Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pomost dla pieszych, a alejka dla rowerzystów pod Wawelem?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Pomysł jest taki, by na zakolu Wisły pod Wawelem wąską alejkę pozostawić rowerzystom, a dla pieszych utworzyć pomost
Pomysł jest taki, by na zakolu Wisły pod Wawelem wąską alejkę pozostawić rowerzystom, a dla pieszych utworzyć pomost Fot. Andrzej Banaś
Na bulwarowych alejkach w zakolu Wisły pod Wawelem jest za ciasno dla pieszych i rowerzystów. Urzędnicy wymyślili więc, że spacerujący będą przechodzić nad wodą.

Piesi będą przechodzić po pomoście, a rowerzyści pojadą alejką przy brzegu - taki pomysł urzędnicy chcą zrealizować na zakolu Wisły pod Wawelem. Przyrodnicy zwracają uwagę, że nie będzie to korzystne dla ptaków i krajobrazu , proponują inne rozwiązanie.

- Pomysł jest taki, by pod Wawelem wybudować pomost na Wiśle, którym przechodziliby piesi. Istniejąca alejka pozostałaby dla rowerzystów - wyjaśnia Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.

Koncepcję urzędników krytykuje Kazimierz Walasz, prezes Małopolskiego Towarzystwa Ornitologicznego. Jego zdaniem umieszczanie pomostów czy innych konstrukcji nie tylko nie będzie służyło ptakom przylatującym nad Wisłę (nawet gdyby z niego były karmione), ale też krajobrazowi tego miejsca.

- Skoro na zakolu rzeki przy Wawelu na wąskiej alejce nie mieszczą się piesi i rowerzyści, to ścieżkę dla spacerujących można wyznaczyć nad tą trasą, ale nie na rzece - proponuje prezes Walasz. Zwraca uwagę, że pomost dla pieszych mógłby zostać przymocowany do kamiennego muru na skarpie, znajdującej się między górnym a dolnym bulwarem.

Pomysły zagospodarowania tego terenu będą jeszcze konsultowane m.in. z władzami konserwatorskimi i mieszkańcami.

Plan jest jednak taki, by na bulwarach od Salwatora do stopnia Dąbie oddzielić alejki dla spacerujących od tras dla rowerzystów i rolkarzy. Tam, gdzie dolne bulwary są szersze, mają one zostać przebudowane, tak, by trakty spacerowe odseparowane od ścieżek rowerowych pasem zieleni.

Dawny hotel Forum

Kraków. Które budynki w mieście chcą zburzyć internauci?

Na bulwarowych alejkach w zakolu Wisły pod Wawelem jest za ciasno dla pieszych i rowerzystów. Urzędnicy wymyślili więc, że spacerujący będą przechodzić nad wodą.

- Rozwiązaniem byłoby zaprojektowanie i wybudowanie pomostu na zakolu Wisły, który służyłby pieszym. Wtedy na tym odcinku obecna alejka służyłaby dla rowerzystów - mówi Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.

Ta jednostka miejska przygotowuje projekt przebudowy bulwarów wiślanych. Pomysł jest taki, by na nabrzeżu oddzielić trasy dla pieszych oraz rowerzystów i rolkarzy.

Obecnie na bulwarach wszyscy poruszają się po jednej alejce. W okresie wakacyjnym ruch jest tak duży, że piesi i rowerzyści wzajemnie sobie przeszkadzają, dochodzi do konfliktowych sytuacji.

Koncepcja urzędników zakłada, by zwęzić obecne asfaltowe alejki dla pieszych nad Wisłą, obok nich umieścić pas zieleni i ławki oraz małą architekturę, a następnie wykonać osobne trasy rowerowe. Pozostałaby zieleń wzdłuż murów przeciwpowodziowych. Tak ma być od Salwatora do stopnia Dąbie.

Problem z wprowadzeniem takiego rozwiązania byłby jednak na zakolu Wisły pod Wawelem, gdzie alejka jest wąska, a za nią nie ma pasa zieleni tylko kamienne zbocze.

Wizja urzędników nie przypadła do gustu Kazimierzowi Walaszowi, prezesowi Małopolskiego Towarzystwa Ornitologicznego. Jego zdaniem pomost nie tylko byłby nieodpowiednim rozwiązaniem dla ptaków przylatujących nad Wisłę, ale też nie pasuje tam ze względów krajobrazowych.

- Problem można byłoby rozwiązać tak, by trasę dla pieszych utworzyć poprzez zamontowanie pomostu, ale nad obecną alejką, który przylegałby do kamiennej skarpy. Takie przejście nie byłoby zbyt widoczne z oddali, a samo stałoby się atrakcyjnym punktem widokowym - przekonuje Kazimierz Walasz.

Jego zdaniem, z myślą o ptakach (nad Wisłą pojawiają się m.in. kormorany, łabędzie, łyski, kaczki, gęsi, mewy) powinno się natomiast utworzyć naturalny brzeg po drugiej stronie zakola Wisły (od strony Dębnik). - Obecnie ptaki nie mają gdzie wyjść z wody, bo wszędzie jest betonowy brzeg. Gdyby tam była piaszczysta plaża, to ptaki mogłyby na niej odpoczywać, a ludzie podziwiać widok np. kormorana rozpościerającego skrzydła o rozpiętości około 170 centymetrów - zaznacza prezes Kazimierz Walasz.

W ramach programu „Wisła łączy” planowane jest też połączenie bulwarów Wisły z nabrzeżami jej dopływów. W planach jest m.in. stworzenie tras pieszo-rowerowych oraz kajakowych wzdłuż Rudawy, Wilgi, Prądnika, Białuchy i Dłubni. Ciągłość ma zostać zapewniona też poprzez budowę kilku kładek oraz przystani. Co 500 metrów mają powstać kameralne miejsca do wypoczynku w otoczeniu dzikiej przyrody. Plan przewiduje również budowę kładek nad Wisłą: Kazimierz - Ludwinów i Salwator - Dębniki. Mają też powstać mniejsze kładki na rzekach dopływających do Wisły. Powstać ma także sześć stacji park&bike. Koszt całego projektu (bez kładek na Wiśle) w ciągu pięciu lat ma pochłonąć ok. 100 mln zł.

W tym roku ZZM planuje wykonanie nowych zjazdów (pochylni) dla rowerów z górnych na dolne alejki na bulwarach w rejonie Wawelu i Jubilata.

Dla pozostałych planowanych inwestycji w najbliższych miesiącach ma postawać projekt wraz z uzgodnieniami konserwatorskimi. Swoje opinie będą też mogli wyrazić mieszkańcy. W porozumieniu z nimi mają także zostać wskazane ewentualne miejsca komercyjne (gastronomia, sklepy, przestrzenie wystawiennicze) i plaże (jest np. pomysł plaży w Nowej Hucie).

W ZZM liczą na to, że nowe pomysły zostaną uwzględnione w nowym planie zagospodarowania przestrzennego dla bulwarów. Dokument jest przygotowywany w magistrackim Wydziale Planowania Przestrzennego. W urzędzie widzą możliwość uchwalenia tego planu w drugim półroczu 2019 r.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Nowa siedziba Polska Press Kraków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski