Kraków. Przebudowa Karmelickiej wzbudza coraz większe kontrowersje

Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
Ulica Karmelicka Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Piętrzą się kontrowersje wokół zapowiadanej od kilkunastu miesięcy modernizacji ulicy Karmelickiej. Urzędnicy miejscy wciąż nie zlecili żadnej firmie wykonania tej inwestycji, choć powinna ona już trwać. Na pytanie, kiedy się rozpocznie, odpowiadają teraz, że „chcieliby”, aby stało się to w czerwcu. W efekcie tramwaje powrócą na trasę do Bronowic później niż było to pierwotnie deklarowane.

Trwają negocjacje

- Planujemy przebudowę ulicy Karmelickiej na 2019 rok, tak, aby przeprowadzić ją w trakcie remontu na ulicy Królewskiej i nie robić dwa razy zamknięcia torowiska w stronę Bronowic - zapowiadali w ubiegłym roku pracownicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Jednocześnie informowali, że docelowo zostanie ogłoszony przetarg, w którym wybiorą wykonawcę robót na odcinku od ul. Rajskiej do al. Mickiewicza.

W kolejnych miesiącach zaczęły pojawiać się jednak coraz bardziej niepokojące informacje dotyczące tej ważnej inwestycji. Ważnej, bo torowisko tramwajowe w ul. Karmelickiej jest od dłuższego czasu w fatalnym stanie technicznym i wymaga pilnego remontu (obecnie jest wyłączone z ruchu w związku z modernizacją dalszych odcinków trasy do Bronowic).

- Prace nie rozpoczną się już teraz, jak planowaliśmy, ale nieco później - ogłosił w marcu br. Michał Pyclik, rzecznik ZDMK. Z kolei w kwietniu, na pytanie: „Dlaczego przez ponad rok nie udało się załatwić wszystkich formalności?”, które pozwoliłyby rozpocząć roboty, urzędnicy odpowiadali, że to zadanie wymagało... „zabezpieczenia środków oraz opracowania niezbędnych dokumentów”. - Z pierwotnych analiz wynikało na przykład, że przy tej inwestycji nie będą potrzebne uzgodnienia konserwatorskie. Ale ostatecznie okazało się, że są konieczne, w związku z zakresem robót - dodawał Michał Pyclik.

Teraz urzędnicy przekonują, że mają już niezbędną dokumentację, ale... wciąż nie ma wykonawcy inwestycji.

W ZDMK, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zdecydowali (i twierdzą, że pozwala im na to Ustawa Prawo Zamówień Publicznych), że nie będą ogłaszać przetargu, tylko na podstawie tzw. zapytania ofertowego zlecą roboty na ul. Karmelickiej firmie ZUE. Tej samej, która prowadzi od września ubiegłego roku przebudowę ul. Bronowickiej, Podchorążych i Królewskiej.

- W ubiegłym tygodniu ZDMK skontaktował się z naszą firmą i poinformował, że zamierza skorzystać z zapisów umowy podpisanej w związku z trwającym remontem ul. Królewskiej, które umożliwiają rozszerzenie zakresu zadania o remont na ul. Karmelickiej. Przekazano nam dokumentację techniczną z prośbą o wycenę - informuje Karolina Wiłkojć Żesławska z firmy ZUE. Przyznaje jednak, że „dalszych rozmów w tym temacie na chwilę obecną nie było”.

Z kolei w zarządzie dróg... czekają na odpowiedź firmy ZUE. Przekonują również, że powierzenie jej robót na ul. Karmelickiej „choćby ze względów organizacyjnych to najlepsze rozwiązanie, gdyż wykonawca prowadzi w pobliżu prace o podobnym charakterze”.

Czas ucieka

W ZDMK liczą, że uda się im w najbliższym czasie podpisać umowę z ZUE. Informują, że „chcieliby”, aby roboty - w ramach których wyremontowana ma zostać m.in. jezdnia i torowisko - rozpoczęły się w czerwcu. Nie ma jednak gwarancji, że to się uda.

Pojawia się więc duże ryzyko, że dojdzie do kuriozalnej sytuacji, w której - we wrześniu - zakończona zostanie przebudowa ulic: Bronowickiej, Podchorążych i Królewskiej, ale - właśnie ze względu na planowane prace na ul. Karmelickiej - tramwaje wciąż nie będą mogły dojeżdżać z Bronowic do centrum Krakowa. A przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami urzędników miejskich miało się to już stać... w wakacje. Ta data jednak nie zostanie dotrzymana. Krakowianie i turyści wciąż będą musieli korzystać z zastępczych, często zatłoczonych autobusów.

W odpowiedziach na nasze pytania, które otrzymaliśmy wczoraj z biura prasowego zarządu dróg, czytamy, że „przejezdność” na ul. Karmelickiej, po planowanym remoncie ma zostać przywrócona dopiero „przełomie września/października”. A roboty wykończeniowe będą trwały jeszcze „nieco dłużej”.

Przypomnijmy, że obecnie wciąż zwężone o połowę jest skrzyżowanie Alej Trzech Wieszczów z ul. Królewską i Karmelicką. W pełni otwarte zostanie dopiero w drugiej połowie lipca.

W zeszły weekend otwarte zostało z kolei skrzyżowanie ulic Królewskiej, Kazimierza Wielkiego, Smoluchowskiego i Podchorążych. Natomiast nieprzejezdne jest m.in. skrzyżowanie ulic Królewskiej i Kijowskiej.

WIDEO: Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Mają na nich skorzystać kursanci

Źródło: TVN24/x-news

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przebudowa Karmelickiej wzbudza coraz większe kontrowersje - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Snakee

Kiedy w końcu urzędasy zaczną ponosić konsekwencje za swoje nieodpowiedzialne postępowanie? Kiedy???? Kilku z nich powinno mieć już na obecnym etapie sprawy w prokuraturze.

zgłoś
L
Lula
2019-05-15T09:22:00 02:00, art:

Zarządzanie miastem przez koalicję Majchrowski PO to jest SKANDAL!!!

rozpłacz się dzieciuchu...weeeeee..weeeeeeee

zgłoś
Z
Zosia
2019-05-15T11:59:48 02:00, Gość:

Na to właśnie czekałam... Od września pamiętałam, że w wakacje przywrócą tramwaje na tym fragmencie. I byłam pewna, że w miarę zbliżania się wakacji przeczytam takiego newsa... Mam ochotę się wyprowadzić, to miasto jest zarzadzane przez kretynów...

.....A idź w chooooooj!!!!!

zgłoś
G
Gość
2019-05-15T07:15:52 02:00, Heh:

Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.

Nie. Karmelicka była robiona w 1997. Pamiętam dobrze, bo było to tuż przed przyjazdem papieża i bardzo chcieli się przed tym wyrobić.

Czyli Karmelicka była remontowana 22 lata temu.

DWADZIEŚCIA DWA LATA TEMU.

Tylko tyle chciałem powiedzieć.

zgłoś
G
Gość

Na to właśnie czekałam... Od września pamiętałam, że w wakacje przywrócą tramwaje na tym fragmencie. I byłam pewna, że w miarę zbliżania się wakacji przeczytam takiego newsa... Mam ochotę się wyprowadzić, to miasto jest zarzadzane przez kretynów...

zgłoś
S
Sokular

To część olbrzymiego PROBLEMU.Mija ponad rok od rozkopania całego ciągu od Bronowic do Bagateli - po roku zabrali się do roboty.......PO CO ROZKOPYWAĆ nie mając wykonawcy????????????????????? te inwestycje drogowe tak wyglądają w całym Krakowie.....................

zgłoś
a
art

Zarządzanie miastem przez koalicję Majchrowski PO to jest SKANDAL!!!

zgłoś
G
Gość
2019-05-15T07:15:52 02:00, Heh:

Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.

Metro buduje się i remontuje bez utrudnień..? Chyba się "Krecika" za dużo naoglądałeś ;)

zgłoś
K
Kuba

Magiczny Kraków

zgłoś
d
dramat

w prywatnych firmach tak kompetentnych pracowników już dawno by wyrzucili.

zgłoś
H
Heh

Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3