Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków niecierpliwie czeka na ten moment. Niedługo otwarcie mostu kolejowego i kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą ZDJĘCIA

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Do końca zmierza budowa trzeciego mostu kolejowego oraz kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą, łączącej Zabłocie z Grzegórzkami i Kazimierzem. Dobra wiadomość dla rowerzystów i pieszych przed majówką. W piątek (28 kwietnia) Bulwar Kurlandzki zostanie ponownie udostępniony dla codziennych podróży. Zmieni się także organizacja ruchu na ul. Podgórskiej - w kierunku ul. Starowiślnej będą wytyczone dwa pasy ruchu.

- W ścisłym centrum Krakowa ciężkie maszyny kolejowe pracują pełną parą. Wysypują kruszywo, układają podkłady i szyny kolejowe, podbijają tory. Trwa kluczowy etap prac przed oddaniem do użytku zmodernizowanej linii średnicowej - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dodatkowe tory dla szybkiej kolei

Budowa mostów nad Wisłą i kładki Grzegórzki - Zabłocie prowadzona jest w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W ramach tego zadania powstały już dwa mosty, a teraz na ukończeniu jest trzecia przeprawa wraz z kładką pieszo-rowerową.

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

W ramach inwestycji powstały już także m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową. Przebudowywany jest także wiadukt nad ul. Grzegórzecką i powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

Trwają prace związane z budową przystanku Kraków Grzegórzki i dodatkowej pary torów w centrum Krakowa.

Kraków. Prace przy stacji Grzegórzki trwają. Betonowe klatki...

Miasto przekazało na kładkę 70 mln zł

Koncepcja dobudowy do jednego z mostów nad Wisłą kładki pieszo–rowerowej pojawiła się już w trakcie inwestycji kolejowej. Złożona miastu - pod koniec lutego 2020 r. - oferta przez PKP PLK dotycząca dodatkowej infrastruktury opiewała na kwotę ponad 93 mln zł. Władze miasta zdecydowały się na negocjacje z PKP PLK i wykonawcą - firmą Strabag. Ostatecznie ustalono, że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł. Z zakresu inwestycji wyłączono jedynie prace dotyczące usunięcia kolizji wynikającej z przebiegu sieci energetycznej.

17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania inwestycji kolejowej i przeznaczenia na ten cel łącznie 70 mln zł (5 mln zł – 2020 r.; 27 mln zł – 2021 r.; 38 mln zł – 2022 r.).

Pod koniec maja stadion Wisły ma być w pełni gotowy, by ponownie powitać kibiców.

Stadion Wisły Kraków otrzyma "drugą skórę". Coraz bliżej zak...

W ramach inwestycji powstają ciągi piesze i rowerowe na jednym z mostów kolejowych oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Nowa infrastruktura pieszo–rowerowa powstaje na długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze mają być przystosowane dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski