Kraków. Nowy tor budowanej estakady. Podróżnych czekają jednak duże utrudnienia

Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
Już we wtorek wieczorem pociągi zaczną kursować po pierwszym - z czterech planowanych - nowym torze od stacji Kraków Gł., przez nowe estakady i wiadukty nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową, aż do ul. Podgórskiej. W poniedziałek wzięliśmy udział w technicznym przejeździe po tym nowym torze.

Zanim jednak regularne, pasażerskie pociągi trafią na nowy tor, podróżnych czekają duże utrudnienia. - Niecodzienna operacja została szczegółowo przygotowana. Zacznie się o godz. 8 i potrwa ok. 12 godzin. W tym czasie zbudowane, sprawdzone i odebrane będą urządzenia niezbędne do przeniesienia ruchu pociągów z jednego (dotychczasowego) toru na drugi. Prace zostały tak zaplanowane, by zminimalizować zmiany dla podróżnych - przekonują kolejarze.

Niemniej jednak we wtorek, od godz. 8 do 20, między Krakowem Gł. a Płaszowem pociągi nie będą w ogóle kursowały. - Wiosenna powódź miała wpływ na tempo robót. Wykonawca musiał wstrzymać i nadrobić część prac, dlatego nie było możliwości określenia z dużym wyprzedzeniem daty przeniesienia ruchu pociągów i ujęcia informacji w rozkładach jazdy - przekonuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Zmiany w kursowaniu składów PKP obejmą kilkadziesiąt połączeń. Np. pociągi Przewozów Regionalnych w kierunku Suchej Beskidzkiej i Zakopanego będą rozpoczynać i kończyć kursy na przystanku Kraków Sanktuarium. Do Krakowa Gł. podróżnych zawiozą autobusy. Połączenia Kolei Małopolskich z Wieliczki zostaną skrócone do stacji Kraków Płaszów, a pociągi z przystanku Kraków Airport dojadą tylko do stacji Kraków Gł. W mieście, między stacjami, podróżni będą mogli korzystać z przejazdów komunikacją miejską. Przystanek Kraków Zabłocie będzie nieczynny. Część pociągów dalekobieżnych ominie stacje Kraków Gł. lub Płaszów. - Pasażerów o zmianach powiadomią informatorzy na peronach oraz drużyny konduktorskie w pociągach. Będą częste zapowiedzi głosowe na stacjach - zapewniają w PKP.

Łącznie, do 2020 roku, od stacji Kraków Główny do Płaszowa powstaną cztery nowe tory (dotychczas były dwa), z czego po dwóch poruszać będą się pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, a po dwóch pociągi dalekobieżne. Dzięki temu te pierwsze będą mogły dojeżdżać do centrum Krakowa - chociażby z Tarnowa czy Wieliczki - zdecydowanie szybciej.

Jeszcze w lipcu, m.in. wzdłuż ulicy Blich, rozpocznie się rozbiórka drugiej części ziemnego nasypu kolejowego, po którym do tej pory jeździły pociągi. Pierwsza część została już zdemontowana, a właśnie w jej miejsce powstały nowe estakady, a na nich pierwszy nowy tor (o długości ok. 1,5 km, ułożony na 2,8 tys. ton tłucznia), na który dziś wjadą pociągi.

- Ten nasyp, zbudowany ponad 170 lat temu, przestaje teraz dzielić Kraków. W jego miejsce powstają estakady, a pod nimi nowa przestrzeń, którą będzie można dodatkowo zagospodarować - zaznaczał wczoraj Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Z kolei Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PL podkreśla, że na pozostającej jeszcze części nasypu w pierwszej kolejności zdemontowane zostaną tory, później robotnicy przystąpią do wywożenia ziemi. - Po usunięciu nasypu ruszy budowa wiaduktów i estakad pod pozostałe trzy tory w tym miejscu - wyjaśnia Piotr Hamarnik.

Dodatkowe prace i koszty

Kontrowersje budzi natomiast fakt, że pociągi po wyjeździe ze stacji Kraków Główny, po pierwszym nowy torze dojadą od jutra na razie tylko w rejon ul. Podgórskiej. Tam... ponownie zjadą na stary tor. I tak będzie jeszcze przynajmniej przez kilka miesięcy. - Na dalszym odcinku trasy, za po-wstającym nowym mostem nad Wisłą, konieczne jest m.in. dodatkowe wzmocnienie gruntu - informuje Tomasz Siwiec, kierownik budowy z firmy Strabag, która jest wykonawcą inwestycji.

Jak udało nam się dowiedzieć, obecnie między wykonawcą a PKP PLK trwa ustalanie szczegółów wykonania tych dodatkowych prac oraz ich sfinansowania. Kosztować mogą bowiem nawet kilka milionów złotych (obecny koszt prowadzonych robót to w sumie przeszło 1 mld złotych).

Przedstawiciele firmy Strabag oceniają, że modernizacja krakowskiej linii średnicowej, która trwa od 2017 roku, jest obecnie na półmetku. - Właśnie na ok. 50 proc. szacujemy poziom zaawansowania prac - podkreślają w Strabag.

W ramach prowadzonych robót powstaną też m.in. nowe przystanki „Złocień” i „Grzegórzki”. Modernizowana jest też stacja w Płaszowie.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pacz i widź
2019-07-01T21:05:19 02:00, Winnetou:

Czy ktoś mi logicznie może wytłumaczyć gdzie tam się zmieszczą cztery tory?????

2019-07-02T05:40:47 02:00, Gość:

Stary nasyp bedzie rozebrany i tam pewnie powstanie kolejna estakada.

2019-07-02T07:27:17 02:00, Winnetou:

ale przecież jak można zauważyć na tej oddanej estakadzie mieści się tylko jeden tor?

bo to co widać na fotografiach to jest dopiero 1/4 estakady dlatego jest jeden tor. Cała estakada będzie 4 razy szersza niż ten obecny element. Zresztą na zdjęciach widać już konstrukcjhę pod drugi tor i częściowo wylaną płytę.

W
Winnetou
2019-07-01T21:05:19 02:00, Winnetou:

Czy ktoś mi logicznie może wytłumaczyć gdzie tam się zmieszczą cztery tory?????

2019-07-02T05:40:47 02:00, Gość:

Stary nasyp bedzie rozebrany i tam pewnie powstanie kolejna estakada.

ale przecież jak można zauważyć na tej oddanej estakadzie mieści się tylko jeden tor?

G
Gość
2019-07-01T21:05:19 02:00, Winnetou:

Czy ktoś mi logicznie może wytłumaczyć gdzie tam się zmieszczą cztery tory?????

Stary nasyp bedzie rozebrany i tam pewnie powstanie kolejna estakada.

G
Gość

Praca online dla każdego 52.300zł/miesię.cznie za 3-4 godziny pracy

zapi..sz się tu: systemzarabiania.pl

W
Winnetou

Czy ktoś mi logicznie może wytłumaczyć gdzie tam się zmieszczą cztery tory?????

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3