Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Powstała koncepcja nowego oznakowania tablicami kierunkowymi dla ruchu kołowego w mieście

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zakończył się etap przygotowywania koncepcji oznakowania tablicami kierunkowymi dla ruchu kołowego w ramach Systemu Informacji Miejskiej (SIM).
Zakończył się etap przygotowywania koncepcji oznakowania tablicami kierunkowymi dla ruchu kołowego w ramach Systemu Informacji Miejskiej (SIM). ZTP Kraków
Zakończył się etap przygotowywania koncepcji oznakowania tablicami kierunkowymi dla ruchu kołowego w Krakowie w ramach Systemu Informacji Miejskiej (SIM). Wielomiesięczna praca polegała na wyznaczeniu obiektów i obszarów, do których odbywać się będzie kierowanie poprzez nowe znaki. Kolejnym etapem będzie postępowanie przetargowe na wykonanie tablic kierunkowych.

FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

od 16 lat

Celem SIM jest uporządkowanie oznakowania miejskiego w ramach jednolitych zasad graficznych i wzorniczych. Zunifikowany system ma mieć istotne znaczenie w zakresie odnajdywania drogi czy zwiększania płynności ruchu samochodowego. Krakowski SIM obejmuje m.in. oznakowanie punktów adresowych, nazw ulic, placów, mostów, tablice kierunkowe, a także szereg elementów oznakowania turystycznego.

Urzędnicy z Zarządu Transportu Publicznego, odpowiedzialnego za wdrażanie SIM, postanowili rozpocząć od elementów, w których obecnie panuje największy chaos wizualny, dlatego to właśnie tablice informacji drogowej SIM będą wdrażane jako pierwsze. W tym momencie na ukończeniu są konsultacje rynkowe z potencjalnymi wykonawcami, a kolejnym krokiem będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na opracowanie szczegółowej dokumentacji lokalizacyjnej wraz z uzgodnieniem oraz wykonanie i montaż tablic.

– Opracowywanie koncepcji rozpoczęło się w wakacje ubiegłego roku od wskazania obiektów, które mają zostać ujęte na tablicach kierunkowych dla ruchu kołowego. Konieczne było ustalenie ważności obiektów przede wszystkim pod względem generowanych potoków ruchu i struktury użytkowników odwiedzających obiekt z uwagi na zasięg oddziaływania obiektu, tj. czy ma on zasięg lokalny - miejski czy regionalny - krajowy – komentuje Magda Rutkowska, zastępca dyrektora ZTP ds. rozwoju. Łącznie na ostatecznej liście znalazło się 10 węzłów komunikacyjnych (takich jak rondo Mogilskie czy plac Centralny), 166 obiektów oraz 104 obszary SIM, które będą oznakowane w ponad 600 lokalizacjach na terenie całego miasta.

Jeden ze schronów w Nowej Hucie

Bardzo tajemniczy i nieznany schron w Nowej Hucie. Byliśmy w...

– Do obiektów, które znajdą się na tablicach drogowych SIM należą najważniejsze instytucje kultury, atrakcje turystyczne (w tym obiekty Twierdzy Kraków), szpitale, komendy i komisariaty Policji, największe kampusy uczelni publicznych, dworce, parkingi park&ride czy największe krakowskie nekropolie – dodaje Krystian Banet, kierownik Działu Systemu Informacji Miejskiej w ZTP.

Urzędnicy z ZTP dodają, że przedstawione zasięgi kierowania do obiektów i obszarów oraz wyznaczone lokalizacje mogą zostać zweryfikowane na etapie wykonawczym podczas uzgadniania lokalizacji przez wykonawcę tablic z zarządcą drogi.

Przy opracowywaniu koncepcji oznakowania drogowego SIM przyjęto szereg zasad, wśród których jedną z najważniejszych był brak kierowania ruchu przez obszar wewnątrz II obwodnicy. Istotną zasadą było również kierowanie do obiektów zawsze od wyznaczonych ulic tranzytu miejskiego (główna sieć uliczna miasta doprowadzająca ruch do miasta z węzłów IV obwodnicy i z lotniska, odcinki III obwodnicy oraz trasy łącznikowe: Piastowska, Saska-Stoczniowców, Lema-Meissnera, Pilotów-Olszyny-Narzymskiego) w celu rozprowadzenia ruchu kołowego z IV obwodnicy do wewnątrz miasta.

Ponadto, celem uniknięcia generowania ruchu drogowego wewnątrz II obwodnicy wyznaczono trzy strefy oznakowania dla obiektów:

  • strefa I – obszary SIM: Stare Miasto, Stradom i Kazimierz, gdzie oznakowane są wyłącznie: Wawel i wskazane szpitale (Szpital Zakonu Bonifratrów) – pozostałe ważne obiekty, w tym turystyczne i kultury, oznakowywane będą w ramach oznakowania pieszego.
  • strefa II – wnętrze II obwodnicy z wyłączeniem strefy I, gdzie oznakowane są wyłącznie: Wawel, wskazane szpitale (Szpital im. J. Dietla, Szpital Dziecięcy św. Ludwika oraz Instytut Onkologii), komendy i komisariaty policji, urzędy, parkingi miejskie oraz kampusy uczelni – pozostałe ważne obiekty, w tym turystyczne i kultury, oznakowywane będą w ramach oznakowania pieszego.
  • strefa III – pozostały obszar miasta, gdzie oznakowane są wszystkie kategorie obiektów według przyjętej listy.

Harmonogram realizacji zadania przewiduje, że pierwsze tablice informacji kierunkowej dla ruchu kołowego i tablice wjazdowe do miasta w ramach SIM powstaną w IV kwartale tego roku, natomiast cały proces wymiany starego oznakowania zostanie zakończony w II połowie 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Powstała koncepcja nowego oznakowania tablicami kierunkowymi dla ruchu kołowego w mieście - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski