Kraków. Ograniczony wjazd samochodów od połowy 2024 roku. Całe miasto objęte Strefą Czystego Transportu! Jest projekt uchwały

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Granice Strefy Czystego Transportu mają się pokrywać z granicami administracyjnymi Krakowa.
Granice Strefy Czystego Transportu mają się pokrywać z granicami administracyjnymi Krakowa. Anna Kaczmarz
Od 1 lipca 2024 roku w Krakowie ma wejść w życie Strefa Czystego Transportu ograniczająca wjazd dla samochodów ze starymi silnikami, emitującymi nadmierną ilość spalin. W urzędzie przygotowano projekt uchwały w tej sprawie, który teraz zostanie poddany konsultacjom. Władze miasta szykują prawdziwą rewolucję - od początku strefą ma być objęte całe miasto, a nie tylko centrum.

- Wiosną odbyły się konsultacje społeczne, na podstawie których stworzono projekt uchwały w sprawie Stefy Czystego Transportu. Zgodnie z wymogami ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych teraz jeszcze raz, już na temat gotowego projektu, mają się wypowiedzieć mieszkańcy. Później ostateczną decyzję podejmie Rada Miasta Krakowa - informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Konsultacje społeczne projektu uchwały odbywają się od 20 września do 10 października 2022 r. Uwagi do projektu należy składać poprzez formularz konsultacyjny, który można znaleźć na stronie internetowej ZTP Kraków.

W przygotowanym projekcie termin wprowadzenia SCT wyznaczono na 1 lipca 2024 r., czyli o ponad rok w stosunku do pierwotnego projektu przedstawionego podczas konsultacji. Nowo zaproponowana data jest między innymi wynikiem postulatów zgłaszanych przez uczestników konsultacji.

Pierwszy etap zmian zaplanowano od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. mają podlegać bardzo łagodnym ograniczeniom. W przypadku pojazdów benzynowych oraz na LPG do SCT będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami Euro 1 lub wyprodukowane od 1992 r. W przypadku diesli obowiązywać mają normy - Euro 2 lub produkcja od 1995 r.

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 stycznia 2023 r. mają podlegać nieco surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że mieszkańcy decydujący się od tego momentu (1 stycznia 2023 r.) na zakup pojazdu muszą pamiętać, że zakupiony przez nich samochód musi spełniać wyższe normy emisji spalin Euro: w przypadku benzyny lub LPG - Euro 3 lub od 2000 r., a dla diesli - Euro 5 lub od 2008 r.

Z kolei, od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – norma Euro 3 lub produkcja od 2000 r., dla silników diesla – Euro 5 lub produkcja od 2008 r.

Kraków. Ograniczony wjazd samochodów od połowy 2024 roku. Całe miasto objęte Strefą Czystego Transportu! Jest projekt uchwały

Od zasad funkcjonowania SCT przewidziano wyłączenia. Biorąc pod uwagę szczególne uwarunkowania, jak i postulaty zgłaszane podczas konsultacji społecznych, bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i pojazdów specjalnych. Dodatkowo, dbając o szczególne potrzeby osób starszych, bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat. Należy także dodać, że zgodnie z zapisami Ustawy o elektomobilności i paliwach alternatywnych, wyłączeniem objęte będą również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych.

- Wyznaczając obszar SCT zaproponowano, że jej granice będą pokrywały się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Dążenie do objęcia SCT tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania, jak również faktu równości wszystkich mieszkańców wobec wprowadzanych zasad – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza - wyjaśniają w urzędzie.

Trasa do Górki Narodowej w niektórych miejscach będzie przebiegać tuż pod blokami. Budowa powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców.

Kraków. Opóźniona budowa linii tramwajowej do Górki Narodowe...

Przypomnijmy, że przygotowania do utworzenia SCT rozpoczęto w związku z przyjętym przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programem Ochrony Powietrza (POP). Zobowiązuje on Kraków do przyjęcia uchwały wprowadzającej SCT do końca 2022 r. Nowe zasady mają obowiązywać w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.

- Po przyjęciu uchwały o SCT rozpoczniemy szeroką akcję informacyjno-edukacyjną nt. zasad wdrożenia SCT, informując o zasadach, które obowiązywać będą od 1 lipca 2024 roku - informują w urzędzie.

Wysokie ceny paliw. Polacy szukają oszczędności

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kraków. Ograniczony wjazd samochodów od połowy 2024 roku. Całe miasto objęte Strefą Czystego Transportu! Jest projekt uchwały - Gazeta Krakowska

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Rozumie, że tzw. klasyki i auta zabytkowe mające po 30, 40 i więcej lat mniej dymią, smrodza niż te, które mają po 20 lat, są w dobrym stanie technicznym i dobrze utrzymane. Przewiduje wysyp rejestracji aut na babcie i dziadków po 70roku życia
G
Gość
A jak to się ma do osób mieszkający i zameldowanych i pracujących w Krakowie? Będą musieli zmienić samochody w tym 2026roku? Bo to jest nienormalne, bo jak to ten który mieszka w Krakowie, pracuje i płaci podatki w Krakowie nie będzie mógł dojechać do swojej posesji albo mieszkania?
J
Już wiesz, o co?
A tak na marginesie: co z tymi paniami z urzędu miasta, którymi dwa lata temu zainteresowało się CBA? Czy mamy rozumieć, że sprawa zotała przeznaczona do „wyciszenia”?

A winnych podpalenia archiwum oczywiście nie tylko nie wykryto — ale nawet już się zapewne nie szuka, prawda?
J
Już wiesz, o co?
20 września, 23:49, Gość:

Takie larum podnoszone przez niektórych, a będzie to dotyczyło może 0,5 % aut Więc o co takie halo?

O stosowanie „taktyki salami” przeciw mieszkańcom. Tutaj dokopią właścicielom nieco starszych samochodów, tam „utrują” właścicieli piecyków węglowych… niby „po trochu”, a jednak ci sami ludzie, którzy w teorii są po to, aby nam ułatwiać życie — cały czas postępują akurat odwrotnie. Czują się jak hrabiowie zarządzający „czernią”. Jak książęta na włościach.

E
Ehh
A to wszystko unijne dyrektywy, kraju, który tak wysrubowal NORMY spalania,ze tylko....Volkswageny je mogly spełnić.
t
tjk
p[wulgaryzm]eńcy, przyjeżdżając 2 razy w roku do szpitala klinicznego bedę musiał winietkę kupować, Kraków zbombardować i zaorać, będzie wtedy czyste powietrze
M
Marek
A mnie żeście nie przepuścili
j
jak_zwykle_bez_hejtu
Od 2030 tylko pojazdy z norma Euro 7, od 2035 tylko elektryki.. od 2040 do miasta wjada tylko rowery i riksze. Krakowska eko-paranoja przeciw samochodom nie jest niczym uzasadniona, miasto tonie w smogu z sasiednich wiosek ale zgodnie z narodowym trendem nalezy do[wulgaryzm] kierowcom na kazdym kroku.
G
Gość
Takie larum podnoszone przez niektórych, a będzie to dotyczyło może 0,5 % aut Więc o co takie halo?
E
Ehh
20 września, 17:06, Ehh:

I tak starsze auto z pojemnością 1,2 na lpg ,spalajce ok 7 litrów gazu takiego jak w w kuchenkach ma ustąpić miejsce dwu i poltonowym nowym brykom z leasingu spalajacym w cyklu miejskim 30 litrów plu.s

Nie kwestionuje potrzeby zmian ,bo w niektórych miejscach, przy braku cyrkulacji powietrza,rozgrzanym asfalcie jest najzwyczajniej komora gazowa, no ale...

C
Ciekawy
20 września, 13:30, Zbigniew Rusek:

W krakowie najbardziej by się przydało zmniejszenie liczby indywidualnych aut (nie tylko "kopciuchów"), gdyż plagą miasta sa coraz większe korki uliczne, spowodowane nadmiarem indywidualnych samochodów (i mocno ograniczoną przepustowościąm ulic - sygnalizacje świetlne).

20 września, 15:40, karol:

popatrz na blachy aut w krakowie... połowa to ludzie z poza krakowa. może mniej niz połowa a le dużo. i oni robią korki. wystarczy opłata za wjazd za bkache - kraków- i korków nie ma!!

karol/dvrr jak te „nicki” zmienia, żeby „poparcie” wydawało się szersze… to urząd miasta opłaca — czy ty tak ochotniczo?

k
karol
20 września, 13:30, Zbigniew Rusek:

W krakowie najbardziej by się przydało zmniejszenie liczby indywidualnych aut (nie tylko "kopciuchów"), gdyż plagą miasta sa coraz większe korki uliczne, spowodowane nadmiarem indywidualnych samochodów (i mocno ograniczoną przepustowościąm ulic - sygnalizacje świetlne).

popatrz na blachy aut w krakowie... połowa to ludzie z poza krakowa. może mniej niz połowa a le dużo. i oni robią korki. wystarczy opłata za wjazd za bkache - kraków- i korków nie ma!!

C
Ciesz się, baranie
20 września, 13:30, Zbigniew Rusek:

W krakowie najbardziej by się przydało zmniejszenie liczby indywidualnych aut (nie tylko "kopciuchów"), gdyż plagą miasta sa coraz większe korki uliczne, spowodowane nadmiarem indywidualnych samochodów (i mocno ograniczoną przepustowościąm ulic - sygnalizacje świetlne).

No, to przecież WŁAŚNIE TO JEST ZAPOWIADANE.

G
Gość
20 września, 13:25, Don Johnson:

" bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat"

Czyli od 2026 roku każdy przepisuje auta na dziadka i jeździ czym chce ?

Poza tym jak można nazywać to strefą czystego transportu skoro w 2026 roku będzie można jeździć prawie 30 letnimi gruzami ?

dziadki statystycznie żyją krócej, może lepiej "na babcię"?

Z
Zbigniew Rusek
W krakowie najbardziej by się przydało zmniejszenie liczby indywidualnych aut (nie tylko "kopciuchów"), gdyż plagą miasta sa coraz większe korki uliczne, spowodowane nadmiarem indywidualnych samochodów (i mocno ograniczoną przepustowościąm ulic - sygnalizacje świetlne).
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie