Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy S7 z Miechowa do granic województwa świętokrzyskiego. Za ile zostanie zbudowana?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Osiem firm jest zainteresowanych budową kolejnego odcinka trasy S7 z Krakowa w kierunku Warszawy. 18 lutego otwarto oferty dotyczące wykonania drogi ekspresowej między Miechowem a granicą województwa świętokrzyskiego. Najtańsza z nich opiewa na prawie 753 mln zł. Problem w tym, że kosztorys Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest o 52 mln zł tańszy. To jednak nie przekreśla szans na rozstrzygnięcie zamówienia. Najpierw oferty muszą zostać sprawdzone, czy spełniają wszystkie warunki. Jeżeli zostanie wskazana jedna z nich do realizacji, to rząd musiałby znaleźć dodatkowe pieniądze na przedsięwzięcie.

WIDEO: Trzy Szybkie

S7 Szczepanowice-Widoma [WIZUALIZACJE]

Budowa S7 Szczepanowice - Widoma [WIZUALIZACJE]

Przetarg na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów (z węzłem) został ogłoszony na początku września ubiegłego roku. Teraz najtańszą ofertę, opiewającą na 752 929 281 zł, złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Pozostałe oferty wpłynęły od firm: China State Construction Engineering Corporation Limited z Chin - 779 696 442 zł; konsorcjum SP Sine Midas Stroy oddział w Polsce z Warszawy (lider), Todini Central Asia L.L.P. (partner) z Kazachstanu, Fabe Polska (partner) - 819 989 824 zł; Mostostal Warszawa - 867 955 402 zł; konsorcjum: Metrostav Polska (lider) z Bielska-Białej oraz Metrostav z Czech - 905 651 512 zł; Mota-Engil Central Europe (Kraków) - 1 017 666 207 zł; Strabag (Pruszków) - 1 027 828 665 zł; Budimex Warszawa - 1 055 989 152 zł.

Zgodnie z wymaganiami przetargowymi prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nowej drogi powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wszystkie osiem firm, które zgłosiło się do przetargu zadeklarowało skrócenie prac o trzy miesiące.

- Teraz rozpocznie się sprawdzanie ofert, by wyłonić najkorzystniejszą - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Okazuje się jednak, że kosztorys dla tego zadania przygotowany przez GDDKiA wynosi 700 934 579 zł. Jest więc o 52 mln zł niższy niż najtańsza oferta. Co w takiej sytuacji? Sprawdzanie ofert potrwa co najmniej kilka tygodni albo nawet dłużej. Jak już będzie wiadomo, która oferta spełnia oczekiwania, to GDDKiA może zwrócić się do ministerstwa infrastruktury o przeznaczenie z budżetu państwa dodatkowych pieniędzy na realizację zadania. Przy ocenie brane będzie pod uwagę to, że kosztorys inwestorski był sporządzany wiele miesięcy temu. Sprawdzone zostaną też obecne koszty prac i materiałów związanych z tego typu inwestycjami. Jeżeli dodatkowe pieniądze się nie znajdą, to przetarg zostanie powtórzony.

Na ekspresową zakopiankę kierowcy czekają od lat. Łagodna zima powoduje, że nadrabiane są zaległości.

Budowa zakopianki. Są dobre wieści dla kierowców [NOWE ZDJĘC...

Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów, o długości ok. 18,7 km, ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe i 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcje przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki.

Przebudowana zostanie również istniejąca sieć dróg kolidujących z nową drogą ekspresową, a także dodatkowo powstaną drogi dojazdowe, obsługujące tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego. Zbudowane i przebudowane mają być przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną dróg i pod zjazdami, chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe. Rozpoczęcie robót planowane jest w tym roku, zakończenie w 2023.

Droga ekspresowa S7 z Krakowa do Warszawy, o długości ok. 290 km, jest w większości gotowa. Brakuje jeszcze dwóch połączeń - z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego (55,6 km) oraz z Grójca do stolicy (29,3 km). Przypomnijmy, że fragment trasy dotyczący wjazdu i wyjazdu z Krakowa został podzielono na trzy odcinki: Kraków - węzeł Widoma, węzeł Widoma - węzeł Szczepanowice, Szczepanowice - Miechów.

Dla odcinka S7 Kraków - Widoma trwa oczekiwanie na uzyskiwanie decyzji ZRID (zgody na realizacje inwestycji) w Urzędzie Wojewódzkim.

Prace prowadzone są na środkowym odcinku Widoma - Szczepanowice. Obecnie wykonywane są tam nasypy, wykopy i wymiana gruntów w miejscach, gdzie są one słabo nośne. W przypadku budowy drogi wykonano 12,6 proc. robót, a w przypadku robót inżynierskich - 15,6 proc.

Kraków. Budowa trasy S7 może być wstrzymana. Przesunięto prz...

Odcinek wyznaczono od węzła „Szczepanowice” do granicy województwa świętokrzyskiego (ok. 24 km) podzielono na dwa etapy. Obecnie otwarto oferty w przetargu na pierwszy z nich, czyli nową drogę z Miechowa do granicy województwa świętokrzyskiego. Drugi etap obejmuje odcinek o długości 5 km: węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). Decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla tego odcinka uzyskano w październiku 2019 r. i zostały złożone odwołania od niej. - Występują tu trudności z wyborem wariantu z uwagi na protesty mieszkańców - przyznają w GDDKiA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski