Kraków. Ponad 90 tys. złotych m.in. na nowe logo miejskiej instytucji. KBF nie ujawnia, od kogo konkretnie pochodziły pieniądze

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Budynek KBF, jeszcze ze starym logo. Nowe logo na następnym slajdzie Andrzej Banas / Polska Press
Krakowskie Biuro Festiwalowe nie ujawnia nam, kto sfinansował zmianę loga i proces rebrandingu tej miejskiej instytucji. Rzecznika prasowego KBF dopytujemy o to od ponad tygodnia, ale otrzymujemy odpowiedź, że "nie jest możliwe wskazanie konkretnego podmiotu, ze względu na fakt, że wśród grona partnerów, mecenasów i sponsorów KBF znajduje się wiele podmiotów". Napisaliśmy, że chętnie opublikujemy listę wszystkich. Ale jej nie otrzymaliśmy. Zmiana loga i proces rebrandingu kosztował ponad 94 tys. zł. Wydatki wzbudziły kontrowersje, a miejscy radni zażądali wyjaśnień od dyrekcji KBF.

FLESZ - Polacy za biedni by jeść eko

Krakowskie Biuro Festiwalowe ma nowy logotyp, który zastąpił stary, z 2010 roku. To część systemu identyfikacji wizualnej za ponad 94 tys. zł. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy takie wydatki ze strony miejskiej instytucji były potrzebne, tym bardziej, że trwa epidemia koronawirusa, a KBF działa na zwolnionych obrotach, gdyż nie odbywają się duże imprezy, koncerty itp. W KBF tłumaczą, że proces tzw. rebrandingu rozpoczął się jeszcze przed epidemią, natomiast pieniądze pochodzą „od mecenasów komercyjnie pozyskanych z rynku”, a nie z miejskiej kasy.

Chcieliśmy się dowiedzieć, jacy konkretnie mecenasi sfinansowali stworzenie nowego loga. Próbujemy się tego dowiedzieć bezpośrednio w KBF - od ponad tygodnia. Niestety bez skutku. Kilka dni przedstawiciele Biura nie odpowiadali na pytania. W końcu otrzymaliśmy odpowiedź, ale... nadal nie wiadomo, kto dokładnie wyłożył pieniądze na logo i cały proces tzw. rebrandingu, w którym chodzi m.in. o wypracowanie nowych sposób reklamowania usług i produktów danej marki - w tym przypadku KBF.

Kraków. Sprawdź, gdzie najtaniej kupisz mieszkanie, a gdzie ...

- Nie jest możliwe wskazanie konkretnego podmiotu ze względu na fakt, iż partnerzy wspierają nie tylko poszczególne imprezy, co można zobaczyć podczas kampanii informacyjno-promocyjnych poszczególnych wydarzeń oraz projektów, ale także długofalowo są mecenasami i sponsorami KBF. W 2019 roku KBF nawiązał sponsorską współpracę przychodową z 17 podmiotami komercyjnymi. 8 z tych firm wsparło KBF przy więcej niż jednym wydarzeniu, angażując swoje środki w kilka organizowanych wydarzeń - odpowiedział nam Michał Zalewski, rzecznik prasowy Biura.

Tymczasem temat wydatków na nowe logo wzbudził ogromne emocje, również wśród radnych Krakowa. Interweniowała m.in. Małgorzata Jantos, przewodnicząca Komisji Kultury i Ochrony Zabytków Rady Miasta Krakowa. Złożyła w tej sprawie interpelację do prezydenta Krakowa. Otrzymała już odpowiedź.

- Poprosiłam, aby mi dostarczono nową, opisaną strategię, na czym ma polegać "odnowienie marki". Odpowiedź jest żadna. Nie podoba mi się to. Radni miasta mają być strażnikami pieniędzy podatników. Tak traktuję swoją rolę - mówi nam Jantos i zapowiada, że dalej będzie prosić o wyjaśnienia KBF.

W swojej interpelacji radna zwróciła uwagę na dotacje otrzymywane przez KBF od miasta. Jak ustaliliśmy, w ubiegłym roku było to ponad 43 mln zł - na działalność statutową. Ale to nie koniec. Biuro otrzymało również dotację "w zakresie rozwoju elektromobilności w Gminie Miejskiej Kraków" - ponad 14 tys. zł, jak również 1,3 mln zł na kompleksową organizację 15. kongresu OWHC (Organizacja Miast Światowego Dziedzictwa).

- Dodatkowo KBF pozyskuje na swoją działalność statutową środki zewnętrzne, m.in. ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz korzystając z różnego rodzaju programów grantowych i konkursów - uzupełnia Michał Zalewski.

W KBF podkreślają, że proces rebrandingu nie został jeszcze zakończony. - Do tej pory w zespole KBF zaprojektowano już ponad 120 nowych projektów graficznych oraz stworzono ponad 150 tekstów, które zakładają nową narrację oraz charakter wypowiedzi. Większość z nich jest już dostępna na stronie www.kbf.krakow.pl oraz w innych kanałach komunikacji zarówno KBF, jak i zarządzanych przez KBF marek - podkreśla Zalewski.

Rebranding to nie tylko skomplikowany, ale i kosztowny proces - co pokazuje przykład KBF. To również rewolucja w marketingu - chodzi o inny niż dotychczas sposób reklamowania produktów oraz usług, a także zmianę sposobu komunikacji z klientami. Zapytaliśmy w KBF, jaka jest nowa strategia marketingowa Biura. W odpowiedzi odesłano nas na stronę internetową Krakowskiego Biura Festiwalowego, konkretnie do zakładki: "Co robimy". Działalność KBF jest szeroka, obejmuje takie płaszczyzny jak: biznes, edukacja, film, literatura, muzyka, turystyka czy sztuki wizualne. Ale to wiemy od dawna. Ze strony internetowej dowiadujemy się też, że KBF to ludzie, którzy stoją za setkami organizowanych rokrocznie w Krakowie wydarzeń.

Niezwykły dom powstaje pod Krakowem. Surrealistyczna "Latają...

"To spotkania z osobowościami świata kultury i biznesu. To emocje, które buzują w nas pod dużymi scenami plenerowymi i niezapomniane wrażenia, które wynosimy z kameralnych sal koncertowych. To wypieki na twarzy podczas wydarzeń w niezliczonych krakowskich przestrzeniach: tych dobrze znanych, które od wielu lat rozjaśniają kulturalny Kraków" - czytamy.

- W zakładce „CO ROBIMY” zawarto szczegółowe opisy działalności KBF oraz kluczowych obszarów strategicznych, w których KBF będzie się rozwijał w przyszłości, a także informacje o ponad 70 markach, dla których jest organizatorem, współorganizatorem, partnerem, wydawcą oraz operatorem. Szczegółowe informacje o każdej z nich można znaleźć na specjalnie przygotowanych podstronach - uzupełnia Zalewski. Ale prosta odpowiedź na pytanie: jaka jest nowa strategia marketingowa KBF - nie pada.

Czytaj także

Wcześniejsze kontrowersje, związane z wydawaniem dużych kwot m.in. na zmianę logotypu w dobie koronawirusa, kiedy wiele instytucji, firm, ale również miasto Kraków, zmaga się z problemami finansowymi, przedstawiciele KBF komentowali tak:

"Prace projektowe, m.in. nad zmianą loga, rozpoczęto już w październiku 2019 roku, czyli przed pandemią koronawirusa. Wobec rozpoczęcia wydatkowania środków, podjęto decyzję o kontynuowaniu prac, nie zaś o przerywaniu lub zawieszeniu realizacji w połowie procesu (marzec 2020 roku), co wiązałoby się z niegospodarnością oraz brakiem finalizacji procesu rebrandingu, który został zabudżetowany w 2019 roku oraz zaplanowany jeszcze w 2018 roku".

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Ponad 90 tys. złotych m.in. na nowe logo miejskiej instytucji. KBF nie ujawnia, od kogo konkretnie pochodziły pieniądze - Gazeta Krakowska

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

D- ten widoczny tekst przeniosłem z artykułu dałem odnośnik i napisałem tekst od siebie. Niestety wyświetlił się tylko początek. Skoczyło mi ciśnienie i dałem sobie siana. W pełni podzielam Twoje oburzenie. Bardziej dosadnie wyraziłem się w tej sprawie i nie chcę tracić czasu, aby mi ktoś potem kasował tekst.

:D
16 września, 12:48, Karol:

"Prace projektowe, m.in. nad zmianą loga, rozpoczęto już w październiku 2019 roku, czyli przed pandemią koronawirusa.

Człowieku, spójrz na to "logo", na tych parę literek - o jakich "pracach projektowych" w ogóle tu można mówić?

Ot, sekretarka z zaprzyjaźnionej firmy stuknęła parę razy w klawisze maszyny do pisania - i "logo" gotowe - a jej szef podzielił się (to już "prywatnie") przelaną na jego konto forsą ze zleceniodawcą.

K
Karol

"Prace projektowe, m.in. nad zmianą loga, rozpoczęto już w październiku 2019 roku, czyli przed pandemią koronawirusa.

G
Gosc

To są wały, ZUS zmieniło logo 30 000 zł, pfn stworzyła konto na Facebooku 2 mln zł, tak w państwowe się dorabia, to jest ich sukces ekonomiczny jak im się coś uda ustawić. W Rosji to nic nie zrobisz bez podatku dla lokalnego patrioty, chcesz dom wystawić plac, blok wybudować plac przecie o to to wycie żeby było tak jak było za komuny, żeby im nikt na ręce nie patrzył.

T
Ta, pewnie

"W KBF tłumaczą, że proces tzw. rebrandingu rozpoczął się jeszcze przed epidemią, natomiast pieniądze pochodzą „od mecenasów komercyjnie pozyskanych z rynku”, a nie z miejskiej kasy"

Jasne, skoro "nie pochodziły z miejskiej kasy" to można było je sobie przeputać - i nikomu nic do tego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3