Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Po 21 latach połączenia kolejowe wracają do Nowej Huty

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na to Nowa Huta czekała aż 21 lat! Po tak długiej przerwie, od połowy marca wybrane pociągi będą zatrzymywać się na przystanku w tej części miasta. Dzięki nowym połączeniom będzie można dojechać tam koleją z Dworca Głównego w Krakowie w ok. 19 minut. Natomiast najpóźniej od 14 czerwca tego roku pociągi mają się też zatrzymywać na stacji Lubocza.

WIDEO: Krótki wywiad

Jak informują PKP PLK, realizujące przebudowę torów w Krakowie, na przystanku Kraków Nowa Huta trwają prace porządkowe. Od 15 marca przy ul. Organki w Ruszczy zaczną się zatrzymywać wybrane pociągi Kolei Regionalnych - w ciągu doby trzy składy jadące w kierunku Dworca Głównego i pięć jadących w przeciwną stronę.

- Przywrócenie kursów pociągów do Nowej Huty to jeden z etapów odbudowy połączeń kolejowych w tym rejonie Krakowa. Bierzemy pod uwagę zwiększenie w przyszłości liczby kursów do przystanku w Ruszczy. Dalszy rozwój połączeń będzie uzależniony od zakończenia prac modernizacyjnych na pozostałych liniach na terenie Krakowa oraz od wybudowania kolejnych przystanków - mówi Wojciech Friediger, dyrektor departamentu handlowego w Kolejach Małopolskich.

Kolejny przystanek jaki ma być wykorzystywany na trasie do Nowej Huty przygotowywany jest w Luboczy. - Wspólnie z przewoźnikami chcemy sprawdzić potencjał tego obszaru dla przewozów pasażerskich. Z przystanku Kraków Lubocza podróżni będą mogli skorzystać w czerwcu - informują w PKP PLK.

Pociągi przez stację Lubocza mają powrócić najpóźniej od 14 czerwca br. To rozwiązanie ma poprawić dostępność komunikacyjną tego rejonu Krakowa, umożliwiając dojazd do centrum miasta w 15 minut, z takich osiedli jak Wzgórza Krzesławickie, Grębałów i Lubocza. Nowe połączenie ma także zapewnić możliwość dojazdu do firm zlokalizowanych na północ od Nowej Huty.

O przywrócenie połączeń kolejowych do Nowej Huty zwrócili się miejscy radni w formie rezolucji do marszałka województwa małopolskiego oraz prezesa Kolei Małopolskich podczas sesji 26 lutego. Odpowiedź była natychmiastowa, bo informację o wznowieniu połączeń podano kolejnego dnia.

- Wykorzystajmy ten moment, że niedługo będzie można jeździć szybką koleją do Nowej Huty i rozwijamy ten projekt dalej. To jest dopiero początek - komentuje Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa. Był inicjatorem uchwalenia przez radnych dwóch rezolucji - tej związanej z wnioskiem o przywrócenia połączeń do Nowej Huty, ale też drugiej, skierowanej do prezydenta Krakowa - o pilne podjęcie zdecydowanych działań, które pozwoliłyby w dużo większym zakresie wykorzystywać szybką kolei aglomeracyjną (SKA) przez mieszkańców.

Zdaniem radnych można to osiągnąć poprzez przyspieszenie budowy przystanków kolejowych: Kraków - Prądnik Czerwony (wraz z parkingiem park&ride) oraz Kraków - os. Piastów wraz z doprowadzeniem do niego linii tramwajowej. - Wykonanie przystanku na osiedlu Piastów pozwoliłoby na to, by mieszkańcy dwóch dużych sypialni Krakowa: Mistrzejowic i Bieńczyc mogli szybko dojechać do centrum. Podobnie byłoby w przypadku budowy przystanku na Prądniku Czerwonym - zaznacza radny Pietrus.

W uchwalonej rezolucji radni zwrócili się też do prezydenta o zakończenie prac nad Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa", które trwają od 2017 roku. Radni zawnioskowali również o wykonanie analizy sprzężenia istniejącej siatki połączeń kolejowych oraz uruchamianych sukcesywnie nowych z kursami autobusów miejskich.

Radni oczekują też od prezydenta, że podejmie działania zmierzające do wykupu terenów w Łęgu potrzebnych do tego, by mogła powstać trasa SKA: Kraków Główny - Czyżyny/Łęg - plac Centralny.

Nowohucki kombinat

Kraków. Postapokaliptyczny klimat. Nieznane miejsca z wnętrz...

Na stacji Kraków Nowa Huta od 15 marca zatrzymywać się będą pociągi:

  • SKA3 Kraków Główny 6:11 – Kraków Nowa Huta 6:30 – Tarnów 7:39
  • Dolina Popradu Kraków Główny 7:44 – Kraków Nowa Huta 8:01 – Krynica-Zdrój 12:38
  • Kraków Główny 13:09 - Kraków Nowa Huta 13:26 – Rzeszów Główny 15:59
  • SKA3P Kraków Główny 14:10 – Kraków Nowa Huta 14:30 – Tarnów 15:28
  • SKA3 Kraków Główny 23:41 – Kraków Nowa Huta 0:00 – Tarnów 1:09
  • SKA3 Tarnów 7:53 – Kraków Nowa Huta 9:02 – Kraków Główny 9:21
  • SKA3 Tarnów 15:42 – Kraków Nowa Huta 16:54 – Kraków Główny 17:10
  • Dolina Popradu Krynica-Zdrój 14:00 – Kraków Nowa Huta 18:51 – Kraków Główny 19:10

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Po 21 latach połączenia kolejowe wracają do Nowej Huty - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski