Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przygotowują Strefę Czystego Transportu: Za rok wjazd do centrum tylko dla aut wyprodukowanych po 2000 roku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Przygotowany przez urzędników projekt zakłada, że w obszarze II obwodnicy za rok będą mogły jeździć samochody wyprodukowane od 2001 r.
Przygotowany przez urzędników projekt zakłada, że w obszarze II obwodnicy za rok będą mogły jeździć samochody wyprodukowane od 2001 r.
Trwają konsultacje dotyczące wprowadzenia od 2023 roku Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Do 25 marca można wypełniać formularz do zgłaszania uwag i wniosków. Przygotowany przez urzędników projekt zakłada, że za rok w obszarze II obwodnicy będą mogły jeździć samochody wyprodukowane od 2001 r. Właściciele starszych aut nie będą mieć już takiej możliwości. Przejdź do GALERII, by zobaczyć proponowane etapy wprowadzania zmian i jakimi pojazdami nie będzie już można wjeżdżać do centrum Krakowa w poszczególnych latach. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. 

Kraków. Tak będą wyglądać kolejne etapy wprowadzania Strefy Czystego Transportu

- Przedstawione rozwiązanie to tylko propozycja do konsultacji społecznych. Nic nie zostało jeszcze przesądzone - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Zgodnie z zapisami wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza, Rada Miasta Krakowa do końca 2022 r. powinna przyjąć uchwałę o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w Krakowie – wtedy też dowiemy się, kiedy pojawią się pierwsze wymogi i dla jakich aut.

Na początku Strefa będzie obejmowała obszar objęty tzw. II obwodnicą Krakowa – teren ograniczony Alejami Trzech Wieszczów oraz ulicami: Konopnickiej, Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Turowicza, al. Powstania Warszawskiego i Wita Stwosza. Wymagania dla samochodów będą wprowadzane etapami. W chwili oddania do ruchu pełnej ekspresowej obwodnicy całego Krakowa, zgodnie z wojewódzkim Planem Ochrony Powietrza, SCT powinna zostać powiększona na cały obszar znajdujący się we wnętrzu tej obwodnicy.

Zgodnie z propozycją urzędników do SCT od 1 marca 2023 r. będą mogły wjeżdżać pojazdy wyprodukowane od 2001 roku, a więc z silnikami z normą spalin od euro 3 (tak dla aut benzynowych i diesli). Do obszaru objętego II obwodnicą będzie więc zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem euro 1 (produkcja 1993-1996) oraz euro 2 (1997-2000).

Plan na kolejne lata jest taki, by w przypadku aut benzynowych od 1 stycznia 2024 r. obowiązywała norma euro 3 (pojazdy maksymalnie 23-letnie), od 1 lipca 2025 r. - euro 3 (maks. 24,5 roku), od 1 stycznia 2027 - euro 4 (maks. 19-letnie), od 1 lipca 2028 r. - euro 5 (maks. 17,5 roku), od 1 stycznia 2030 - euro 5 (maks. 20-letnie).

W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla obowiązywałby zasady: od 1 stycznia 2024 r. obowiązywała norma euro 4 (pojazdy maksymalnie 18-letnie), od 1 lipca 2025 r. - euro 5 (maks. 15,5 roku), od 1 stycznia 2027 - euro 6 (maks. 13 lat), od 1 lipca 2028 r. - euro 6 (maks. 14,5 roku), od 1 stycznia 2030 - euro 6d (maks. 11,5 roku).

Dla mieszkańców i przedsiębiorców obszaru SCT ma być ustalony okres przejściowy na dostosowanie się do zmian - długość tego okresu (np. rok) ma być określona w konsultacjach społecznych.

- Nie zakładamy pobierania opłat za poruszanie się po SCT, zarówno od samochodów, które spełniają wymagania Strefy, jak i od samochodów, które tych wymogów nie wypełniają. Samochód, który nie wypełnia warunków emisyjności nie będzie mógł po SCT jeździć. O granicach Strefy będą informowały znaki drogowe. Samochody jeżdżące po Strefie będą musiały być oznaczone nalepką wydaną przez miasto - informują w urzędzie.

Przygotowano też propozycje wsparcia dla mieszkańców i przedsiębiorców SCT pod warunkiem wyrejestrowania pojazdu z Krakowa przed 1 stycznia 2024 r.:

  • bezpłatny bilet na przejazdy pojazdami komunikacji miejskiej na strefy 1–3 na 24 miesiące,
  • dopłata do roweru elektrycznego lub roweru cargo w wysokości 2500 zł,
  • bezpłatny abonament na wynajem długoterminowy roweru elektrycznego na okres 24 miesięcy.

Po zakończeniu konsultacji projekt Strefy Czystego Transportu będzie skierowany do Rady Miasta Krakowa, która powinna podjąć uchwałę o utworzeniu SCT do końca 2022 r. .

Program konsultacji w sprawie Strefy Czystego Transportu:

Formularz konsultacyjny:
17–25 marca 2022 r. – formularz do zgłaszania uwag i wniosków;

Spotkania informacyjno-warsztatowe z mieszkańcami:
17–25 marca 2022 r. – rekrutacja na spotkania warsztatowe;
31 marca (godz. 18–20) – spotkanie informacyjne w formule online, transmitowane w mediach społecznościowych;
5, 6, 7, 12, 13, 21 kwietnia (godz. 18–20) – warsztaty z wybranymi losowo mieszkańcami, którzy zgłosili chęć udziału podczas rekrutacji.

Spotkania informacyjno-warsztatowe z przedsiębiorcami:
26, 27, 28 kwietnia (godz. 18–20) – warsztaty;

Dyżury telefoniczne:

  • 9 maja - godz. 17–19
  • 10 maja - godz. 10–12
  • 11 maja - godz. 17–19
  • 12 maja - godz. 10–12
  • 13 maja - godz. 14–16

Co to są normy Euro?
Normy Euro to europejski standard emisji spalin z samochodów. Dla każdej normy Euro, w zależności czy jest to pojazd napędzany benzyną czy ropą, standard emisji spalin jest inny.

Jaką normę Euro posiada samochód?

  • Euro 1 – od 1993 r. (benzyna), od 1992 r. (Diesel),
  • Euro 2 – od 1997 r. (benzyna), od 1996 r. (Diesel),
  • Euro 3 – od 2001 r. (benzyna i Diesel),
  • Euro 4 – od 2006 r. (benzyna i Diesel),
  • Euro 5 – od 2011 r. (benzyna i Diesel),
  • Euro 6 – od 2015 r. (benzyna), od 2014 r. (Diesel),
  • Euro 6D – od 2018 r.

Kraków. Budowa ronda u zbiegu ul. Sołtysowskiej i Centralnej...

FLESZ - Prezes PKN Orlen o dywersyfikacji dostaw ropy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przygotowują Strefę Czystego Transportu: Za rok wjazd do centrum tylko dla aut wyprodukowanych po 2000 roku - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski