznego Kwartału", czyli projektu zagospodarowania obszaru ograniczonego ulicami Dietla, Grzegórzecką, aleją Daszyńskiego i Wisłą.

Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać w rejonie budowanej estakady kolejowej i połączyć ul. Dietla z Wrzesińską.
Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać w rejonie budowanej estakady kolejowej i połączyć ul. Dietla z Wrzesińską.

W tym dokumencie zamieszczono propozycje zmian komunikacyjnych, polegających m.in. na wprowadzeniu jednego kierunku ruchu na ul. Starowiślnej w ramach jej przebudowy - można byłoby przejeżdżać nią od ul. Dietla do ul. Miodowej, a w przeciwnym kierunku od ul. Podgórskiej do łącznika ul. Starowiślnej z ul. Dajwór (na wysokości ul. Rzeszowskiej). Pomiędzy ul. Miodową a tym łącznikiem, ul. Starowiślna byłaby więc wyłączona z ruchu samochodowego. Uzyskana w ten sposób przestrzeń miałaby pozwolić na powiększenie znajdującego się tam skweru Berrecciego (przy skrzyżowaniu z ul. Dajwór).

Ruch jednokierunkowy wprowadzony zostałby także na sąsiednich ulicach: Halickiej, Wawrzyńca i Podgórskiej, a odwrócenie kierunku na ul. Przemyskiej i Rzeszowskiej.

Kraków. Na Kazimierzu ma powstać nowa ulica, ale planują zablokowanie Starowiślnej. Mieszkańcy krytykują pomysły urzędników

Po wybudowaniu tzw. Nowej Halickiej, pomiędzy ul. Wrzesińską i ul. Dietla, proponowane jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Wrzesińskiej.

Masterplan zakłada też m.in. wprowadzenie jednego kierunku ruchu na ul. Grzegórzeckiej (pomiędzy ul. Wielopole i ul. Metalowców). Nie byłoby więc możliwości przejazdu z ul. Dietla przez ul. Grzegórzecką do ronda Grzegórzekiego. Obowiązywałby tylko jeden kierunek - w przeciwną stronę. W zamian w rejonie placu handlowego przy Hali Targowej powstałby plac Grzegórzecki z elementami zieleni i małej architektury.

Na wysokości Hali Targowej ma powstać plac Grzegórzecki. Ulica Grzegórzecka będzie jednokierunkowa.
Na wysokości Hali Targowej ma powstać plac Grzegórzecki. Ulica Grzegórzecka będzie jednokierunkowa. Materiały prasowe

Koncepcja przewiduje też odcięcie al. Daszyńskiego od ul. Grzegórzeckiej, a także odwróceniem kierunku ruchu na ul. Siedleckiego oraz wprowadzeniem jednego kierunku ruchu na fragmencie ul. Miodowej pomiędzy ul. Halicką a ul. Siedleckiego.

Okoliczni mieszkańcy i krakowscy kierowcy z dużymi obawami przyjęli proponowane rozwiązania. Alarmują, że takie pomysły doprowadzą do zakorkowania Kazimierza. Zwracają uwagę, że zablokowanie przejazdu ul. Starowiślną (w rejonie ul. Dajwór) poprzez poszerzenie tam skweru, spowoduje, że jadąc od strony ul. Dietla, jak nie skręci się w ul. Krakowską, to nie będzie już możliwości przejazdu do ronda Grzegórzeckiego na wprost ul. Dietla albo przez ul. Starowiślną i do ul. Podgórskiej. Pozostanie jedynie takie rozwiązanie, że z ul. Dietla będzie można skręcić w ul. Starowiślną, dalej w ul. Miodową, Siedleckiego, dojechać do al. Daszyńskiego i dalej w kierunku ronda Grzegórzeckiego. To jednak będzie jazda labiryntem mniejszych ulic.

W rejonie skrzyżowania ul. Starowiślnej i Dajwór ma zostać poszerzony skwer Berrecciego.
W rejonie skrzyżowania ul. Starowiślnej i Dajwór ma zostać poszerzony skwer Berrecciego. Anna Kaczmarz

W urzędzie wyjaśniają, że przeprowadzono tam konsultacje z mieszkańcami dotyczące "Klimatycznego Kwartału" i na ich podstawie wybrano rozwiązania rekomendowane w masterplanie.

- Żadne ostateczne decyzje dotyczące wprowadzenia wszystkich zmian zaplanowanych w masterplanie nie zostały podjęte - zaznaczają w magistracie.

ZDMK szykuje się natomiast do przebudowy ul. Starowiślnej na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. - Trwa przygotowanie materiałów do ogłoszenia przetargu na opracowanie koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i dokumentacji projektowej. Czas potrzebny na jej opracowanie to 18 miesięcy od podpisania umowy. Roboty budowlane planujemy realizować w cyklu dwuletnim - informuje Michał Pyclik.

Szacunkowy koszt koncepcji przebudowy ul. Starowiślnej to 400 tys. zł, dokumentacji projektowej - 800 tys. zł, a robót budowlanych - 60 mln zł.

Przypomnijmy, że w 2020 r. odbyły się konsultacje społeczne dotyczące planowanej przebudowy ul. Starowiślnej. Ich uczestnicy byli za tym, by na odcinku ul. Starowiślnej między ul. Dietla a mostem Powstańców Śląskich wprowadzić zieleń, zwiększyć powierzchnię dla pieszych, utworzyć drogę dla rowerzystów. Najwięcej głosów uzyskał wariant zakładający, że ruch samochodowy zostanie ograniczony do jednego kierunku - w stronę Podgórza.

W przypadku budowy ulicy łączącej ul. Dietla z Wrzesińską w urzędzie przyznają, że inspiracją do tego przedsięwzięcia były zmiany, jakie w tej przestrzeni dokonała ogromna inwestycja PKP w centrum, której elementem są powstające - między ul. Kopernika i Miodową - estakady kolejowe i przystanek PKP Kraków Grzegórzki (na wysokości Hali Targowej).

Estakady powstają w miejscu nasypu kolejowego. Dzięki temu pojawiła się przestrzeń łącząca Kazimierz z Grzegórzkami. Stworzyła się także możliwość budowy drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską. ZDMK prowadzi obecnie przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji tej ulicy.

Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać obok budowanej estakady kolejowej.
Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać obok budowanej estakady kolejowej. Anna Kaczmarz

- Koncepcja pokaże, ile może kosztować realizacja inwestycji i będziemy występować o środki na dokumentację a później realizację. Koncepcja powinna powstać w 8 miesięcy od podpisania umowy. Zapewne kolejny rok potrzebny będzie na opracowanie projektu i dopiero wtedy możemy szukać wykonawcy prac w terenie - informuje Michał Pyclik.

W przetargu na koncepcję ul. Nowej Wrzesińskiej wpłynęły dwie oferty krakowskich firm: FDELITA (58 tys. zł) oraz spółki Projektanci (ponad 286 tys. zł). Na sfinansowanie zamówienia ZDMK planowało przeznaczyć do 300 tys. zł. Obie przetargowe propozycje mieszczą się w tej kwocie. Jest więc szansa, że po sprawdzeniu ofert dojdzie do rozstrzygnięcia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski