Kraków. Nowe bulwary i dwie przeprawy przez Wisłę. Czy prezydent spełni obietnicę?

Bartosz DybałaZaktualizowano 
Urzędnicy szykują się do realizacji projektu, w ramach którego ma powstać m.in. ponad 50 km nowych ścieżek rowerowych.

Zarząd Inwestycji Miejskich szuka firmy, która stworzy koncepcję kładki przez Wisłę, łączącą Dębniki i Salwator. To jeden z elementów większego projektu, którego realizację szumnie zapowiadał prezydent Jacek Majchrowski podczas kampanii wyborczej.

Chodzi o zagospodarowanie bulwarów wiślanych. Na razie - kilka miesięcy po wyborach - inwestycja jest na bardzo wstępnym etapie. Wiadomo, że ma powstać ponad 50 km nowych tras rowerowych, a całe przedsięwzięcie zaplanowano na aż cztery lata.

50 kilometrów ścieżek

Prezydent Krakowa podpisał ostatnio zarządzenie w sprawie powołania zespołu zadaniowego, który ma się zająć realizacją projektu „Wisła Łączy”. Jego przewodniczącym został Jerzy Muzyk, wiceprezydent miasta ds. zrównoważonego rozwoju, a zastępcą Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej. Jeśli zadanie uda się zrealizować zgodnie z planem, za cztery lata mieszkańcy będą mogli przejść bądź przejechać rowerem czy na rolkach po nowych bulwarach wiślanych.

Projekt zakłada przede wszystkim wybudowanie ponad 50 kilometrów tras dla pieszych i rowerzystów, a także kajakowych, ciągnących się wzdłuż Wisły i jej dopływów.

- Dokładne przebiegi ścieżek pieszo-rowerowych, a tym samym rejony Krakowa, które zostaną ze sobą połączone, będą znane dopiero po opracowaniu projektu koncepcyjnego - tłumaczy Katarzyna Przyjemska-Grzesik z ZZM.

W ramach inwestycji ma też powstać m.in. sześć stacji Park&Bike. Będą one zlokalizowane przy nowych parkingach, które urzędnicy chcą budować na obrzeżach miasta: w Tyńcu, Mydlnikach, Witkowicach, Batowicach, Wolicy oraz Zbydniowicach.

Kraków. Nowe estakady i mosty na Wiśle, czyli postępuje giga...

- Założenie jest takie, że stacje P&B będą działały w oparciu o zasady Park&Ride, z tą różnicą, że użytkownicy aut będą przesiadać się na rowery miejskie - dodaje Przyjemska-Grzesik. Rowery będzie można wypożyczyć właśnie na wspomnianych stacjach. Powstaną również wypożyczalnie kajaków.

„Będą rozmieszczone równomiernie wzdłuż wszystkich bulwarów, tak aby mieszkańcy mogli korzystać z rzek do szybkiego i zdrowego przemieszczania się” - tłumaczą urzędnicy. I dodają, że „dzięki stworzeniu ciągu tras pieszo-rowerowych i kajakowych mieszkańcy będą mogli w sposób szybki i bezpieczny przemieszczać się po mieście”. Ciągłość tras zostanie zapewniona poprzez budowę kilku kładek oraz przystani.

W ramach inwestycji zaplanowano również budowę nowych przepraw przez Wisłę. Jedna z kładek ma połączyć Dębniki z Salwatorem. O jej budowę zabiegali mieszkańcy i miejscy radni.

- Na wysokości Zwierzyńca i Dębnik nie ma żadnej przeprawy przez Wisłę, a bardzo by się taka przydała, tak dla pieszych, jak i rowerzystów - mówił na naszych łamach Rafał Komarewicz z prezydenckiego klubu „Przyjazny Kraków”. Dodawał, że teraz trzeba korzystać z oddalonych mostów Dębnickiego i Zwierzynieckiego.

Mają powstać nowe kładki

Zarząd Inwestycji Miejskich zaczął już szukać wykonawcy, który stworzy koncepcję nowej kładki pieszo-rowerowej. „Dokumentacja pozwoli określić, jak będzie wyglądać kładka, w którym miejscu zepnie brzegi rzeki, a także, jaka będzie szacunkowa wartość inwestycji” - tłumaczą urzędnicy.

Potrzebne będą również uzgodnienia z konserwatorem zabytków, ponieważ teren, gdzie ma powstać kładka, znajduje się pod jego ochroną. - Koncepcja powinna przedstawiać jedynie rozwiązania, które są możliwe i realne do wykonania - tłumaczy Łukasz Szewczyk, pełniący obowiązki dyrektora ZIM.

Druga z zaplanowanych kładek ma połączyć Kazimierz z Ludwinowem. - Trwa postępowanie o pozwolenie na budowę - dodaje Przyjemska-Grzesik. Przypomnijmy, że z budową tej przeprawy od początku jest problem. Przykładowo w ubiegłym roku negatywną opinię dla tej inwestycji wydał Narodowy Instytut Dziedzictwa - instytucja podległa Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Powód? Budowa kładki Kazimierz - Ludwinów w obecnej formie jest niewskazana i miałaby negatywny wpływ na wartość historyczną zabytkowego centrum Krakowa. Wnioskodawcą opinii był wojewódzki konserwator zabytków. Teraz urzędnicy czekają na jego wiążącą opinię „w sprawie konstrukcji”.

- W przyszłym tygodniu widzę się ze stroną społeczną, która jest przeciwna budowie tej kładki - mówi nam Monika Bogdanowska, wojewódzka konserwator zabytków.

Urzędnicy zakładają, że cały projekt „Wisła Łączy” uda się zrealizować w cztery lata.

- Harmonogram zadania przewiduje 2 lata (2019-2020) na opracowanie dokumentacji projektowej oraz 2 lata (2021-2022) na realizację inwestycji - kwituje Katarzyna Przyjemska-Grzesik z ZZM.

Nowe ścieżki rowerowe

W ubiegłym roku w Krakowie oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik, tym bardziej, że zgodnie z urzędniczymi zapowiedziami, miały powstać 23 km tras dla cyklistów! Dlaczego tak się nie stało? Urzędnicy tłumaczą, że to sytuacja w branży budowlanej „odbiła się na zaplanowanych do realizacji inwestycjach”. - W przetargach oferenci dawali wyższe stawki niż przewidywały nasze kosztorysy.

Były też sytuacje, w których nie było chętnych do realizacji zadań - tłumaczą w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa. Zapytaliśmy urzędników, ile kilometrów ścieżek rowerowych powstanie w tym roku i na których odcinkach. Urzędnicy stwierdzili, że na to pytanie będą mogli odpowiedzieć... po zakończeniu 2019 roku. Aktualnie powstaje m.in. ścieżka rowerowa od ul. Przybyszewskiego - wzdłuż ulic Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej - do granic Krakowa. Będzie miała 4 kilometry.

WIDEO: Trzy Szybkie. Prof. Jarosław Flis: Opozycja zrobiła wiele, by umożliwić sukces wyborczy PiS

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Nowe bulwary i dwie przeprawy przez Wisłę. Czy prezydent spełni obietnicę? - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość
2019-06-03T08:52:09 02:00, ola:

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

Bo na tym polega sens miasta, że płacisz też za coś, z czego nie korzystasz

K
KRW 2265

Spokojnie,jak poziom wody w Wiśle trochę opadnie radni zorganizują punkt wypożyczania woderów i szczudeł.Na KKM będzie kapok bezpłatny.Bez karty 10 PLN.

G
Gość

Komarewicz odniósł sukces 5 lat z kumplami buduje "kładkę niewidkę IM Majchrowskiego" na Żabiniec.

K
Kraków

Pomysł na "rewitalizację" bulwarów i parków w Krakowie: nawalić dziesiątek lub setek oczojebnych lamp LEDowych zapewniających oświetlenie ala szpitalny korytarz, likwidującą jakąkolwiek intymność i prywatność spacerujących i odpoczywających w tych miejscach.

o
olo
2019-06-03T08:52:09 02:00, ola:

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

2019-06-03T11:12:19 02:00, Amen:

Głupota nie boli i potrafi PiSać.

Piszesz to z własnego doświadczenia? Skąd ta samokrytyka? Zazwyczaj było szczekanie, że wam się te ścieżki po prostu należą

S
Stach

Zamiast kładek, przez które przechodzi kilkanaście osób dziennie, budować przejścia podziemne. Przez skrzyżowanie al. A. Mickiewicza-Reymonta-Czysta przechodzi ok. 25 tys osób dziennie i przejeżdża ok. 20 tys. samochodów. To jest problem. A takich skrzyżowań w Krakowie są dziesiątki, szanowny panie prezydencie i mało rozgarnięci radni!

A
Amen
2019-06-03T08:52:09 02:00, ola:

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

Głupota nie boli i potrafi PiSać.

o
ola

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

G
Gość

To jakiś żart? Z okazji 1 czerwca? Zespół zadaniowy to dodatkowa kasa dla urzędników? Jeśli tak to proponuję wynagrodzenie po realizacji - jak za 4 lata będzie 50 km to dostają kasę. Jak nie będzie 50 km to za każdy brakujący km wpłacają ze swoich do kasy miasta.

g
gfff

A gdzie ścieżka od Mydlnik? Trzeba jechać między autami zapchaną i dziurawą Balicką albo polami... A to przecież fragmeny Młynówki!

S
Smok

Kraków. Miasto z betonu.

O
Oszukany przez JM

A tramwaj na Górkę Narodową to kiedy wreszcie? W 2142 roku?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3