Kraków. Rower miejski Wavelo w obecnej formule zniknie na dobre? Urzędnicy chcą rower elektryczny

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Rower miejski Wavelo znika z krakowskich ulic
Rower miejski Wavelo znika z krakowskich ulic Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Od 1 stycznia 2020 roku w Krakowie przestanie działać system miejskiego roweru Wavelo. Urzędnicy z jednej strony zapewniają, że będą dążyć do tego, aby na wiosnę jakiś rower miejski działał. Z drugiej, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego mówi, że jedyny możliwy system, to elektryczny. Ale uruchomienie takiego potrwa wiele miesięcy, jeśli nie lat.

Z apelem o dalsze funkcjonowanie roweru miejskiego apelują m.in. radni klubu Kraków dla Mieszkańców. Uważają oni, że ze strony krakowskiego magistratu nie widać woli, żeby system zastąpić innym.

- Mieszkańcy przyzwyczaili się do dobrze funkcjonującego systemu roweru miejskiego, więc trzeba zrobić wszystko, aby ten problem, jak najszybciej rozwiązać. Dłuższa przerwa zniechęci krakowian, a dla wielu osób publiczna wypożyczalnia z dobrze rozbudowaną siecią stacji była podstawowym środkiem komunikacji – uważa radny Łukasz Maślona, współautor rezolucji.

To już pewne. Rowery Wavelo znikną z Krakowa. Co dalej?
Operatorem Wavelo jest firma BikeU. W listopadzie zdecydowała się wypowiedzieć miasto umowę prowadzenia systemu roweru miejskiego. - Przyczyną tej decyzji jest nierentowność systemu - poinformował Albert Wójtowicz, dyrektor operacyjny projektu, który jest realizowany w Krakowie od 2016 roku. Cieszył się dużą popularnością wśród mieszkańców oraz turystów. Władze Krakowa podpisały umowę na prowadzenie wypożyczalni rowerów przez osiem lat, do 2024 r. W jej ramach BikeU udostępniało mieszkańcom 1500 rowerów, dostępnych na 168 stacjach, rozlokowanych po całym mieście.

Rower miejski tylko elektryczny?

BikeU zaproponowało miastu przejęcie rowerów i stacji. Zaoferowana stawka jest jednak ponoć niekorzystna. Co najdziwniejsze, nie wiadomo w ogóle czy miasto jest zainteresowane przejęciem systemu, choć jeszcze niedawno Łukasz Franek, dyrektor ZTP mówił, że chce, aby "jakiś" rower miejski funkcjonował w przyszłym roku. Później wskazał, że docelowo miasto powinno postawić na rower elektryczny.

- Jeżeli jakikolwiek system w przyszłości to elektryczny. Jeżeli jakikolwiek i raczej bez angażowania środków publicznych lub z minimalnym... - napisał Łukasz Franek w dyskusji na Facebooku pod postem dotyczącym Waveo.

- Kraków może zostać jednym z nielicznych, jeśli nie jedynym dużym polskim miastem, które nie będzie oferowało mieszkańcom rowerów do wypożyczenia. Jeśli tak się stanie, będziemy mieć do czynienia z absurdem. Powinniśmy przecież jak najbardziej zachęcać do przesiadania się na rowery. A to działanie dokładnie odwrotne – komentuje Łukasz Gibała, lider klubu Kraków dla Mieszkańców.

- Nie wyobrażam sobie, aby ten najbardziej ekologiczny środek transportu miał zniknąć z krakowskich dróg. Tym bardziej że zdaje się mijać chwilowa moda na e-hulajnogi, więc warto wesprzeć system tradycyjnych rowerów, bo to nie tylko ekologia, ale również nasze zdrowie – dodaje Maślona. "Funkcjonowanie wypożyczalni rowerów miejskich w Krakowie nie powinno być rozpatrywane w kontekście opłacalności finansowej, ale jako inwestycja w zdrowie mieszkańców i rozładowanie ruchu w mieście" – czytamy w rezolucji. Dokument już wkrótce trafi pod obrady Rady Miasta Krakowa.

WIDEO: Krótki wywiad

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Rower miejski Wavelo w obecnej formule zniknie na dobre? Urzędnicy chcą rower elektryczny - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Rower miejski jest koniecznością, niekoniecznie elektryczny. Tylko umowę trzeba podpisać z rzetelną firmą, a nie z krętaczami i oszustami. Miasto za funkcjonowanie systemu praktycznie nie płaciło, a umowa została tak skonstruowana, że nawet realnie dyscyplinujących kar nie można naliczyć. Nie będę tęsknił za operatorem, ale wypożyczalni będzie bardzo brakować. Lepsza słabo działająca, niż żadna. A miasto powinno i mogło renegocjować umowę i w zamian za poprawę jakości i dostępności zaoferować comiesięczną dotację.

l
llemon
2 grudnia, 11:24, Gość:

Rower nie jest bezpieczny wśród ruchu samochodowego i utrudnia poruszanie się autobusom, dyktując im tempo (zmuszając do jazdy na pierwszym biegu, co zwiększa zużycie paliwa i emisję spalin). Rower elektryczny - nie będzie mógł jeździć po chodnikach, więc znów... rowery na jezdniach razem z autobusami i autobus jadący w tempie roweru na pierwszym biegu. Zimą jazd na rowerze to głupota, zwłaszcza gdy jest np. śnieg, lód (także jesienią po zabłoconych liściach czy podczas silnego wiatru - także wiosną i latem) - silny wiatr może spowodować przewrócenie się cyklisty, także wprost pod pojazd). Rower dobra rzecz, ale na ścieżkę rowerową a autobus komunikacji miejskiej powinien sam sobie włączać zielone światło (niestety, w Krakowie autobusy nie mają priorytetów na sygnalizacjach).

Przepraszam, nie wiedziałem, że rower tak ludziom przeszkadza i jest taki niebezpieczny. Od jutra wsiadam w samochód. Wszystkim będzie wygodniej, a dla mnie bezpieczniej ;-p

F
Fidel

[wulgaryzm]nięty kraj nawet z rowerami niema porozumienia.

Z
Zazdrośnik
2 grudnia, 11:44, Gość:

Jedynym absurdem w tym mieście jest ..."szemrany gibała"

Szczęśliwy Gościu jesteś jak tylko taki absurd widzisz...zazdroszcze;)

G
Gość

Jedynym absurdem w tym mieście jest ..."szemrany gibała"

M
MK
2 grudnia, 11:24, Gość:

Rower nie jest bezpieczny wśród ruchu samochodowego i utrudnia poruszanie się autobusom, dyktując im tempo (zmuszając do jazdy na pierwszym biegu, co zwiększa zużycie paliwa i emisję spalin). Rower elektryczny - nie będzie mógł jeździć po chodnikach, więc znów... rowery na jezdniach razem z autobusami i autobus jadący w tempie roweru na pierwszym biegu. Zimą jazd na rowerze to głupota, zwłaszcza gdy jest np. śnieg, lód (także jesienią po zabłoconych liściach czy podczas silnego wiatru - także wiosną i latem) - silny wiatr może spowodować przewrócenie się cyklisty, także wprost pod pojazd). Rower dobra rzecz, ale na ścieżkę rowerową a autobus komunikacji miejskiej powinien sam sobie włączać zielone światło (niestety, w Krakowie autobusy nie mają priorytetów na sygnalizacjach).

Rower nieelektryczny też nie może jeździć po chodnikach (poza trzema wyjątkami w prawie o ruchu drogowym).

G
Gość

Rower nie jest bezpieczny wśród ruchu samochodowego i utrudnia poruszanie się autobusom, dyktując im tempo (zmuszając do jazdy na pierwszym biegu, co zwiększa zużycie paliwa i emisję spalin). Rower elektryczny - nie będzie mógł jeździć po chodnikach, więc znów... rowery na jezdniach razem z autobusami i autobus jadący w tempie roweru na pierwszym biegu. Zimą jazd na rowerze to głupota, zwłaszcza gdy jest np. śnieg, lód (także jesienią po zabłoconych liściach czy podczas silnego wiatru - także wiosną i latem) - silny wiatr może spowodować przewrócenie się cyklisty, także wprost pod pojazd). Rower dobra rzecz, ale na ścieżkę rowerową a autobus komunikacji miejskiej powinien sam sobie włączać zielone światło (niestety, w Krakowie autobusy nie mają priorytetów na sygnalizacjach).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3