Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pierwszy autobus zasilany wodorem w Krakowie już jest, a może będzie ich nawet 150

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Od piątku mieszkańcy Krakowa mogą podróżować autobusem zasilanym wodorem. Kursuje on na linii numer 128, czyli „Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik czerwony”. Jednak nie będzie to jego jedyna trasa. W następnych dniach będzie również jeździł na liniach 123 i 304. Pojawienie się autobusu wodorowego w Krakowie było możliwe dzięki umowie na dostawę paliwa wodorowego, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało z firmą ORLEN Południe. Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny. W kolejnych latach planowany jest zakup nawet 150 takich autobusów.

– Kraków jest miastem, które skutecznie wykorzystuje najnowsze rozwiązania z zakresu ekologii. Wystarczy przypomnieć, że to właśnie w Krakowie już ponad osiem lat temu ruszyła pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi – mówił prezydent Jacek Majchrowski oraz dodał „W tym roku została uruchomiona nowoczesna hala do obsługi tramwajów, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Od dzisiaj mieszkańcy i turyści przyjeżdżający do naszego miasta będą mogli podróżować zeroemisyjnym autobusem zasilanym wodorem. To nasze kolejne działanie, które potwierdza, że Kraków dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej”.

Do tankowania wodoru w MPK Kraków będzie służyła mobilna stacja ORLEN Południe, która zostanie zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Paliwo wodorowe będzie zaś produkowane w trzebińskiej biorafinerii, o wydajności ok. 50kg wodoru (jakość automotive) na godzinę. Dostawa paliwa będzie się odbywała za pomocą „bateriowozu” (magazynującego 400kg paliwa). Stacja będzie zaopatrywać autobusy w paliwo wodorowe o ciśnieniu 350 bar.

-Prezentowany w Krakowie Solaris Urbino hydrogen swoją premierę miał w 2019 roku. Dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą już w kilkunastu miastach w Europie. Mamy nadzieję, że dzięki tej prezentacji i eksploatacji autobusu na linii regularnej przyczynimy się do dalszej popularyzacji technologii wodorowej wśród polskich przewoźników transportu publicznego – podkreślał Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

Po krakowskich ulicach będzie kursował zeroemisyjny autobus miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Pojazd może przejechać na jednym pełnym zatankowaniu do 350 km.  Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny.

– Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym. Dążymy do tego, aby udział pojazdów zeroemisyjnych był w naszej flocie coraz większy. – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nawet 150 autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych oraz związaną z tym przebudowę Stacji Obsługi Autobusów w Płaszowie.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Pierwszy autobus zasilany wodorem w Krakowie już jest, a może będzie ich nawet 150 - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski