Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ogromny betonowy mur wyrósł obok linii kolejowej. Ta konstrukcja będzie pełniła bardzo ważną rolę

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Jest to stanowisko do nasuwania kolejnych elementów estakady nad torami, która połączy się z wybudowaną już częścią po drugiej stronie torów w okolicy zalewu Zesławickiego
Jest to stanowisko do nasuwania kolejnych elementów estakady nad torami, która połączy się z wybudowaną już częścią po drugiej stronie torów w okolicy zalewu Zesławickiego Marcin Banasik
Ogromny obiekt stoi wzdłuż linii kolejowej, między ul. Sandora Petöfiego i Karola Łowińskiego. Jest to początek estakady trasy S7 od strony południowo wschodniej. Betonowy kolos będzie pełnił rolę stanowiska do nasuwania kolejnych elementów estakady nad torami, która połączy się z wybudowaną już częścią po drugiej stronie torów w okolicy Zalewu Zesławickiego. Cała estakada będzie miała 1,3 km długości.

Wysoko nad torami

Estakada to najważniejszy i największy element węzła Kraków-Mistrzejowice. Jej najwyższy punkt przechodzący nad torami będzie na wysokości dwudziestu kilku metrów. Estakada to element drogo ekspresowej S7.

Ta ogromna inwestycja, która miała zostać oddana kierowcom w drugiej połowie tego roku, opóźni się o około rok. To z kolei oznacza, że planowane w tym roku oddanie do użytkowania ostatniego fragmentu północnej obwodnicy Krakowa i węzła Grębałów, który jest łącznikiem trasy S7 z miejskimi drogami, również może się odbyć dopiero w 2025 r.

Głośno o mistrzejowickim węźle zrobiło się w lutym 2022 r., kiedy w serwisie YouTube pojawił się film pokazujący symulację ruchu na węźle łączącym budowaną trasą S7 z obwodnicą krakowską. Film zwraca uwagę na to, że według ówczesnego projektu węzeł Kraków Mistrzejowice stanie się najbardziej zakorkowanym i niedrożnym węzłem na krakowskim ringu.

Węzeł musiał zostać przeprojektowany, a to oznacza, ze potrzebne jest nowe pozwolenie na budowę.

Dwa "zridy"

Joanna Paździo, rzecznik prasowa wojewody małopolskiego zaznacza, że ta inwestycja tak naprawdę obejmuje dwa „zridy”. Pierwszy dotyczy głównej części węzła, czyli prowadzone jest postępowanie dotyczące zmiany zatwierdzonego projektu budowlanego.

- Dodatkowo, zmiany projektowe w zakresie kształtu obiektu inżynierskiego „węzeł Mistrzejowice” spowodowały, że niezbędne było zwiększenie pasa drogowego dla tej inwestycji. Dlatego też zaistniała konieczność uzyskania przez inwestora „uzupełniającego” zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na teren niezbędny do realizacji inwestycji. W tym zakresie jest prowadzone drugie postępowanie. Toczą się zatem dwa postępowania - mówi Joanna Paździo.

Inwestor wezwany do uzupełnienia braków

Rzeczniczka dodaje, że jeśli chodzi o główną część węzła (zmianę decyzji), wniosek został złożony 16.05.2023 r. Inwestor został wezwany do uzupełnienia braków we wniosku pismem z 19.06.2023 r. Inwestor ostatecznie uzupełnił braki formalne 4.09.2023 r. Wszczęcie postępowania nastąpiło 12.09.2023 r. i w tym samym dniu zostało wydane postanowienie o nałożeniu obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym. Inwestor uzupełnił projekt 2.10.2023 r.

- Niezwłocznie, bo 5.10.2023 r., wojewoda przesłał wniosek do RDOŚ w Krakowie o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Aktualnie trwa zatem ponowna ocena oddziaływania na środowisko – prowadzona przez RDOŚ - wyjaśnia Joanna Paździo.

Wojewoda przesłał wniosek do RDOŚ

Z kolei jeżeli chodzi o rozwiązania uzupełniające, wniosek został złożony 16.05.2023 r. Inwestor został wezwany do uzupełnienia braków we wniosku pismem z 19.06.2023 r. Inwestor uzupełnił braki formalne 21.08.2023 r. Wszczęcie postępowania nastąpiło 31.08.2023 r. i w tym samym dniu zostało wydane postanowienie o nałożeniu obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym. Inwestor uzupełnił projekt 2.10.2023 r. Trzy dni później wojewoda przesłał wniosek do RDOŚ w Krakowie o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Aktualnie trwa ponowna ocena oddziaływania na środowisko – prowadzona przez RDOŚ.

Wojewoda czeka na „decyzje” RDOŚ

Do jednego z postępowań wczoraj wpłynęło do MUW pismo z RDOŚ o zapewnienie udziału społeczeństwa. Oznacza to, że przez okres 30 dni zainteresowani będą mogli składać uwagi i wnioski do inwestycji. Również w sprawie drugiego postępowania zostanie złożony taki sam wniosek przez RDOŚ. O terminach zainteresowani zostaną powiadomieni poprzez obwieszczenia. Po tym okresie wszystkie zastrzeżenia i wnioski zostaną przesłane do RDOŚ do analizy. Ponowna ocena oddziaływania na środowisko zostanie zakończona wydaniem przez RDOŚ postanowień uzgadniających realizację przedsięwzięcia.

- Dopiero wówczas Wojewoda Małopolski będzie mógł wydać decyzję ws. zmiany „zridu” w zakresie zatwierdzonego projektu budowlanego oraz zridu „uzupełniającego”. Można byłoby zatem powiedzieć, że wojewoda wciąż czeka na „decyzje” RDOŚ. Jest to jednak standardowa procedura. Tak duże inwestycje wymagają czasu – także od strony proceduralnej - mówi Joanna Paździo.

Ranking cen mieszkań krakowskich dzielnic. Zobacz na kolejnych slajdach >>>

Kraków. Najdroższe i najtańsze mieszkania. Ranking dzielnic ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Ogromny betonowy mur wyrósł obok linii kolejowej. Ta konstrukcja będzie pełniła bardzo ważną rolę - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski