Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Niekończące się poprawki na ulicy Krakowskiej. Zamontują na niej 300 znaków i 130 słupków ozdobnych [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Przedstawiciele zarządu dróg prowadzą odbiory techniczne przebudowanej ul. Krakowskiej. Nadal mają uwagi dotyczące nierówności chodników i płyt torowych. Wykonawca ma także wprowadzić nową organizację ruchu. W ramach tego zadania zamontowanych zostanie 300 znaków i 130 słupków ozdobnych.

FLESZ - Chcesz się budować ? Dobrze się przygotuj

- Prowadzimy odbiory techniczne na ulicy Krakowskiej. Nadal mamy uwagi dotyczące nierównych chodników w niektórych miejscach. Podobnie jest z płytami torowymi. Nierówno zostały ułożone także np. niektóre studzienki odwadniające - informuje Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Przyznaje, że może dojść do sytuacji, w której po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu (wykonawca ma to zrobić do 22 listopada) ul. Krakowską i mostem Piłsudskiego będą mogły jeździć samochody, a pracownicy budowy będą kontynuować poprawianie nowej nawierzchni, tak by spełniała wymagane standardy.

- Trakcja SA nie chce komentować doniesień dotyczących jakości realizowanych prac, które pojawiają się w przestrzeni medialnej. Właściwym miejscem do rozstrzygnięć w kwestiach jakościowych jest procedura odbioru robót budowlanych. Jednocześnie wykonawca podkreśla, że w przypadku stwierdzenia wad, nie zamierza uchylać się od swoich obowiązków wynikających z kontraktu - wyjaśnia Maciej Grajewski, rzecznik spółki Trakcja SA. Ta firma w konsorcjum z Comsa S.A.U. jest wykonawcą przebudowy ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego i skrzyżowaniem ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej.

Przypomnijmy, że tramwaje przejechały ul. Krakowską dopiero w połowie sierpnia. Wciąż jednak nie mogą nią jeździć samochody. Zgodnie z aneksem do umowy przebudowa ul. Krakowskiej miała się zakończyć do 2 września. Ze względu na wprowadzone z powodu pandemii nowe rozwiązania komunikacyjne w mieście (m.in. poszerzanie chodników, tworzenie nowych dróg rowerowych) wykonawca miał natomiast do 30 września wprowadzić nową organizację ruchu, tak by ul. Krakowską, most Piłsudskiego i wyłączone odcinki ul. Dietla przywrócić dla ogólnodostępnego ruchu samochodowego. Tak się nie stało do dziś. Wykonawca zdeklarował, że nową organizację ruchu wykona do 22 listopada. Zdaniem urzędników to powinno zostać zrobione szybciej.

W firmie Trakcja SA poinformowała, że otrzymała akceptację rozwiązania, polegającego na tymczasowej organizacji ruchu, w związku z wytycznymi ZDMK w tym zakresie. - Podkreślenia wymaga fakt, że procedura zatwierdzenia rozwiązań w zakresie organizacji ruchu jest kilkuetapowa i wymaga współdziałania szeregu podmiotów, co powoduje, że jest czasochłonna - przekonuje Maciej Grajewski.

W ZDMK zapytaliśmy więc, dlaczego najpierw wprowadza się tymczasową organizację ruchu. - W związku z przedłużającym się czasem realizacji zadania przez wykonawcę przedawnieniu uległ projekt stałej organizacji ruchu - wyjaśniają w ZDMK. - Projekt docelowej organizacji ruchu na ul. Krakowskiej został zmodyfikowany w trakcie trwania przebudowy, ponieważ wygasła ważność uzgodnień do wcześniej wykonanego projektu oraz dodatkowo organizację ruchu na ul. Krakowskiej należało dowiązać do nowej organizacji ruchu wprowadzonej w międzyczasie na ul. Dietla - dodają.

Poinformowano nas również, że na przebudowanej ul. Krakowskiej w ramach nowej organizacji ruchu wykonano miejsca postojowe oraz tzw. przystanki wiedeńskie i w sumie zamontowanych zostanie ok.130 słupków ozdobnych oraz ok. 300 znaków pionowych.

- Wykonawca poinformował nas, że potrzebuje około czterech tygodni na wyprodukowanie słupków ozdobnych oraz dwa tygodnie na ich montaż, stąd decyzja o wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu na ul. Dietla i dopuszczeniu na niej ruchu - tłumaczą w ZDMK.

Obecnej wykonawca zdeklarował, że prace związane z organizacją ruchu będzie wprowadzał między 11 a 22 listopada br. - Termin – 22 listopada – wskazany przez wykonawcę jako ostateczny dla wdrożenia stałej organizacji ruchu nie uzyskał akceptacji zamawiającego - ZDMK. Wykonawca był z wyprzedzeniem informowany o wprowadzanych zmianach i miał możliwość organizacji pracy w taki sposób, aby ten ostatni etap zrealizować we wcześniejszym terminie. W ramach odbioru końcowego inwestycji dokonana zostanie analiza terminowości wykonanych prac, a w konsekwencji opóźnień naliczone zostaną kary umowne przewidziane w kontrakcie - zaznaczają w ZDMK.

Przypomnijmy, że modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego rozpoczęła się pod koniec marca ubiegłego roku. Początkowo planowano zakończenie prac na koniec stycznia tego roku. W zeszłym roku plany pokrzyżowały prace archeologiczne.

Na początku tego roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram, według którego na początku maja zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.

Od marca pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.

Pod koniec maja tego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.

Później pojawiły się problemy z nawierzchnią. Pod koniec czerwca wyszło na jaw, że wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię.

- Na przyczyny opóźnień prac wskazywaliśmy kilkukrotnie, wśród nich należy wskazać na wiosenny „lockdown”, spowodowany pandemią COVID-19, jak również odkrycia archeologiczne, których dokonaliśmy w toku realizowanych robót, co wymagało od nas każdorazowego wstrzymania wykonawstwa, do czasu przeprowadzenia stosownych prac, konserwatorsko-archeologicznych - wyjaśnia Maciej Grajewski.

W ramach przebudowy ul. Krakowskiej przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona została jednak sama jezdnia dla samochodów. Liczba miejsc parkingowych zmniejszyła się o około 20 proc. Wybudowane zostały jednak zatoki parkingowe dla aut. W związku ze zmianami tramwaje i samochody będą na znacznej ul. Krakowskiej korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Wzdłuż chodników zasadzono zieleń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski