Kraków. Protest przeciwko budowie Trasy Łagiewnickiej i betonowaniu miasta. Mieszkańcy Ruczaju nie chcą utonąć w asfalcie [ZDJĘCIA]

Marlena HebdaZaktualizowano 
We wtorek, 25 czerwca, aktywiści i mieszkańcy zorganizowali protest przy budowie Trasy Łagiewnickiej. Ich zdaniem ta inwestycja jest zaprzeczeniem polityki miasta, która powinna ograniczać ruch samochodowy. Zwracają też uwagę, że przy obecnych zmianach klimatycznych i walce o czyste powietrze miasto powinno stawiać na rozwój komunikacji zbiorowej i tworzenie terenów zielonych, a ograniczać betonową zabudowę Krakowa.

Na skrzyżowaniu ulic Rostworowskiego i Kobierzyńskiej, mieszkańcy zorganizowali protest pod hasłem „Rozwój całościowy, a nie betonowy” przeciwko budowie powstającej tam Trasy Łagiewnickiej. Mówili między innymi o długofalowych problemach, które może spowodować dalsze betonowanie okolicy i całego Krakowa. Dodatkowy problem demonstranci widzą w braku jakiegokolwiek porozumienia z władzami miasta.

- Dzisiaj będziemy dla państwa eksponatami. Pokażemy, jak to jest, jak się ludzie smażą na betonie. Dzisiaj jest gorąco. Wyobraźmy sobie, jaka będzie sytuacja, jeśli zabetonujemy całe miasto - powiedział Tomasz Przetacznik na otwarciu protestu. W tle słychać było bez przerwy pracujące ciężkie maszyny, niszczące ostatnie pasma zieleni.

- Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że każde betonowanie miasta ma skutki o wiele szerszego zasięgu niż tylko niszczenie zieleni - mówi Paulina Kaczmarz, organizatorka protestu i reprezentantka Instytutu Nauk o Środowisku UJ. - Takie działania przyczyniają się do kryzysu klimatyczno-ekologicznego i globalnego ocieplenia, którego efekty są już odczuwalne: upały i temperatury powyżej 25 st., niemal tropikalne noce czy podnoszenie poziomu wód.

Żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej. Dosyć betonowania! [ZDJĘCIA Z BUDOWY]

Betonowanie ma też inne konsekwencje. Więcej dróg równa się wzmożonemu ruchowi samochodowemu i wyższej emisji spalin, a co za tym idzie, większej ilości smogu. Potem zwiększa się liczba zachorowań na raka płuc, raka tchawicy czy chorobę Alzheimera.

Budowa Trasy Łagiewnickiej. Zobacz najnowsze zdjęcia! [GALERIA]

Trasa Łagiewnicka to jeden z wielu projektów, który służy zabetonowaniu miasta, ale jeden z niewielu tak ogromnych rozmiarów. - Jako mieszkańcy nie mieliśmy najmniejszego wpływu na wygląd obwodnicy, a jej rozmiary są wręcz absurdalne - mówi Magdalena Ruta, mieszkanka okolic trasy. - Nie chcemy całkowitego zaprzestania jej budowy, gdyż wiemy, że międzydzielnicowa droga jest potrzebna. Domagamy się tylko jej urealnienia - dodaje.

Protestujący postulują między innymi ograniczenie trasy do dwóch pasów, w tym jednego dla komunikacji publicznej, budowy linii tramwajowej na całej długości nowej drogi, a nie tylko na jej części, oraz inwestycji w infrastrukturę rowerową. W tym celu liczą na wstrzymanie budowy na przynajmniej dwa tygodnie oraz przeprowadzenie otwartego dialogu pomiędzy władzami a mieszkańcami.

- Głównym problemem jest to, że władza jest głucha na głosy aktywistów, mieszkańców i naukowców. Zachowuje się tak, jakby cały świat wokół nie istniał, a istniały tylko jej decyzje - mówi Paulina Kramarz.

Ale urzędnicy nie milczą. Tuż przed rozpoczęciem protestu opublikowali na portalu Kraków.pl obszerny tekst wyliczający zalety trasy. „Budowa i dokończenie tzw. trzeciej obwodnicy Krakowa to szansa na zmniejszenie liczby samochodów poruszających się z północy na południe, m.in. zakorkowanymi na co dzień Alejami Trzech Wieszczów” - napisali we wstępie. Dalej zapewniają, że część trasy przebiegnie pięcioma tunelami, a w okolicy pojawią się nowe tereny zielone i rekreacyjne. Przypominają, że wcześniej konsultowali inwestycję z mieszkańcami.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nie wierze, ze istnieja na tym swiecie takie dna intelektualne. Ewentualnie wynajeci, zeby siac ferment.

S
Sly

Banda pożytecznych idiotów - do wynajęcia. To po jaką cholerę kupowali nowe mieszkania w ciągu trasy? Nadal obok działki gdzie trwa budowa powstają nowe "wspaniałe" bloki - i kto to kupuje a potem wydziela się na ulicach... Pewnie zadumy się w korkach i spalinach... Dla ekologów - jeśli ruch jest płynny pojazdy emitują zdecydowanie mniej szkodliwych związków do atmosfery. A trasa jest domknięciem układu drogowego planowanego w latach 80 ubiegłego wieku!!! Trochę zdrowego rozsądku!!!

G
Gość

......siedmiu ecoświrów i dwa banery na prześcieradła wydartych spod własnej dupy....

A
Adam

Oczywiście, że konsultacje były. Trzeba się samemu orientować, czytać prasę, ogłoszenia w bipie krakowskim a wtedy wiadomo kiedy i co jest...

j
ja z grota-roweckiego

Mówią, że konsultowali inwestycję z mieszkańcami. Ze mną na pewno nie, a mieszkam kilkadziesiąt metrów od tej trasy. Krakowem rządzą deweloperzy i przedsiębiorcy budowlani, a dlaczego, to można się tylko domyślać.

M
M.J.

Bez konsultacji ? Biorą przykład z "góry". PIS też z nikim nic nie konsultuje!!!!

Nawet olewają Konstytucję !!!!.

w
w

Stop Betonizacji != Rozwój Transportu Publicznego.

Musi być stosunkowo gęsta zabudowa, żeby ten rozwój nastąpił i miał sens.

Aczkolwiek autostrada jest zbędna.

p
piss

Ochxxxli? Jak bez trasy na Mistrzostwach Europy?

K
Krakus

Budować i tyle, kolejne drogi czekają na realizację oraz metro

W
W_pis_du
2019-06-25T16:38:25 02:00, Andrzej:

trasa łagiewnicka potrzebna jest od dawna. Tysiące ludzi na nią czeka od chyba lat 30/40. A garstka ludzi z nowych bloczków teraz się ocknęła?Teraz im dziw?teraz za zieleniną w mieście płaczą??Toż trzeba było wcześniej jak już coś....ale to miasto nie wieś, muszą być drogi skoro tyle ludności ma Kraków....

Tak, bo teraz nie da się dojechać do Łagiewnik, a cała Polska by przecież chciała... A właściwie to będzie musiała chcieć!!!

A
Andrzej

trasa łagiewnicka potrzebna jest od dawna. Tysiące ludzi na nią czeka od chyba lat 30/40. A garstka ludzi z nowych bloczków teraz się ocknęła?Teraz im dziw?teraz za zieleniną w mieście płaczą??Toż trzeba było wcześniej jak już coś....ale to miasto nie wieś, muszą być drogi skoro tyle ludności ma Kraków....

G
Gość

ilu mieszkańców a ilu aktywistów bo ze zdjęcia nie mogę się doliczyć?

n
niemłody

Ale kurde, upał. Ludziom gotuje się pod beretami. Szkoda ich, bo młodzi i będą pracować na nasze emerytury, ale widać, służba zdrowia nie nadąża z pomocą.

T
Takiji

Od tych upałów w tyłkach się ludziom przewraca.

...

Czym dojechali na protest?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3