Kraków. Powstanie prywatna linia tramwajowa? Są plany

Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
Dwa lata miałaby trwać budowa nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Urzędnicy miejscy wybrali - do kolejnego etapu rozmów - trzy firmy, które są zainteresowane zbudowaniem pierwszej w Krakowie... prywatnej linii tramwajowej. Chodzi o torowisko od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z ul. Meissnera do Mistrzejowic. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa nie są jednak w stanie podać, kiedy ta ważna inwestycja zostanie zrealizowana.

Pomysł urzędników jest taki, by nowe torowisko do Mistrzejowic powstało w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Przyznają bowiem wprost, że „budżet Miasta nie pozwala, by oprzeć na nim koszty inwestycji”. A te mogą wynieść ponad 370 mln złotych.

W ZDMK chcą więc, by to prywatna firma sfinansowała inwestycję, a potem - przez 20 lat - była operatorem torowiska i odpowiadała za jego utrzymanie w odpowiednim stanie. Z kolei gmina płaciłoby jej w tym czasie „za dostęp do torów”, czyli za to, by tramwaje MPK mogły po nich przejeżdżać (po tym okresie linia przeszłaby na własność miasta).

Ze wstępnych wyliczeń urzędników, do których dotarliśmy już kilkanaście miesięcy temu wynikało, że za dostęp do torów miasto rocznie płaciłoby wybranej firmie ok. 31 mln zł (łącznie dawałoby to więc ponad 600 mln zł wynagrodzenia dla wykonawcy).

Od tego czasu sytuacja na rynku budowlanym się jednak zmieniła, inwestycje podrożały. - Do momentu zakończenia postępowania nie będziemy podawać kwot - podkreśla Michał Pyclik z biura prasowego ZDMK. Przekonuje za to, że - jak „wskazują analizy brytyjskie” - końcowy koszt tego rodzaju inwestycji, zrealizowanej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, może być niższy niż w przypadku finansowania „w oparciu o kredyty”.

Co należałoby zmienić w krakowskiej komunikacji miejskiej? [...

W sierpniu 2018 roku informowaliśmy, że siedem firm zgłosiło się do tzw. dialogu konkurencyjnego na budowę nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Dopiero teraz pracownikom ZDMK udało się wyłonić trzy z nich, z którymi prowadzone będą dalsze rozmowy. - Przedstawione oferty wymagały zwrócenie się do oferentów o wyjaśnienia i doprecyzowania, co w połączeniu z faktem, że oferty były bardzo obszerne spowodowało wydłużenie czasu niezbędnego na zakończenie kolejnego etapu tj. wyboru trzech oferentów - argumentują w ZDMK.

Wybrane trzy podmioty to konsorcjum PPP Solutions Polska (lider) - Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner); Mota-Engil Central Europe PPP Road oraz spółka VARDUN. To z nimi, w przypadku braku odwołań, prowadzone będą dalsze rozmowy i negocjacje dotyczące m.in. technicznych aspektów budowy torowiska oraz kwestii finansowych. Rozmowy te trwać mają minimum siedem miesięcy, a następnie rozpocznie się etap składania przez firmy konkretnych ofert.

W zarządzie dróg nie potrafią jednak w tym momencie odpowiedzieć na pytanie kiedy ostatecznie zostanie wybrany wykonawca i przede wszystkim kiedy rozpocznie się inwestycja. Podkreślają tylko, że budowa torowiska tramwajowego w ramach PPP, „to pionierskie rozwiązanie w skali kraju. Na bieżąco będziemy informować o dalszych postępach założonych etapów”.

Z kolei Dominik Jaśkowiec, przewodniczący Rady Miasta Krakowa przypomina, że już kilka lat temu została wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. - Tak naprawdę w tym momencie mogłaby już trwać budowa. Miasto zdecydowało się jednak na czasochłonną metodę wyboru wykonawcy. Mam nadzieję, że nie pojawią się nowe problemy i, że uda się ostatecznie podpisać umowę z konkretnym wykonawcą - podkreśla Dominik Jaśkowiec.

Z kolei Michał Drewnicki, radny miejski z PiS, podkreśla, że do tej pory inwestycje, realizowane przez miasto w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, „szły jak po grudzie”. - Obawiam się o powodzenie budowy tej linii w takim trybie. Nie wiem, co z tego wyjdzie - mówi Drewnicki.

Firma, która zostanie wybrana, będzie miała za zadanie wybudować ok. 4,5-kilometrowy odcinek torowiska od skrzyżowania ulic Jana Pawła II, Stanisława Lema i Janusza Meissnera aż do Mistrzejowic. Dokona też rozbudowy pętli w Mistrzejowicach, a także zrealizuje blisko kilometrowy tunel pod rondem Polsadu. - Wykonawca będzie miał 1,5 roku na stworzenie projektu, następnie dwa lata na budowę linii tramwajowej - wyliczają w zarządzie dróg. Wiele wskazuje więc na to, że budowa ruszy najwcześniej w 2022 r.

Wciąż nie wiadomo też, kiedy rozpocznie się budowa innej ważnej linii tramwajowej - z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Roboty miały ruszyć już w 2018 roku, ale dla tej ważnej inwestycji wciąż nie został wydany ZRID. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej to dokument, bez którego nie można rozpocząć robót budowlanych. - Biorąc pod uwagę proces postępowania administracyjnego, rozmiar inwestycji i związaną z nim bardzo dużą liczbę stron postępowania, przewidujemy, że decyzję ZRID uzyskamy wczesną jesienią - informuje Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich. I dodaje, że jeśli tak się stanie, rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe miesiąc po otrzymaniu ZRID.

WIDEO: Trzy Szybkie. Sprawa Tomasza Komendy, czyli jak policjanci, prokuratorzy i sędziowie wtrącili do więzienia niewinnego człowieka

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Powstanie prywatna linia tramwajowa? Są plany - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Przecież to jest ukryta forma kredytowania. Zamiast zapłacić za całość, będziemy płacić w ratach, tylko że zapewne nie będzie to wykazane jako zadłużenie miasta.

Kredyt w firmie nie będącej bankiem będzie tańszy czy droższy niż w banku?

zgłoś
P
PL

Mam nadzieję, że ta inwestycja rozsypie się, jak większość miejskich planów. Budowa po śladzie proponowanej linii metra, przed uzyskaniem końcowego studium, jest sabotowaniem tego rozwiązania dla Krakowa. Do diabła z takim Prezydentem miasta!

zgłoś
K
KRAK
2019-05-23T10:40:17 02:00, KRAK:

Najgłupsza inwestycja w Krakowie !!!

Według UMK tramwaj z Oświecenia na Dworzec będzie jechał 30 min - dłużej niż obecnie autobusy w korkach !!!

Pomijając uciążliwość, 10 metrów pod oknami mieszkańców

Wycięcie kilkudziesięcioletnich drzew

itp itd

2019-05-23T14:36:25 02:00, O:

Nie pół godziny, tylko 15 minut będzie jechał z Mistrzejowic do Ronda Mogilskiego. Linia jest budowana dla tramwaju "52" który przez Prądnik Czerwony będzie tamtędy jeździł z os. Piastów do Czerwonych Maków, szybko i bezkolizyjnie w tunelu pod Rondem Polsadu

Zikit jeszcze wtedy istniejacy na zebraniu z mieszkańcami twierdził że 30

nie wiem skąd masz taką bzdurę że 15 min - między Rondem Polsadu a Wieczystą gdzie będzie w miarę prosto mają być 4-5 przystanki czyli właśnie 15 min - potem zygzakiem między blokami przy Dobrego Pasterza itp - kolejne 15 min

zgłoś
O
O
2019-05-23T10:40:17 02:00, KRAK:

Najgłupsza inwestycja w Krakowie !!!

Według UMK tramwaj z Oświecenia na Dworzec będzie jechał 30 min - dłużej niż obecnie autobusy w korkach !!!

Pomijając uciążliwość, 10 metrów pod oknami mieszkańców

Wycięcie kilkudziesięcioletnich drzew

itp itd

Nie pół godziny, tylko 15 minut będzie jechał z Mistrzejowic do Ronda Mogilskiego. Linia jest budowana dla tramwaju "52" który przez Prądnik Czerwony będzie tamtędy jeździł z os. Piastów do Czerwonych Maków, szybko i bezkolizyjnie w tunelu pod Rondem Polsadu

zgłoś
G
Gość

czyli nowi kasiarze się pojawili - śladem A4.....

zgłoś
K
KRAK

Najgłupsza inwestycja w Krakowie !!!

Według UMK tramwaj z Oświecenia na Dworzec będzie jechał 30 min - dłużej niż obecnie autobusy w korkach !!!

Pomijając uciążliwość, 10 metrów pod oknami mieszkańców

Wycięcie kilkudziesięcioletnich drzew

itp itd

zgłoś
r
rex
2019-05-23T08:17:02 02:00, Lol:

Przeciez to glupota! Nikt normalnu na zasadach ryzyka inwestycyjnego tego nie wybuduje. Co najwyzej wybudjje na zasadach kredytowania. Czyli zamiast wziasc tani niskooprocentowany kredyt w PFR czy dotacje unijna. Bedziemy placic odsetki prywatnej firmie przez 30 lat. Istny idiotyzm.

niestety taki debilizm ktoś wymyślił.

Inna spraw ze Krakow przez swoje światłe inwestycje vide stadion Wisły ma ogromny deficyt.

zgłoś
r
rex
2019-05-23T09:16:26 02:00, krak:

A jak dojdzie do konfliktu to właściciel torowiska zamknie je dla tramwajów czyli dla pasażerów !?

tak sie pisze umowy ze nie zamyka

zgłoś
G
Gość
2019-05-23T09:20:32 02:00, Gość:

Nie budować tego torowiska lecz dać wreszcie priorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych na ciągu Olszyny-Polotów-Młyńska-Lublańska-Dobrego Pasterza. Na Rondzie Młyńskim Pilotów powinna być nadrzędna a nie (jak teraz działa sygnalizacja) Meissnera, gdyż to ulicą Pilotów kursuje dużo linii autobusowych. Precz za tramwajami! Zapewnić zieloną falę autobusom!!!

A są na tej trasie wydzielone bus pasy ?? Bo Twoja koncepcja nie trzyma sie kupy.

zgłoś
G
Gość

Nie budować tego torowiska lecz dać wreszcie priorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych na ciągu Olszyny-Polotów-Młyńska-Lublańska-Dobrego Pasterza. Na Rondzie Młyńskim Pilotów powinna być nadrzędna a nie (jak teraz działa sygnalizacja) Meissnera, gdyż to ulicą Pilotów kursuje dużo linii autobusowych. Precz za tramwajami! Zapewnić zieloną falę autobusom!!!

zgłoś
k
krak

A jak dojdzie do konfliktu to właściciel torowiska zamknie je dla tramwajów czyli dla pasażerów !?

zgłoś
L
Lol

Przeciez to glupota! Nikt normalnu na zasadach ryzyka inwestycyjnego tego nie wybuduje. Co najwyzej wybudjje na zasadach kredytowania. Czyli zamiast wziasc tani niskooprocentowany kredyt w PFR czy dotacje unijna. Bedziemy placic odsetki prywatnej firmie przez 30 lat. Istny idiotyzm.

zgłoś
h
henrk

Będzie tak jak ze Stalexportem i innymi prywatnymi operatorami autostrad.

Ceny biletów będą co chwilę szły w górę i kilku cwaniaków będzie się nabijało z frajerów tzn. mieszkańców.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3