Kraków. Prześwietlanie lamp, czyli na ulicach może być w końcu jaśniej

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Krakowskie ulice z oświetleniem LED
Krakowskie ulice z oświetleniem LED Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Udostępnij:
Po serii naszych tekstów urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zlecą w końcu dodatkowe badania ledowego oświetlenia ulicznego, zamontowanego na ponad 180 krakowskich ulicach. Za ekspertyzy ma zapłacić firma FB Serwis, która montowała lampy.

Jeśli potwierdzą się podejrzenia, że lampy nie spełniają norm i nierównomiernie oświetlają jezdnie, na firmę mogą zostać nałożone kary.

- Po przeprowadzeniu pomiarów, w zależności od wyników będą prowadzone dalsze czynności. Pokażą one czy jest podstawa do naliczenia kar umownych lub skorzystania z gwarancji - informuje Michał Pyclik z biura prasowego ZIKiT.

Na początku maja udało nam dotrzeć do wyników badań naukowców z Politechniki Łódzkiej, przeprowadzonych... na zlecenie ZIKiT. Z raportu opracowanego właśnie po tych badaniach wynikało, że część lamp nie oświetla ulic prawidłowo i równomiernie. Gdy urzędnicy się o tym dowiedzieli, zwrócili się o wyjaśnienia do firmy FB Serwis.

Jej przedstawiciele stwierdzili, że... badania są „niewiarygodne” i „nie spełniają warunków niezależności i bezstronności”. Firma przedstawiła też wyniki własnych analiz, a miejscy urzędnicy... uwierzyli jej. Choć mieli dwie sprzeczne opinie w kluczowej dla bezpieczeństwa kierowców sprawie, nie zlecili żadnych dodatkowych, rozstrzygających sprawę badań.

Dopiero po naszej interwencji Andrzej Mikołajewski, ówczesny dyrektor ZIKiT zarządził kontrolę wewnętrzną w tej jednostce by wyjaśnić sprawę i sprawdzić, czy urzędnicy zbyt łatwo nie dali wiary firmie FB Serwis. Kontrola oczywiście... nie wykazała żadnych zaniedbań pracowników ZIKiT. Kluczowe jest jednak to, że jeszcze w tym miesiącu pomiary skuteczności lamp ma przeprowadzić kolejna niezależna firma.

Za badania zapłaci wykonawca

W ostatnich kilku latach w Krakowie, za ok. 32 mln zł, wymienionych zostało ponad 4 tys. tradycyjnych lamp na energooszczędne, ledowe. Efekty inwestycji od początku wzbudzały wielkie kontrowersje, które regularnie opisywaliśmy na łamach „Kroniki”.

Duże wątpliwości mieli nie tylko kierowcy - narzekający na panujące ciemności m.in. na ul. Nowohuckiej, gdzie zostały zamontowane lampy LED - ale również specjaliści zajmujący się oświetleniem ulicznym. Jak informowaliśmy, już w 2015 r. dr inż. Janusz Gondek z Prywatnego Instytutu Technik Elektronicznych specjalistyczną aparaturą sam dokonał pomiarów oświetlenia.

- Nie są spełnione europejskie normy dotyczące oświetlenia dróg, czego wymaga program SOWA, z którego miasto ma dotację. Jest zbyt ciemno. Niedoświetlone jest jezdnia i pobocze - twierdził dr Gondek. - Odkąd zainstalowano lampy LED, na ul. Nowohuckiej jest ciemniej niż wtedy, gdy były lampy sodowe - dodawał radny miejski Adam Kalita.

Urzędnicy z ZIKiT konsekwentnie bagatelizowali jednak sprawę, przekonując, że wszystko jest w porządku i opierając się na tzw. pomiarach fotometrycznych wykonanych przez posiadających stosowne uprawnienia... pracowników wykonawcy.

Pierwszy efekt serii naszych tekstów o kontrowersjach związanych z nowymi lampami ulicznymi był taki, że ZIKiT zwrócił się „po cichu”, nie ogłaszając tego, do Politechniki Łódzkiej o przeprowadzenie kilku różnych badań. Nam udało się dotrzeć do wyników. Zawarte w raporcie tezy są dosadne.

W raporcie z pomiarów fotometrycznych naukowcy wskazują m.in., że na niektórych badanych odcinkach ( na ul. Nowohuckiej i Powstańców Śląskich) nie są spełnione wymagania norm oświetlenia ulicznego. „Spowodowane jest to m.in. geometrią instalacji oświetleniowej, powodującej prześwietlenie zatoczki przystankowej i niewystarczającym doświetleniem pasa przy podziale jezdni. Słupy oświetleniowe po drugiej stronie ulicy w niewielkim stopniu wypływają na oświetlenie badanego odcinka” - wskazywali naukowcy z PŁ w odniesieniu do badanego odcinka ul. Powstańców Śląskich (na moście). I wystawiali ocenę „negatywną”. A zastrzeżeń, dotyczących m.in. odpowiedniego poziomu oświetlenia ulic, było więcej.

Eksperci z innych uczelni, z którymi rozmawialiśmy wyjaśniali, że wspomniane „normy dotyczące oświetlenia dróg” są określone by zapewnić kierowcom odpowiednią widoczność na danej klasie jezdni. Jeśli nie są spełnione, to automatycznie oznacza to gorsze warunki widzenia dla kierowców. A to przekłada się na zmniejszenie bezpieczeństwa.

Wydawać mogłoby się, że taki raport Politechniki Łódzkiej powinien być dla urzędników miejskich impulsem do podjęcia zdecydowanych działań. ZIKiT najpierw jednak zwrócił się o wyjaśnienia do firmy FB Serwis, która odpowiadała za wymianę na krakowskich ulicach starych lamp sodowych na ledowe. A ta firma - czego można było się spodziewać - podważyła wynika badań PŁ, twierdząc, że są „niewiarygodne pod względem merytorycznym, jak również kwestie organizacyjne związane z ich przeprowadzeniem nie spełniają warunków niezależności i bezstronności”.

Wskazywali, że na niektórych odcinkach, na których odbyły się pomiary, nie powinny być prowadzone, bo jezdnia była w złym stanie technicznym. A to miało wpływać na wyniki pomiarów. W PŁ - z której pracownikami udało nam się wczoraj skontaktować - zarzuty te odrzucają. - Nasze badania zostały wykonane w sposób całkowicie rzetelny, na wysokiej jakości sprzęcie, przez specjalistów i w odpowiednich miejscach. Nie ma podstaw, by kwestionować wyniki naszych badań, podpisujemy się pod nimi i gwarantujemy ich wiarygodność - przekonuje dr. inż. Wiesława Pabjańczyk, która była w zespole wykonującym pomiary.

Pracownicy ZIKiT mieli więc dwie sprzeczne opinie. Nie wykonali jednak dodatkowych badań, by rozstrzygnąć sprawę, tylko - jak sami przyznali - oparli się „na wyjaśnieniach i dokumentach przesłanych przez wykonawcę”. Czyli de facto uznali, że naukowcy z Politechniki, do których sami się zwrócili, musieli pomylić się w badaniach.

Dopiero gdy w maju ujawniliśmy tę bulwersującą sprawę, ówczesny dyrektor ZIKiT rozpoczął kontrolę wewnętrzną. Miała wyjaśnić, czy urzędnicy zbyt łatwo nie dali wiary firmie FB Serwis. Wczoraj otrzymaliśmy raport z tej kontroli. Nie ma w nim słowa o jakiejkolwiek winie czy zaniedbaniach urzędników. Plusem jest jednak to, że -uznali w końcu, iż „ze względu na znaczne implikacje finansowe kontraktu na modernizację oświetlenia sprawę należy wyjaśnić ostatecznie”.

W tym wyjaśnieniu sprawy pomóc mają trzecie, kilkudniowe badania skuteczności lamp ulicznych. Jeszcze w październiku powinny zostać wykonane przez kolejną niezależną instytucję. Wybiorą i wskażą ją pracownicy ZIKiT. Urzędnicy poinformowali nas, że za badania (koszt to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych) zapłaci firma FB Serwis. Do sprawy będziemy więc wracać, gdy znane będą wyniki pomiarów.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Przez te ledy już się nie da spać w nocy bo przebijają nawet przez żaluzję.
g
gniewko_syn_ryba
Ilu pracowników ZIKiTu pottzeba do wymiany żarówki ?
J
Jacek ze Sosnowca
To już wiece na kogo macie głosować.
t
tomasz
kolejny obraz nieudolności urzędników. może gdyby byli oni wybierani według kompetencji, a nie układów z panem prezydentem to by było jak należy.
K
Kup rolety
Glupi jestes ja nie lubie spac bez swiatla. Wlasnje cenje sobie ze mi sie swiatlo swieci jak spie. Jak ci nie pasuje spanie przy swietle to spadaj na wies tam jest ciemno w nocy bo gasza swiafla o 22, az nieprzyjemnje sie spi. Tam dopiero sie nie wysypiam. Kup rolety.
H
Heh
Ledowe swiatlo jest niebieskie wiec co sie dziwic ze jest ciemniej. Niby da sie ro chyba jakos kompensowac barwa zolta. Bo na smartfonach wyswietlacze maja opcjd usuwania swiatla niebieskigo. Pytanie czy jest wtedy mniej zabojcze dla oczu. Zwiatlo ze zwyklych zarowek bylo zolte i cieple. Pewnie kwestia przyzwyczjanja. Tez wolalem zolte swiatlo niz to ledowe. No ale kasa tez wazna
f
fdq
Co tak mało pochwał piszesz ? Szef cie nie pochwali za dwie marne linijki tekstu.
c
c c
Jak to bez komentarz ?
Wydawało się ,że po zamknięciu i wyrzuceniu największego łapówkarza w zarządzie dróg będzie wreszcie uczciwie
Czyżby znalazł się naśladowca rekordzisty w zarzutach karnych ?
t
taka prawda
od rycerzy w dresach .
m
mieszkaniec NH
Tak się pytam , o której ? bo rano o 5.30 jest ciemno o tej porze roku, a ludzie jeżdżą do pracy , każdy kierowca wie że światła samochodów z naprzeciwka bez oświetlenia ulicznego oślepiają a ponieważ Nowohucką jeździ rano mnóstwo ludzi w dwóch kierunkach to na moście masowo musieliby jeździć jak w czasie mgły powoli. A wielu pieszych ma zwyczaj wchodzenia szybkiego na pasy w czasie wiatrów i deszczów, byle szybciej na przystanek , do autobusu . Jak rozwiązać ten problem , bezpieczeństwa pieszych bez oświetlenia ulicznego ?
s
ssk
Przez te białe noce w Krakowie nie da się spokojnie wyspać. Noc to ma być noc i wtedy się śpi. O 22 powinni gasić wszystkie światła i Kobierzyn nie będzie miał pacjentów.
l
led
Oświetlenie w Krakowie strasznie zaśmieca niebo w nocy. Od dawna nie widziałem gwiazd w Krakowie przy bezchmurnym niebie. Nawet w parkach nie ma już romantycznych spacerów przy gwiazdach.
A
AK
Bardzo nie lubię jeździć po ulicach oświetlonych ledami. Strasznie rażą po oczach i odwracają uwagę od drogi. Ciekawa rzecz, rażą, a człowiek mimowolnie patrzy się na źródło światła a nie na drogę. Jak poszerzą kąt padania tych świateł, będzie jeszcze gorzej. We mgle też te światła się nie sprawdzają.
o
ob
Cała A4 - obwodnica Krakowa powinna być oświetlona! Już nie mówie o wjazdach, zjazdach (np. ten na Skawinę) ciemno w nocy, nic nie widać, nagle widać w ostatnim momencie że jest zjazd na autostradę.. jak na jakimś zad.upiu... już nie mówię zjazd na lotnisko! Jak jakiś turysta ma widzieć kiedy zjechać... malutki znak na Balice, autostrada nie oświetlona, swiatła raża z aut na przeciwnych pasach i z lotniska... jakaś masakra..obwodnica Krakowa powinna być cała oświetlona + ograniczenie do 110kmh w ciągu dnia (duży ruch+pomógło by to nawet aby był płynniejszy ruch)
E
Elineusz
Proszę o informację jakie uprawnienia są konieczne do pomiarów fotometrycznych. Z mojej wiedzy wynika, że żadne.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie