Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Powstaje wielki węzeł, łączący Trasę Łagiewnicką z ulicą... której nie ma

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Jej budowa ma się zakończyć w 2021 roku.
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Jej budowa ma się zakończyć w 2021 roku. Konrad Kozłowski
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje duży węzeł drogowy, który ma połączyć ją z nową ul. 8 Pułku Ułanów. I tu pojawiają się duże kontrowersje. Ta ważna ulica - zapowiadana przez władze Krakowa od lat - powstanie prawdopodobnie kilka lat później niż wspomniany węzeł. Wszystko wskazuje więc na to, że będzie prowadził on donikąd.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

- Do czasu wybudowania ul. 8 Pułku Ułanów, z Trasy Łagiewnickiej będzie można zjeżdżać w ul. Ruczaj - informuje Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich. Problem w tym, że ul. Ruczaj to wąska osiedlowa droga, na której może dojść do paraliżu.

Przypomnijmy, że o budowie ul. 8 Pułku Ułanów - od ul. Zawiłej do skrzyżowania ulic: Kapelanka - Brożka - Grota Roweckiego - mówi się już od przynajmniej dziewięciu lat. - Mamy wielkie osiedla na całym Ruczaju, a tylko ulicę Grota Roweckiego i wysłużoną Kobierzyńską do ich obsługi. Na wschód od nich w ogóle nie ma odpowiedniej drogi - argumentowała już w 2010 roku ówczesna dyrektorka Biura Planowania Przestrzennego Magdalena Jaśkiewicz, podkreślając, że korytarz dla tej trasy był rezerwowany od lat osiemdziesiątych. A w ostatnich latach ta część Krakowa została jeszcze bardziej zabudowana.

Urzędnicy wielokrotnie powtarzali, że ul. 8 Pułku Ułanów ma poprawić komfort podróżowania mieszkańców na granicy dzielnic VIII i IX, odciążając przede wszystkim wspomnianą ulicę Kobierzyńską, a także Zakopiańską (patrz mapa). Przez lata droga pozostawała jednak tylko w planach, choć jej koncepcja powstała już w 2014 roku.

- Inwestycja jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej - informował w 2016 roku Jan Machowski z biura prasowego magistratu. - To jednak etap wstępny. Po nim pójdą kolejne decyzje - ucinał krótko.

Dopiero w 2018 roku podlegli prezydentowi Krakowa urzędnicy z Zarządu Inwestycji Miejskich ogłosili przetarg na projekt i budowę ul. 8 Pułku Ułanów. Zgodnie z ówczesnym planem, fizycznie prace przy budowie tej drogi miały rozpocząć się w 2019 roku. Szybko okazało się, że te założenia nie zostaną zrealizowane. Przetarg został unieważniony, ogłoszony ponownie i... ponownie unieważniony.

- Oba podejścia zostały unieważnione z uwagi na to, że do przetargu wpływała jedna oferta znacznie przewyższająca zapisy budżetowe. Stąd pod koniec 2018 roku ogłosiliśmy przetarg na sam projekt, który okazał się skuteczny - podkreśla Jan Machowski, obecnie rzecznik ZIM.

Projekt budowlany, za przygotowanie którego odpowiada firma SAFEGE S.A.S., ma być gotowy w listopadzie. W ZIM liczą, że wiosną 2020 roku wydany zostanie kluczowy dokument, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). I dopiero wtedy ma zostać ogłoszony kolejny przetarg, w którym wybrana ma zostać firma odpowiadająca bezpośrednio za budowę. Prace w terenie rozpoczną się więc prawdopodobnie dopiero w 2021 roku i potrwają 2-3 lata. Patrząc więc realnie, pierwsi kierowcy pojadą ul. 8 Pułku Ułanów na przełomie 2023 i 2024 roku. Tymczasem - jak udało nam się dowiedzieć, węzeł drogowy, w miejscu przecięcia tej ulicy z Trasą Łagiewnicką ma być gotowy w 2021 roku.

Zgodnie z założeniem ul. 8 Pułku Ułanów przebiegać będzie po wiadukcie nad Trasą Łagiewnicką. Oczywiście powstaną wjazdy i zjazdy łączące Trasę ze wspomnianym wiaduktem.

- W ramach naszej inwestycji węzeł ten zostanie przygotowany w 100 procentach. Co ważne, nie będzie trzeba przebudowywać go w żaden sposób, gdy powstawać będzie ul. 8 Pułku Ułanów. Po prostu zostanie ona do niego dołączona - wyjaśnia Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Nie zmienia to jednak faktu, że prawdopodobnie przez 2-3 lata, czyli do czasu powstania ul. 8 Pułku Ułanów, m.in. wspomniana estakada będzie prowadzić donikąd.

Dla kierowców jadących od strony Łagiewnik na Ruczaj, po zakończeniu budowy Trasy Łagiewnickiej, najbliższy zjazd z niej będzie prowadził na istniejącą ul. Ruczaj. Problem w tym, że jest to wąska, lokalna droga.

- Oczywiście obawiam się, że dojdzie tam do paraliżu, jeśli - przez brak ul. 8 Pułku Ułanów - właśnie w ul. Ruczaj zacznie zjeżdżać mnóstwo kierowców - podkreśla Rafał Torba, przewodniczący Rady Dzielnicy Dębniki. Zapowiada również, że w najbliższym czasie zorganizowane zostanie spotkanie dla mieszkańców z projektantem właśnie ulicy 8 Pułku Ułanów. - Ta droga powinna powstać wiele lat temu. Teraz jesteśmy w sytuacji, w której np. ul. Kobierzyńska - dla której ul. 8 Pułku Ułanów ma być alternatywą - w godzinach szczytu jest praktycznie nieprzejezdna - dodaje.

Tymczasem Krzysztof Migdał twierdzi, że ze zjazdu w ul. Ruczaj korzystać będą tylko głównie okoliczni mieszkańcy, a zdecydowanie więcej kierowców z Trasy Łagiewnickiej zjeżdżać będzie na kolejnym, rozbudowanym węźle drogowym w... ul. Kobierzyńską.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski