Kraków. Powstaje wielki węzeł, łączący Trasę Łagiewnicką z ulicą... której nie ma

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Jej budowa ma się zakończyć w 2021 roku.
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Jej budowa ma się zakończyć w 2021 roku. Konrad Kozłowski
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje duży węzeł drogowy, który ma połączyć ją z nową ul. 8 Pułku Ułanów. I tu pojawiają się duże kontrowersje. Ta ważna ulica - zapowiadana przez władze Krakowa od lat - powstanie prawdopodobnie kilka lat później niż wspomniany węzeł. Wszystko wskazuje więc na to, że będzie prowadził on donikąd.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

- Do czasu wybudowania ul. 8 Pułku Ułanów, z Trasy Łagiewnickiej będzie można zjeżdżać w ul. Ruczaj - informuje Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich. Problem w tym, że ul. Ruczaj to wąska osiedlowa droga, na której może dojść do paraliżu.

Przypomnijmy, że o budowie ul. 8 Pułku Ułanów - od ul. Zawiłej do skrzyżowania ulic: Kapelanka - Brożka - Grota Roweckiego - mówi się już od przynajmniej dziewięciu lat. - Mamy wielkie osiedla na całym Ruczaju, a tylko ulicę Grota Roweckiego i wysłużoną Kobierzyńską do ich obsługi. Na wschód od nich w ogóle nie ma odpowiedniej drogi - argumentowała już w 2010 roku ówczesna dyrektorka Biura Planowania Przestrzennego Magdalena Jaśkiewicz, podkreślając, że korytarz dla tej trasy był rezerwowany od lat osiemdziesiątych. A w ostatnich latach ta część Krakowa została jeszcze bardziej zabudowana.

Urzędnicy wielokrotnie powtarzali, że ul. 8 Pułku Ułanów ma poprawić komfort podróżowania mieszkańców na granicy dzielnic VIII i IX, odciążając przede wszystkim wspomnianą ulicę Kobierzyńską, a także Zakopiańską (patrz mapa). Przez lata droga pozostawała jednak tylko w planach, choć jej koncepcja powstała już w 2014 roku.

- Inwestycja jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej - informował w 2016 roku Jan Machowski z biura prasowego magistratu. - To jednak etap wstępny. Po nim pójdą kolejne decyzje - ucinał krótko.

Dopiero w 2018 roku podlegli prezydentowi Krakowa urzędnicy z Zarządu Inwestycji Miejskich ogłosili przetarg na projekt i budowę ul. 8 Pułku Ułanów. Zgodnie z ówczesnym planem, fizycznie prace przy budowie tej drogi miały rozpocząć się w 2019 roku. Szybko okazało się, że te założenia nie zostaną zrealizowane. Przetarg został unieważniony, ogłoszony ponownie i... ponownie unieważniony.

- Oba podejścia zostały unieważnione z uwagi na to, że do przetargu wpływała jedna oferta znacznie przewyższająca zapisy budżetowe. Stąd pod koniec 2018 roku ogłosiliśmy przetarg na sam projekt, który okazał się skuteczny - podkreśla Jan Machowski, obecnie rzecznik ZIM.

Projekt budowlany, za przygotowanie którego odpowiada firma SAFEGE S.A.S., ma być gotowy w listopadzie. W ZIM liczą, że wiosną 2020 roku wydany zostanie kluczowy dokument, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). I dopiero wtedy ma zostać ogłoszony kolejny przetarg, w którym wybrana ma zostać firma odpowiadająca bezpośrednio za budowę. Prace w terenie rozpoczną się więc prawdopodobnie dopiero w 2021 roku i potrwają 2-3 lata. Patrząc więc realnie, pierwsi kierowcy pojadą ul. 8 Pułku Ułanów na przełomie 2023 i 2024 roku. Tymczasem - jak udało nam się dowiedzieć, węzeł drogowy, w miejscu przecięcia tej ulicy z Trasą Łagiewnicką ma być gotowy w 2021 roku.

Zgodnie z założeniem ul. 8 Pułku Ułanów przebiegać będzie po wiadukcie nad Trasą Łagiewnicką. Oczywiście powstaną wjazdy i zjazdy łączące Trasę ze wspomnianym wiaduktem.

- W ramach naszej inwestycji węzeł ten zostanie przygotowany w 100 procentach. Co ważne, nie będzie trzeba przebudowywać go w żaden sposób, gdy powstawać będzie ul. 8 Pułku Ułanów. Po prostu zostanie ona do niego dołączona - wyjaśnia Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Nie zmienia to jednak faktu, że prawdopodobnie przez 2-3 lata, czyli do czasu powstania ul. 8 Pułku Ułanów, m.in. wspomniana estakada będzie prowadzić donikąd.

Dla kierowców jadących od strony Łagiewnik na Ruczaj, po zakończeniu budowy Trasy Łagiewnickiej, najbliższy zjazd z niej będzie prowadził na istniejącą ul. Ruczaj. Problem w tym, że jest to wąska, lokalna droga.

- Oczywiście obawiam się, że dojdzie tam do paraliżu, jeśli - przez brak ul. 8 Pułku Ułanów - właśnie w ul. Ruczaj zacznie zjeżdżać mnóstwo kierowców - podkreśla Rafał Torba, przewodniczący Rady Dzielnicy Dębniki. Zapowiada również, że w najbliższym czasie zorganizowane zostanie spotkanie dla mieszkańców z projektantem właśnie ulicy 8 Pułku Ułanów. - Ta droga powinna powstać wiele lat temu. Teraz jesteśmy w sytuacji, w której np. ul. Kobierzyńska - dla której ul. 8 Pułku Ułanów ma być alternatywą - w godzinach szczytu jest praktycznie nieprzejezdna - dodaje.

Tymczasem Krzysztof Migdał twierdzi, że ze zjazdu w ul. Ruczaj korzystać będą tylko głównie okoliczni mieszkańcy, a zdecydowanie więcej kierowców z Trasy Łagiewnickiej zjeżdżać będzie na kolejnym, rozbudowanym węźle drogowym w... ul. Kobierzyńską.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbychu
8 października, 20:40, Krakus:

Czy u nas zawsze musi być wszystko realizowane od [wulgaryzm] strony czyli od końca? Najpierw powinna powstać ul.8 Pułku a potem reszta,powinny zniknąć szlabany bo droga jest publiczna a nie prywatna.Ale nie po co ważniejsze Sanktuarium niż mieszkańcy Ruczaju którzy stoją w jeszcze większym korku!!!

Ten fragment drogi jest akurat prywatny i szlaban ma prawo się tam znajdować. Jak masz problem z przejazdem na Ruczaju to przenieś się do Huty.

P
Paweł

I tak sukces, ze węzła nie trzeba będzie rozbierać jak stacji Zabłocie

R
Roman

Należy monitować, aby przetargi na budowę ulicy 8 Pułku Ułanów zostały rozstrzygnięte w 2020 roku i szybko doszło do finalizacji tej inwestycji. Ma to strategiczne znaczenie, gdyż niebawem przy Kobierzynskiej zostanie oddane nowe osiedle wybudowane przez Miasto, a w planie uruchomiona zostanie kolejna inwestycja na 3 tysiące mieszkańców......paraliż ruczaj gwarantowany....

K
Krakus

Czy u nas zawsze musi być wszystko realizowane od [wulgaryzm] strony czyli od końca? Najpierw powinna powstać ul.8 Pułku a potem reszta,powinny zniknąć szlabany bo droga jest publiczna a nie prywatna.Ale nie po co ważniejsze Sanktuarium niż mieszkańcy Ruczaju którzy stoją w jeszcze większym korku!!!

G
Gość

Pan Majchrowski nie takie potrafi cuda czynić :)

G
Gość
8 października, 09:17, Gość:

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

8 października, 9:49, Gość:

Daj spokój!!! To jest lokalny szmatławiec który codziennie pisze bzdury by sobie poprawić spadającą poczytność.

Chyba trzeba się zgodzić z tym komentarzem ...

a
ale za wolno

każda droga jest warta Krakowa

G
Gość
8 października, 9:17, Gość:

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

Artykuł jest o tym, że ul. 8 Pułku Ułanów powinno się zbudować szybciej. Coś o zamykaniu Trasy Łagiewnickiej piszesz, choć nikt w artykule nie chce tego. Dlaczego chcesz ją zamykać?

T
Ta trasa to dywersja
8 października, 11:43, Ta trasa to dywersja.:

Budowa trasy łagiewnickiej (celowo z malej litery) to jeszcze jeden przyklad inwestycji 20towiecznej.

Na etapie planowania i tzw. "konsultacji spolecznych" pełna manipulacji i niedomówień - o tym za chwilę.

Kończy się to tym że powstaje 6ciopasmówka przcinająca osiedle na pół prowadząca chwilowo do nikąd.

Niektóre pseudo-wizualizacje sugerowały że tunel będzie miał swoje ujście w okolicach sklepu Kaufland przy Norymberskiej.

Tylko jeden akapit z notatki opisującej postęp prac wskazał że plany inwestora są inne.

Zamiarem jest przełożenie mediow na ul. ruczaj/norymberskiej bez wykonania tunelu.

Tak długo jak nie powstanie 8go pułku ułanów - rzeczywisty wylot z 6ciopasówki to wiejskie drogi: ul. Ruczaj, Pszczelna oraz Kobierzyńska.

BRAWO!!!

http://www.trasalagiewnicka.krakow.pl/od-poniedzialku-13-maja-ulica-rostworowskiego-zostanie-calkowicie-zamknieta-lovekrakow-pl/

-> Na razie nie otworzą

-> Istotne jest również to, że z nowego tunelu nie zostanie wybrana ziemia. Nie będzie on ukończony i oddany do użytku aż do planowanej na kolejne lata (ale jeszcze bez określonych jasno terminów) budowy Trasy Pychowickiej.

-> W praktyce więc głównym ciągiem Trasy Łagiewnickiej kierowcy będą na razie mogli dojechać od Kurdwanowa przez Łagiewniki w rejon ulic Ruczaj i Pszczelnej, a tam wjadą już na odtworzony w zmienionej formie układ drogowy ulicy Rostworowskiego, na powierzchni.

-> Dopiero w ramach budowy Trasy Pychowickiej nowa arteria przetnie ulicę Grota-Roweckiego i linię tramwajową na Ruczaj. W ramach tej inwestycji skorygowany będzie tylko układ skrzyżowania w miejscu połączenia z ulicą Rostworowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=HUDeYa4fkHk

ciąg dalszy wpisu ... to a'propos manipulacji:

https://www.youtube.com/watch?v=HUDeYa4fkHk

T
Ta trasa to dywersja.
Budowa trasy łagiewnickiej (celowo z malej litery) to jeszcze jeden przyklad inwestycji 20towiecznej.

Na etapie planowania i tzw. "konsultacji spolecznych" pełna manipulacji i niedomówień - o tym za chwilę.

Kończy się to tym że powstaje 6ciopasmówka przcinająca osiedle na pół prowadząca chwilowo do nikąd.

Niektóre pseudo-wizualizacje sugerowały że tunel będzie miał swoje ujście w okolicach sklepu Kaufland przy Norymberskiej.

Tylko jeden akapit z notatki opisującej postęp prac wskazał że plany inwestora są inne.

Zamiarem jest przełożenie mediow na ul. ruczaj/norymberskiej bez wykonania tunelu.

Tak długo jak nie powstanie 8go pułku ułanów - rzeczywisty wylot z 6ciopasówki to wiejskie drogi: ul. Ruczaj, Pszczelna oraz Kobierzyńska.

BRAWO!!!

http://www.trasalagiewnicka.krakow.pl/od-poniedzialku-13-maja-ulica-rostworowskiego-zostanie-calkowicie-zamknieta-lovekrakow-pl/

-> Na razie nie otworzą

-> Istotne jest również to, że z nowego tunelu nie zostanie wybrana ziemia. Nie będzie on ukończony i oddany do użytku aż do planowanej na kolejne lata (ale jeszcze bez określonych jasno terminów) budowy Trasy Pychowickiej.

-> W praktyce więc głównym ciągiem Trasy Łagiewnickiej kierowcy będą na razie mogli dojechać od Kurdwanowa przez Łagiewniki w rejon ulic Ruczaj i Pszczelnej, a tam wjadą już na odtworzony w zmienionej formie układ drogowy ulicy Rostworowskiego, na powierzchni.

-> Dopiero w ramach budowy Trasy Pychowickiej nowa arteria przetnie ulicę Grota-Roweckiego i linię tramwajową na Ruczaj. W ramach tej inwestycji skorygowany będzie tylko układ skrzyżowania w miejscu połączenia z ulicą Rostworowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=HUDeYa4fkHk
a
anusz
8 października, 07:04, Gość:

JAk w przyszłość patrzą to też źle?

Źle, bo patrzenie w przyszłość powinno być dopuszczalne tylko dla przewodnich sił narodu - duchowej i doczesnej.

J
Jan
8 października, 8:25, Gość:

Idiotyczny tytuł,jeszcze głupsza treść.Należy pochwalić za działanie z wyprzedzeniem,to w Krakowie rzadkie.

Brawo - to jest super komentarz!

G
Gość
8 października, 7:50, Rudy z Budy:

Ullica 8 Pulku Ulanow powinna natychmiast powstac a to dlatego ze 8 Pulk wslawil sie zabijaniem Niemcow ktorzy napadlli na Polske a pozniej ja zniszczyli i rozgrabili zabijajac przy tym w okrutny sposob miliony Polakow. Dzisiaj niemiecka Gadzinowka Krakowska kontynuuje to dzielo niemieckiej dominacji nad Polske siejac rekoma folksdojczy tam zatrudnionych dezinformacje i antypolskie klamstwa.

Jesteś niedorozwinięty umysłowo?

G
Gość
8 października, 09:17, Gość:

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

Daj spokój!!! To jest lokalny szmatławiec który codziennie pisze bzdury by sobie poprawić spadającą poczytność.

G
Gość

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie