Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Politechnika proponuje: tramwajem przez Aleje Trzech Wieszczów do ronda Matecznego

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Naukowcy wskazują nowe torowiska, np. w Alejach Trzech Wieszczów i w ul. Piastowskiej, których miasto nie ma swoich planach

Miasto musi mieć plan B na wypadek, gdyby nie było funduszy na budowę metra - to jedna z uwag specjalistów ds. transportu z Politechniki Krakowskiej. Ich zdaniem przyszłością jest rozwój sieci tramwajowej z budową trzech tuneli pod centrum (patrz mapa), które później ewentualnie mogą się stać korytarzami dla metra.

- To nasza inicjatywa wynikająca z obserwacji tego, co się dzieje w mieście i jak można rozwiązać problemy komunikacyjne. To głos w debacie, w momencie kiedy można jeszcze dyskutować - mówi Andrzej Szarata, profesor Politechniki Krakowskiej (PK).

Ma na uwadze, że władze miasta przygotowują właśnie przetarg na studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu w Krakowie. Wcześniej na zlecenie miasta opracowano studium rozwoju transportu, w którym zarekomendowana została budowa pierwszej linii metra z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. To jednak inwestycja za ok. 8 mld zł. Przedstawiciele PK zwracają uwagę, że trzeba mieć alternatywę, gdyby nie było pieniędzy na metro.

Pracownicy Katedry Systemów Transportowych PK wraz ze studentami z Koła Naukowego Systemów Komunikacyjnych przygotowali opracowanie, które ma być ich wkładem w rozwój systemu transportu w Krakowie. Liczą na to, że ich sugestie zostaną wzięte pod uwagę podczas opracowywania studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego.

- Naszym zdaniem wiele problemów miasta można rozwiązać poprzez budowę nowych linii tramwajowych, ponieważ oznaczać to będzie w miarę szybką poprawę oferty transportowej w wielu obszarach miasta -przekonuje dr Marek Bauer z PK. Zaznacza, że w planach na najbliższe lata powinny się znaleźć - poza już przesądzonymi - nowe trasy tramwajowe: wzdłuż ul. Piastowskiej czy Alej Trzech Wieszczów. - Naszym zdaniem takie połączenia są priorytetowe. Badania dotyczące podróży krakowian z 2013 roku oraz bieżące analizy symulacyjne potwierdzają, że trasy te mogłoby sprzyjać rezygnacji z samochodów w wielu podróżach - dodaje dr Bauer.

Kraków. Politechnika proponuje: tramwajem przez Aleje Trzech Wieszczów do ronda Matecznego

Przydałaby się tramwajowa alternatywa w rejonie Krowodrzy

Specjaliści z PK w swoim opracowaniu zaproponowali tunele dla tramwajów: dwa o łącznej długości ok. 6 km, które miałby przecinać się w okolicy Rynku Głównego i przebiegać na trasach:Hala Targowa - rejon ul. Urzędniczej; rondo Mogilskie - ul. Nawojki.

Wyrysowali też krótki podziemny korytarz między Halą Targową a ul. Lubicz. Zaznaczają jednak, że to propozycje na przyszłość, jeżeli będą na nie pieniądze, np. w unijnym okresie dofinansowania po 2020 roku.

W najbliższych latach mają powstać w Krakowie trzy linie tramwajowe: Krowodrza Górka - Górka Narodowa (oddanie do użytku planowane jest w 2020 r.), Krowodrza Górka - Azory (2021 r.), Kurdwanów - ul. Zakopiańska (2020 r.).

Zdaniem ekspertów z PK, jeżeli powstaną nowe połączenia z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową i Azory, to trzeba też pomyśleć o trasie alternatywnej. Marek Bauer zwraca uwagę, że jeżeli po ich powstaniu dojdzie do awarii tramwaju albo kolizji na torowisku np. w rejonie ul. Doktora Twardego, to zatrzymane zostaną wszystkie pociągi wiozące tysiące osób z trzech wielkich osiedli - sypialni Krakowa: Górka Narodowa, Krowodrza Górka i Azory. W takiej sytuacji trzeba byłoby uruchamiać zastępczą komunikację autobusową na ogromną skalę. Naukowcy z PK zwracają uwagę, że alternatywnym rozwiązaniem byłoby nowe połączenie z Azorów przez ul. Głowackiego, Piastowską, pętlę na Salwatorze, a dalej nowym mostem jaki musiałby powstać nad Wisłą, do ul. Kapelanka.

- Oczywiście to tylko dodatkowy argument za tym, aby powstała ta trasa.Podstawowym są prognozy podróży tym szlakiem - podkreśla dr Bauer.

Tunelem pod Alejami, zamiast w korku na ulicy Basztowej

Kolejną ważną trasą tramwajową, rekomendowaną przez ekspertów z PK, jest linia wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. To rozwiązanie, które przed laty było brane pod uwagę przez władze miasta, ale ostatecznie wypadło z planów. - A to byłoby jedno z kluczowych połączeń. Ale pod warunkiem, że linia ta miałaby kontynuację na południe miasta - zaznacza dr Bauer.

Wizja jest taka, aby tramwaj jeździł na trasie ul. Kamienna - Aleje - ul. Konopnickiej - rondo Matecznego, a dalej do ul. Wielickiej. - Z badań wynika, że wielu pasażerów przejeżdża przez ścisłe centrum, tylko dlatego, że brakuje powiązań równoległych poza Starym Miastem - wyjaśnia dr Bauer. Obrazuje, że dzięki trasie w Alejach np. część tramwajów mogłaby omijać przeciążone ul. Basztową i Karmelicką.

Jest też pytanie, czy tramwaje powinny jeździć Alejami na powierzchni czy pod ziemią. Specjaliści z PK biorą pod uwagę oba rozwiązania, ale w przypadku budowy samochodowej Trasy Zwierzynieckiej z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy (są przymiarki, aby zaczęto ją budować po 2020 r.), która ma połączyć ul. Armii Krajowej z ul. Księcia Józefa, rekomendują naziemne rozwiązanie. Zwracają uwagę, że Trasa Zwierzyniecka odciąży ruch na Alejach i dzięki temu byłoby można zmniejszyć na nich liczbę pasów dla aut na rzecz przestrzeni dla mieszkańców, chodników, zieleni i linii tramwajowej.

Zadaliśmy pytania w magistracie na jakim etapie jest przygotowywanie przetargu dla studium dla bezkolizyjnej komunikacji i jaka jest ocena propozycji PK. Poinformowano nas, że przygotowywana jest kompleksowa odpowiedź, ale nie otrzymaliśmy jej wczoraj. Przypomnijmy, że studium ma kosztować ok. 10 mln zł (połowę przekaże Unia Europejska) i ma powstać do wiosny 2020 roku.

Naukowcy zwracają uwagę

Konieczne rozwiązania dla rozwoju systemu transportowego:

Plan B na wypadek rezygnacji, możliwości przerwania realizacji kosztownego i nierealnego systemu metra.

Rezerwacja dodatkowych korytarzy tramwajowych zanim wolne tereny zostaną zabudowane przez deweloperów.

Konieczność ostatecznego zdefiniowania realnej wizji rozwoju urbanistycznego miasta.

Dlaczego najpierw Tramwaj a nie metro?

Nowy odcinek tramwajowy może być udostępniany dla pasażerów natychmiast po jego realizacji.

Możliwość reakcji na sytuacje kryzysowe: elastyczne zmiany tras bez konieczności uruchamiania komunikacji zastępczej.

Rozwiązanie kompromisowe: Wysoka prędkość z zachowaniem krótszych odstępów między przystankami.

W razie potrzeby możliwość ewolucji systemu tramwajowego w system metra.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Politechnika proponuje: tramwajem przez Aleje Trzech Wieszczów do ronda Matecznego - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski